Žlutí obři - Neohrožené stavební stroje

Žlutí obři - Neohrožené stavební stroje
Sdílej
 
Díky těmto strojům se stala žlutá barva téměř synonymem pro stavební techniku. Stroje evokující jiné světy nechybějí snad na žádném staveništi.

Pánové Daniel Best a Benjamin Holt, zakladatelé firmy Caterpillar, by mohli s klidem napsat příručku o tom, jak se stát veleúspěšným podnikatelem a založit uznávanou nadnárodní společnost. Přesně tohle se jim totiž povedlo a z jejich příběhu máte pocit, jako by to byla samozřejmost. Když kolem roku 1880 v Americe doznívala zlatá horečka, spousta zlatokopů zjistilo, že z přepírání písku z řek nezbohatnou, a tak začali farmařit. Amerika byla v té době ještě z velké části neobydlená a pole, která farmáři zakládali, si kvůli své rozlehlosti o mechanizaci přímo říkala.

Sekáme, mlátíme, kombinujeme


Benjamin Holt začínal v rodinné firmě na výrobu dřevěných součástek vozů. Daniel Best zase zkoušel štěstí jako zlatokop, dřevorubec a nakonec zakotvil na farmě. Všiml si, jak je nepohodlné pokosené obilí vozit k vymlácení a v roce 1871 sestrojil první stroj na mlácení obilí. Sklidil úspěch a začal s výrobou. Koncem 19. století už jste na polích mohli potkat první kombajny (pojízdné kombinované sekačky a mlátičky), na jejichž vývoji se naši hrdinové také podíleli. Tehdejší kombajny však muselo táhnout přibližně čtyřicetihlavé stádo koní.

Traktory do zbraně!


Myšlenku nahradit kola pásy (aby se stroje nebořily do půdy) realizoval Holt už v roce 1904, masově se však pásové traktory rozšířily až s první světovou válkou. Po tom co byli britští důstojníci prezentací traktorů Caterpillar nadšeni a mluvili o nich jako o "pásové mašině, která šplhá jako sám čert", začali realizovat myšlenku o "obrněném pozemním křižníku na pásech". První traktory se začaly upravovat na válečné stroje na začátku první světové války a kvůli utajení se jim říkalo vodní nádrže (tanky) - název tanky jim už zůstal.

Přežije jen nejsilnější


Firma Caterpillar vznikla v roce 1925 sloučením Holtovy a Bestovy společnosti. V 30. letech přišla světová hospodářská krize, ale Caterpillar jako jedna z mála firem přežila. Na konci hospodářské krize změnily stroje Caterpillaru vzhled. Místo dosavadní šedé s červeným pruhem se natíraly legendární žlutí hi-way yellow, která zůstala strojům dodnes. Výjimkou bylo jen období druhé světové války, kdy byly stroje Caterpillaru nasazeny do bojů a přetřeny na barvu khaki.

Není nad tradice


Za dnešní postavení Caterpillaru firma vděčí nejspíš tomu, že se její vedení stále drží zásad, které zavedli zakladatelé Holt s Bestem. Už na konci 19. století trvali na kvalitním polním servisu, který neměl v té době obdoby. Dnes má Caterpillar zastoupení téměř po celém světě a snaží se fungovat stejně, jako když začínal před sto lety na západním pobřeží Ameriky ulehčovat práci farmářům.


Auto, nepřítel člověka


S přechodem od zvířecího potahu k motorovým pohonům bujely spory příznivců a odpůrců automobilismu. Vznikly různé organizace, které se snažily rozvoj automobilismu co nejvíc omezit a diktovaly si občas dost zvláštní požadavky. Například řidič měl v noci zastavit každou míli, vypálit světlici a pak deset minut čekat, aby bylo jisté, že je cesta volná. Když řidič potkal koňský potah, měl co nejrychleji sjet z cesty a svůj stroj skrýt do houští a zamaskovat jej větvemi, aby zvíře nepoplašil. Pánové Best a Holt samozřejmě stáli na opačné straně barikády, tušili ale, že to dojde tak daleko a automobilový průmysl bude člověku řídit velkou část života?



OMLUVA

V ABC číslo 16 došlo k chybě a nedopatřením jsme otiskli nesprávné technické údaje o strojích společnosti Caterpillar. Tímto se firmě i čtenářům omlouváme a správné údaje najdete zde Technické parametry (pdf)




Dampr

Dampry jsou takové větší verze náklaďáku. Jejich největší výhodou jsou obrovská kola, díky kterým můžou tihle cvalíci pracovat v jakémkoliv terénu, ať už jde o lom, důl nebo rozkopané staveniště. Vzhledem k tomu, že ty největší dosahují výšky kolem sedmi metrů a jejich pohotovostní hmotnost se pohybuje kolem šesti set tun, lepší pomocníky při převážení materiálu z místa na místo nenajdete.


Skrejpr

Skrejpr je vlastně bagr naruby. Místo aby hrabal lžící v hromadě materiálu a postupně tu hromadu přemisťoval, tahá lžíci za sebou. Ta pak sama sbírá materiál, dokud se nenaplní. Pak už ji stačí jen odtáhnout na určené místo, vysypat, a znovu se vrátit tam, kde je potřeba ubrat trošku zeminy nebo štěrku.

Grejdr

Grejdr umí díky rozměrné radlici (ty nejdelší mají kolem sedmi metrů) umí zarovnat velké plochy jakéhokoliv měkkého povrchu (hlína, písek, štěrk). Že je to na Caterpillar málo? Grejdr se dá navádět laserem a může tak připravovat povrch pro stavbu dálnic, parkovišť a dalších rozlehlých ploch s absolutní přesností.

Truboukladač

Truboukladač je tak trochu hlavolam, nejdřív se tváří jako turboukladač, potom zní jako troubokladač a až pak, když se vám to povede vyslovit, zjistíte k čemu slouží. Ano, ukládá trubky, ale samozřejmě ne jen tak ledajaké. Nosnost dvou hydraulicky ovládaných ocelových lan přesahuje 90 tun a používá se tedy hlavně při stavbě dálkových potrubí (ropovodů, plynovodů) nebo při přemisťování dopravních pásů.

Dozer

Dozer je totéž co buldozer a co by to byla stavba bez pořádného buldozeru. Právě buldozery jsou ale jedním z nejproblémovějších produktů společnosti. Buldozery Caterpillaru totiž používala izraelská armáda k ničení palestinských domů, za což si firma vysloužila silnou kritiku ze strany představitelů OSN a dalších organizací dohlížející na lidská práva.

 

Články odjinud