Komiks s rozumem: Jak se kreslí komiks 007 - rychlost

Komiks s rozumem: Jak se kreslí komiks 007 - rychlost
Sdílej
 
Ahoj komiksáci! Dnes se podíváme na vlastnost komiksu, které si vážím ze všeho nejvíce: dynamika! V mých komiksech jí všechno podřizuji.

MINULE Komiks s rozumem 006: Akcelerace

Dnes si výjimečně nejdřív nečtěte komiks dole. Tentokrát slouží pouze pro ukázku užití nástrojů, o kterých budeme mluvit. Všimněte si ale pozorně komiksu pod druhým odstavcem.

Moje komiksové pravidlo

Kdesi jsem četl, že pohyb v komiksu se vyjadřuje jeho směrem. Jinými slovy, pokud se předmět pohybuje ve směru čtení, vyvolává dojem zrychlení. Pokud se pohybuje na druhou stranu, vyvolává dojem zpomalení. Možná je to mnou, ale já tam tu souvislost nevidím. Znamenalo by to, že by všechny mangy měly v našinci dodávat přesně opačný dojem. To považuji za nesmysl, protože právě mangy jsou v dynamice na špici. Objevil jsem ale mnohem důležitější pravidlo. Řešení závisí na vyprávění. Podívejte se na tři panely pod tímto odstavcem. Všechny znázorňují běžícího Ikara. Ale jenom jeden z nich je správně. Který a proč mi pomohl podpořit výsledný dojem a plynulost děje?

V sedmém pokračování seriálu návodů kreslení Komiks s rozumem se zaměříme na rychlost • 

Rychlost a dynamika

Tohle byl trochu chyták. S tím, co víte, jsou správně všechny. Ale jen za určitých okolností! Ačkoli první obrázek není nakreslen špatně, chybí v něm dynamika a rychlost. Takže se jím zatím zabývat nebudeme. Při plánování komiksu musíte mít vždy na paměti, z ja kého úhlu příběh sledujete. Rozdíl mezi druhým a třetím obrázkem není ve vyjádření rychlosti, ale ve stylu vyprávění. Takže mi řekněte, za jakých okolností použiji řešení číslo 2 a kdy číslo 3!

Záleží na čtenáři

Je to jednoduché. Rozhodnete se podle toho, v jaké roli chcete, aby se ocitl čtenář. Na obrázku 2 jsem rozmazal pozadí a nenakreslil detaily. To proto, že chci, aby se čtenář vžil do Ikara a v duchu běžel spolu s ním a měl potěšení z rychlosti a ubíhající krajiny. Na obrázku 3 jsem naopak rozmazal Ikara a okolí jsem nechal statické. Čtenář je zde v roli pozorovatele, a nikoli aktéra. Má obdivovat Ikarovu rychlost, nikoli běžet s ním.

Robin a Ostrov Archetyp • 

Chybějící informace

Z toho vyplývá, že obrázek číslo 1 přichází o dvě vzrušující informace, které obsahují zbývající dva, ačkoli dal tento výjev nejvíce práce. Z hlediska vyprávění je vlastně nejchudší, protože se scvrkl pouze na suchou informaci bez emoce a dynamiky. Pokud to byl ale záměr, tak OK. Takže všechny tři obrázky jsou správně, ale v žádném případě není jedno, který použijete!

PŘÍŠTĚ Komiks s rozumem 008: Dynamika

Komiks s rozumem 007 • 


ABC TV: Petr Kopl uvádí Komiks s rozumem!

ABC TV: Petr Kopl uvádí Komiks s rozumem!

Komiks s rozumem 001: Jak se kreslí komiks?

Komiks s rozumem 001: Jak se kreslí komiks?

Komiks s rozumem 002: Jak se kreslí komiks - Expozice

Komiks s rozumem 002: Jak se kreslí komiks - Expozice

Komiks s rozumem 003: Jak se kreslí komiks - střih

Komiks s rozumem 003: Jak se kreslí komiks - střih

Komiks s rozumem 004: Jak se kreslí komiks - porušení pravidel

Komiks s rozumem 004: Jak se kreslí komiks - porušení pravidel

Komiks s rozumem 005: Jak se kreslí komiks - odkazy

Komiks s rozumem 005: Jak se kreslí komiks - odkazy

Komiks s rozumem 006: Jak se kreslí komiks - akcelerace

Komiks s rozumem 006: Jak se kreslí komiks - akcelerace

Komiks s rozumem a Petrem Koplem • Zdroj: redakce ABC

 

Hry