Řádění na hladině - vodní skútry | Ábíčko.cz

Řádění na hladině - vodní skútry

Řádění na hladině - vodní skútry
Sdílej
 
Vodní skútry jsou opravdu atraktivní stroje, ale zároveň jsou i velmi kontroverzním tématem. Jejich příznivci se zlobí na úřady, že v hlavní sezoně nemohou jezdit, návštěvníci přehrad jsou zase naštvaní na jezdce, kteří jim ruší klid u vody.


Vodní skútr se na světě objevil v roce 1970. Vznikl pro potřeby záchranářů, pro které byl motorový člun moc velký a neobratný. Skútry se rychle rozšířily a o deset let později už byla založena organizace Jet Sports Boating Association, která je mimo jiné také pořadatelem mistrovství světa v závodech vodních skútrů.

Vynález plavidla je přičítán Claytonu Jacobsenovi z Arizony. Prvním sériově vyráběným stojacím skútrem se stal v roce 1973 stroj Kawasaki Jet Ski. Byl poháněn silným čtyřsetkubíkovým motorem. Přestože se "stojka" lidem líbila, nebylo jednoduché se na ní udržet, zvlášť na neklidné hladině.

Teprve následný vývoj 38 zjednodušil ovládání a kontrolu tak, že se ho nemusí bát prakticky nikdo. I když ne každého bude učení a padání na tvrdou hladinu bavit.

SPORTOVNÍ JEŽDĚNÍ


Velký průlom mezi vodními skútry nastal v osmdesátých letech. Tehdy se začaly ve větší míře objevovat jedno- a dvoumístné sedací skútry, které byly výrazně pohodlnější, stabilnější a ovladatelnější než jejich předchůdci. V tu chvíli vylétla obliba skútrů ke hvězdám a řada značek se začala plně soustředit na jejich vývoj a výrobu. Dnes jsou skútry schopny vozit i tři cestující a rychlost sedmdesát kilometrů za hodinu není výjimkou.

FREESTYLE

Velký kus cesty ušly také "stojky", používané hlavně pro zábavu a závody, které se rozdělují na vytrvalostní a rychlostní. První se jezdí spíš na volném moři a druhé na krátké dvou- až tříkilometrové trati vytyčené bójkami. Sportovní kategorie bývají vypsané pro všechny typy skútrů a s upravenými "stojkami" se jezdí

Skútry mohou být vybaveny různě výkonnými motory, od slabých stopětadvacítek až po obsahy kolem 1000 ccm


i závody ve freestylu, tedy v tom, kdo na stroji předvede lepší trik, v současnosti už není výjimkou vidět na závodech salto vzad. U nás existuje již několik let Česká sportovní asociace vodních skútrů. Jejím zakládajícím členem je Václav Žáček, jenž je současně nejlepší jezdec freestylu u nás a stal se prvním Čechem, který na "stojce" předvedl back fl ip neboli salto vzad.

LYŽAŘ NA LANĚ

Skútry jsou tedy stojací a sedací. "Stojka" je pouze pro jednoho jezdce, je více náročná na šikovnost i fyzickou kondici, ale zato se s ní na vodě vyřádíte jako s ničím jiným. Sedací skútry jsou na pilota hodnější, v klidu si posedíte, podle typu můžete jet ve dvou i ve třech. Spíš než na blbnutí přijdou tyto skútry vhod, když chcete někam dojet. V žádném případě to neznamená, že by u toho byla nuda, ale vylomeniny jako se "stojkou" s tímto skútrem neuděláte. "Sedák" je také vhodný k tahání vodních lyžařů.

KONSTRUKCE


Sama konstrukce skútrů je relativně jednoduchá. V trupu z umělých hmot je uložen zážehový motor, který pohání turbínu. Ta tlačí stroj dopředu tím, že vpředu nasávanou vodu fouká pod velkým tlakem vzadu ven. Dalších dílů na skútrech moc není. Snaha konstruktérů se zaměřuje zejména na tvary trupu, které jsou důležité pro ovládání a stabilitu, dále na prostor za řídítky, aby se dobře sedělo, případně stálo, a do třetice na motory a pohonné ústrojí.

Pohonné jednotky jsou velmi podobné motorům ve sněžných skútrech a stejně jako u nich jsou i na vodě používané čtyřdobé i dvoudobé motory, které převažují. Agregáty jsou většinou dvou- nebo tříválcové a výkony se pohybují kolem sto třiceti až sto padesáti koňských sil.




Jak začít?

Nákup skútru není nic složitého, ale před tím, než se poprvé projedete, vás čeká pár úřednických nástrah. Jednak vás zákon dožene na plavební správu, kde skútr přihlásíte, potom si ještě musíte udělat řidičský průkaz, tzv. vůdce malého plavidla. Míst, kde pořídíte vodní skútr, je u nás čím dál tím víc a stejně tak se množí i dostupnější ojeté nebo spíš ošplouchané stroje.
U "stojek" je výběr relativně malý a pravděpodobně skončíte u rozhodování mezi SeaDoo, Yamahou a Kawasaki. Sedacích skútrů je v nabídce víc, od malých až po velké trojmístné. Míst, kde můžete v Česku skútr beztrestně prohnat, je sice poskrovnu, ale díky České asociaci přibývají. Většina vyznavačů tohoto sportu jezdí vyvětrat skútr k moři.

 

Hry