Mezinárodní kosmická stanice ISS - tunely PMA

Sdílej
 
V tomto díle vystřihovánky mezinárodní kosmické stanice ISS slepíme tzv. přechodové tunely PMA, které spojujíjak jednotlivé moduly, tak i plní fuknci připojovacího doku k raketoplánu.

Dlouho očekávaná Mezinárodní vesmírná stanice se stala skutečností, když byl v roce 1998 k ruskému kontrolnímu modulu Zarja připojen americký uzlový modul Unity. Podrobněji se s touto událostí seznámíte až příště, nicméně již dnešní část seriálu ISS obsahuje dva nezbytné prvky, které se dostaly na oběžnou dráhu společně s modulem Unity.

Foto
Jedná se tzv. přechodové tunely označené PMA 1 (který spojil Unity se Zarjou) a tunel PMA 2 (jenž bude prozatím na opačné straně uzlového modulu plnit funkci připojovacího doku raketoplánů). Protože běžnou součástí stavby stanice bude i přeskupování modulů, není v současnosti ještě rozhodnuto, kde PMA 2, ale např. také plánované přechodové tunely PMA 3 a 4 nakonec zůstanou.
NÁVOD NA STAVBU PŘECHODOVÉHO TUNELU
Při stavbě tohoto kosmického prvku je nutné dodržet hlavně modelovou souměrnost, stejné průměry asz (aktivních spojovacích zařízení) a zaváděcích osiček z kulatých špejlí na obou koncích tunelu, jako při stavbě předcházejících modulů stanice. Doporučujeme podlepit čtvrtkou kotoučové díly 2, 4, 9, 10, 11 a 14, díly 9, 10 a 11 by měly později vytvořit kotouč s hranou silnou 1,5 až 2 mm.
Foto
U všech kotoučů pečlivě uvolněte otvory pro dvě osičky podle dílu 12. Přesně na sebe (souhlasně s otvory) umístěte kotouče 10 a 9. Zvlášť opatrně uvolněte spodní otvor v kotoučku 7, a to až po jeho zalepení do sestaveného tunelu 8! Tento prvek má podobu zkoseného osmibokého komolého jehlanu, do jehož užšího konce zalepte nejdříve kotouč 7, širší osmihranný obvod pak umístěte na kotouč 10. Pro přesné umístění jednotlivých dílů slouží červené šipky směřující vždy k hornímu středovému bodu na každém dílu. U dílů 7, 8 a 10 je dobré Źzalepit nejdříve chlopně s šipkami a potom dolepit ostatní. Z dílů 1 stočte prstenec - s kresbou uvnitř -, na chlopně položte kotouč 2 a díl nalepte na menší čelo tunelu. Rovnoběžně ve všech osách zabudujte do otvorů v kotoučích oba zaváděcí trny 12.
Foto
Hloubku zakotvení obou špejlí musíte provést s citem podle schématické návodné kresby. Do prstence vpředu vložte zároveň s jeho okrajem ještě vnitřní prvek z dílů 3 a 4, pak vše oviňte páskem 5. Na zadní čelo nalepte kotouč 11. Sestavte prstenec a dno 13, 14 nalepte je zezadu na kotouč 16 a doplňte páskem 15 - celek představuje druhé asz, které umístíte na plochu 11. Hranu těchto kotoučů začistěte šedivým páskem 21, z něhož zbude kratší část na olemování bílého pruhu asz na opačné straně. Čelo tohoto válce začistěte kotoučkem 6. Vyčnívající spojovací trny natřete šedou barvou.
Zbývá zhotovit radiometrické, komunikační a navigační prvky anténních systémů z dílů 2x 17, 18, 2x 19, 20 a umístit je na zařízení podle návodné kresby. Stejným postupem sestavte také přechodový tunel PMA 2. Jestliže jste pracovali bezchybně, oba tunely byste měli bez problémů nasadit všemi vstupy na psz (pasivní spojovací zařízení) modulu Zarja.
Konstrukční díly fotovoltaických článků s červeným pořadovým číslem 33 si uschovejte do doby, než shromáždíte ostatní díly této vystřihovánky, návod na její sestavení a návodnou kresbu. Na příští modelářskou spolupráci se těší