Formule 1 stáje Prost

Sdílej
 
Dnes jsme pro vás připravili vystřihovánku formule 1, kterou poprvé v historii pilotoval český závodník. Byl jím Tomáš Enge, jenž v sezoně 2001 dočasně zastupoval zraněného stájového pilota Prostu Luciana Burtiho.

Přípravné práce
Ze špejlí si připravte následující díly: zadní osu a osu volantu E. Jejich velikost a barevné zpracování jsou zakreslené ve vystřihovánce. Z drátku silného 0,5 mm zhotovte antény C, D a nosiče zpětných zrcátek B. Narýhování dílů určují užité značky: plný černý trojúhelník - díl narýhujte z lícní strany vystřihovánky, trojúhelník bez výplně představuje narýhované strany z rubu, a zdvojený trojúhelník ohyb, který nezačíná od okraje dílu, ale začíná až dále v dílu. Narýhování boků kol 88 je vhodné provést odpichovátkem. Výřezy z ploch jsou vyznačené červenou úhlopříčkou, nebo červenou čárou, všechna rýhování a výřezy jsou potřebné udělat před vlastním lepením. Díly lepené natupo mají svou pozici vyznačenou zelenou čárou. Díly 8, 10, 20, 27, 61, 63, 69, 74, 83 začerněte zespodu. Kancelářským papírem doporučujeme podlepit díly 43, 52, 53, 54, 55, 56 a díly 2 a 3 podlepte jen v místě lepení bočnic a chladiče, aby se po nalepení bočnice nepřehly. Kladívkovou čtvrtkou podlepte ještě díly 2a, 3a.
V dílech 1, 15, 22, 77, 78 udělejte vpichy pro osazení zrcátek a antén. Umístění těchto vpichů vyznačují malé šipky vedle příslušných dílů s označením B, C, D. Před stavbou důkladně prostudujte návod a využívejte šablonu pro tvarování dílů. Nákres vytvarování předního křídla se pro nedostatek místa nachází na podvozku 37, proto doporučujeme přední křídlo i s jeho nosičem zhotovit dříve, než si tuto šablonu znehodnotíte zalepením trupu vozu.

Foto
Při práci průběžně retušujte jednotlivé díly ještě před zalepením, nebo podle potřeby. Nespěchejte a pomáhejte si návodnou kresbou a fotografiemi. Náročnější modeláři mohou model nastříkat několika tenkými vrstvami bezbarvého akrylátového laku značky MOTIP 04009. Pozor na kola - lesklé by nepůsobily elegantně - proto model nastříkejte ještě před jejich přilepením na model. Nespěchejte a pracujte trpělivě, model vyžaduje modelářské zkušenosti, není vhodný pro začátečníky. Výsledkem ale bude efektní model našeho prvního jezdce v královské F1.
Trup
Na rozložený bok 2 nalepte podlepený 2a na 3 nalepte 3a. Díly 2 a 3 spojte s 1, přičemž musí lícovat čára na 1 nad nápisem CATIA s čárou na 2 a 3. Do dílu 6 vlepte boční opěrky hlavy 4 a 5. Oba dva celky spojte dohromady. Špičku předku odspodu uzavřete dílem 7.
Pokračujte komínem. Do vytvarovaného 8 vlepte žebro 9 a zepředu nalepte důkladně vytvarovaný otvor nasávání 10. Jeho tvar je znázorněný v řezu v návodné kresbě. Po nalepení dílu 11 můžete osadit hotový komín opatrně na trup vozu 6. Celek ještě zepředu opatřete zkompletovanou opěrkou hlavy z dílů 12, 13.
Zespodu opatrně nasuňte a zalepte zkompletovanou sedačku 33, 34 s pásy 36. Podle návodu spojte 28 s 29 a nalepte zespodu na 7. Na 7 ještě do výřezů vlepte držák předních závěsů 30.
Podvozek
Do zpracovaného dílu 43 vlepte podle návodu části difuzoru 41, 42, 44, 45 a shora opatrně nalepte 37. Celek ještě doplňte pomocnými chlopněmi 37a, 37b, na které budete lepit později bočnice. Nyní můžete spojit podvozek s trupem. Všechno nechte důkladně zaschnout. Zatím si připravte zadní závěsy, levý z 40, 41, pravý z 38, 39. Hotové závěsy zalepte s osou A do výřezů v trupu.
Bočnice
Foto
Pravou bočnici začněte zhotovovat vlepením výfuku 14 do dílu 15. Doplňte vytvarovaný bok 16 a do pontonu ještě vlepte hotový chladič 17. Pomocné křidélko zkompletujte z dílů 18, 19, 31. Hotové křidélko pomalu nasuňte do výřezů v bočnici a opatrně zespodu zakápněte lepidlem.
Bočnici opatrně nalepte na vozidlo. Pracujte pomalu a opatrně, lepte na vrchní hranu 2, 2a a pomocnou chlopeň 37b. Pomocné křidélko zkompletujte z dílů 18, 19 a 31. Hotové křidélko pomalu nasuňte do výřezů v bočnici a opatrně zespodu zalepte lepidlem.
Levý bok zhotovte obdobně, přičemž použijete díly 21, 22, 23, 24, křidélko 25, 26 a 32. Trup vozu dokončete nalepením přechodu boku vozidla 77 a 78. Je potřebné lepit obzvláště pomalu a opatrně, záleží na tom celý vzhled vašeho modelu. Dbejte, aby díly lícovaly s tankovacími kapsami a abyste model nepotřísnili lepidlem.
Deflektory
Na vytvarovaný díl 50 přilepte vytvarovaný 51 a nalepte zub 9. Tvar deflektoru určuje jeho půdorys v návodné kresbě anebo i na spodku vozidla. Hotový levý deflektor zalepte do výřezu na boku vozu a na chlopeň dílu 37. Stejně zpracujte pravý deflektor z 46, 47, 48.
Kola
Protože se zhotovují všechna stejně, popíšeme si jen stavbu zadního kola. Dvakrát narýhujte boky 88 po celém obvodě i se spojkou. Pomocí spojky slepte vytvarovaný bok, vznikne pěkný profil pneumatiky. Zhotovte disk z 90, 91 a 87, 92. Obě dvě části disku vlepte podle návodu do připravených boků 88. Nakonec oba dva boky slepte s vytvarovaným pláštěm 89. Zhotovte i druhé zadní kolo. Zadní kola nasuňte na zadní osu a zalepte je tak, aby se spoj na plášti pneumatiky nacházel vespodu vozu.
Přední kola zhotovíme obdobně ale použijete díly 88, 93, 94, 95, 96 a 97.
Přední náprava
Připravte si přední závěsy. Levý závěs začněte slepením 70 s 71. Doplňe rameno pružení 73 a tyč řízení 72. Vytvarovaný závěs nalepme do předního kola. Doplňte ještě chladič brzdy 74. Při práci se snažte závěs nalepit do kola tak, aby při vlepení celého závěsu na vůz se spoj na plášti pneumatiky nacházel znovu ve spodní části. Zhotovte stejným postupem pravý závěs z 65, 66, 67, 68 a chladič brzdy 69.
Závěsy opatrně nasuňte do výřezů v deflektoru, bocích vozů a na držák 30. Pozor, důkladně dbejte na geometrii nápravy, zpředu mají přední kola tvar písmene A. Důležité je také, aby vůz stál stabilně na čtyřech kolech, není moc estetické, když bude mít jedno kolo ve vzduchu. Práci dělejte na rovné podložce a vše vyzkoušejte nasucho.
Spojlery
Přední křídlo: Na vodorovné zpracované plochy 58, 59 (pozor na mírné přehnutí dílu 58, jeho tvar je nakreslený na dílu 37 spolu s tvarem jeho nosiče) přilepte zpracované boky 60, 61 a 62, 63. Hotové křídlo nalepte na vytvarovaný nosič, který je zalepený ve špici přídě. Zpracujte jednotlivé díly zadního křídla 52, 53, 54, 55, 56. Pomocnou chlopní přilepte vodorovné části 54, 55, 56 na jeden bok 52 a potom na druhý 53. Křídlo doplňte o světlo 57. Hotové křídlo osaďte na záď, dbejte přitom na správnou geometrii.
Doplňky
Díly 20, 27 vytvarujte do kapky a hotové nalepte natupo na vyznačená místa na bočnicích 15 a 22. Na spodek vozu patří zpracovaná deska 85. Její orientaci určuje černý bod. Zkompletujte volant 35, natupo ho nalepte na připravenou osu E a za pomoci pinzety nasuňte do otvorů v kokpitu. Pomocí aerodynamické plošky 82 a 83 nejprve zpracujte a za pomoci špejle jemně vytvarujte do tvaru podle řezu v návodě. Natupo je osaďte pinzetou vedle otvoru nasávání. Vůz doplňte o kamery, přední 75 a hlavní 83. Vytvarujte její tělo a boky kamery nalepte natupo. Kameru 83 nalepte ještě na zpracovaný nosič 84 a osaďte ji na vršek komínu. Zpracujte zpětná zrcátka 79, 80, vlepte do nich nosiče vyrobené z drátků a jednotlivá zrcátka osaďte na svoje místo na voze. Osazení a natočení zrcátek určuje návodná kresba. Jako poslední vlepte anténky z drátků C, D a díl 76 natupo na díl 1.
Vaše práce skončila a vy si můžete rozšířit svůj domácí tým o vozidlo prvního jezdce z České republiky v historii F1.
Mnoho úspěchů v lepení vám přeje

Autor

Petr Špinler