Traktor Massey Ferguson 8140

Sdílej
 
Traktory Massey Ferguson patří k předním světovým značkám v oblasti zemědělské techniky. V mnoha zemích včetně České republiky patří tyto stroje mezi velice oblíbené. Jako vystřihovánku vám dnes nabízíme model 8140.

Novinka ABC
Traktory Massey Ferguson patří k předním světovým značkám v oblasti zemědělské techniky. V mnoha zemích včetně České republiky patří tyto stroje mezi velice oblíbené. Modelovou řadu 8100 tvoří vysoce výkonné a produktivní stroje, vyznačující se velkou spolehlivostí, snadnou obsluhou a dobrými jízdními vlastnostmi při poměrně nízké spotřebě nafty. Řada 8100 se vyrábí v šesti modelech s přední hnací i hnanou nápravou. Výkony motorů se pohybují v rozsahu 99 - 147 kW. Luxusní a dobře odhlučněné kabiny poskytují řidičům vysoký komfort a možnost snadného ovládání všech potřebných zařízení.

Foto
Základní technická data modelu 8140, který vám dnes nabízíme jako vystřihovánku:
celková délka bez čelního závaží 5039 mm; celková šířka 2832 mm; výška po střechu kabiny 3013 mm; rozvor kol 2925 mm; celková hmotnost 6285 kg.
Motor - počet válců 6; turbodmychadlo; nejvyšší výkon 117,7 kW.
Převodovka - DYNASHIFT - 32 převodových stupňů vpřed, 32 převodových stupňů vzad.
Palivová nádrž - 330 l.
Model traktoru je zpracován v měřítku 1:32 a je určen pro zkušené papírové modeláře. Traktor má poměrně mnoho drobných dílů, proto doporučuji pracovat pomalu a pečlivě.
Přípravné práce
Před stavbou si pozorně pročtěte návod a během stavby se orientujte podle návodných kreseb.
Kabinu traktoru můžete zpracovat dvěma způsoby. První je, že kabinu složíte tak, jak je zakreslena ve vystřihovánce, druhý způsob umožňuje vystřižení oken kabiny (viz návodná kresba) a vlepení "náhradních oken", která vyrobíte ze slabé průhledné fólie. Traktor tak získá dokonalejší vzhled a zároveň vám umožní pohled do interiéru na doplňky, tj. sedačky, volant, páčky, řadicí páky a pedály.
Foto
Okna vystřihněte až po celkovém slepení kabiny. Pokud byste je vystříhávali z ještě neslepeného celku, kabina by se potom špatně tvarovala a lepila.
Model má pohyblivé zadní závěsné zařízení, natáčecí kola a výkyvnou přední nápravu, tak jako u skutečného traktoru.
Pokud bude vystřihovánka vytištěna na slabém papíře, doporučuji podlepit některé větší díly slabým kancelářským papírem.
Hrany, které budete ohýbat z tisku vystřihovánky, jsou značeny plnou čárou a mimo kresbu černou šipkou, jejíž špička směřuje na lom. Tam, kde by čára rušila vzhled modelu, jsou ohyby naznačeny krátkými čárami. Hrany, které ohýbáte do rubu vystřihovánky, jsou značeny čerchovaně (-.-.-.-). Přerušovaně (-----) jsou značeny obrysy ploch, na něž se budou jednotlivé díly lepit. Čísla těchto dílů jsou vždy vepsána uvnitř ploch. Výřezy a prořezy jsou značeny červenou úhlopříčkou.
Dále si připravte špejle a kulatá párátka o průměru 2 – 2,5 mm a zhotovte z nich tyto díly:
spojovací čep přední nápravy - díl 6, délka 30 mm, čepy ramen - díly 2x 14, délka 12 mm, osy předních kol - díly 2x 15, délka 19 mm, čepy spojovací tyče - díly 2x 24, délka 7 mm, zadní osa - díl 47, délka 80 mm, tyč volantu - díl 59, délka 17 mm, závěsný čep - díl 88, délka 8 mm, spojovací tyč táhla - díl 89, délka 27 mm a spojovací osa zvedací mechaniky - díl 93, délka 30 mm. Koncovku výfuku - díl 73 - udělejte z umělohmotného brčka, které nad plamenem opatrně prohnete do žádaného tvaru. Na skla kabiny použijte již dříve zmíněnou slabou průhlednou fólii.
Stavba modelu
Pečlivě vystřihněte boky podvozku 1 a 2. K bokům postupně přilepte vytvarované díly 3 a 4. Slepený podvozek mírně zatižte a nechte proschnout.
Foto
Při lepení podvozku dbejte na to, aby se nezkroutil do tzv. vrtule, což by mělo negativní vliv na celkový vzhled modelu.
Slepte přední nápravu - díl 5, vsuňte ji do prostoru v přední části dílu 3 a zajistěte čepem 6. Čep nejprve vsuňte do dílu 3, dále ho protáhněte nápravou 5 a opět dílem 3. Proti vysunutí osu na konci zalepte.
Slepte levý přední blatník z dílů 7, 8 a 9. Dále slepte náboj předního kola z dílů 10, 11 a 12. Nyní náboj přilepte čelem 12 na vyznačené místo na dílu 7. Na druhou stranu dílu 7 přilepte zpracované rameno, díl 13, a celek nechte proschnout. Nezapomeňte před slepením u všech dílů prorazit otvory pro osu. Vezměte osu předního kola, díl 15, a postupně ji provlékněte nábojem kola, částí blatníku 7 a ramenem 13. Osu usaďte tak, aby vyčnívala ven z ramena asi 1 mm, ne více, a zalepte ji. Také ji zalepte i z druhé strany k náboji kola. Nyní hotový celek usaďte ramenem 13 na přední nápravu 5, proraženými otvory protáhněte spojovací čep 14 a na obou koncích ho zalepte. Během sestavování se orientujte podle návodné kresby.
Stejným způsobem slepte a zkompletujte i pravou stranu z dílů 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 15 a 14. Vystřihněte a slepte spojovací tyč přední nápravy 23, na její konce nasuňte a zalepte čepy 2x 24 a nechte proschnout. Po proschnutí nasuňte spojovací tyč zespodu do proražených otvorů na konci obou ramen a zajistěte maticemi, které slepte z dílů 2x 25 a 2x 26. Opět se orientujte podle návodné kresby.
Nyní zpracujte přední kola traktoru. Budu popisovat stavbu jednoho kola. Stočte a spojkou 28 slepte plášť předního kola 27. Dále stočte a slepte vnější plášť ráfku 29 a vlepte do něj čelo 30. K ráfku dále přilepte vnější čelo kola 31 a celek přilepte k zpracovanému plášti kola 27. Stočte a slepte vnitřní plášť ráfku 32 a vlepte do něj čelo 33 a zakončete přilepením vnitřního čela kola 34. Celek opět přilepte z druhé strany k plášti kola 27. Stočte a slepte plášť disku 35 a přilepte na něj čelo 36. Hotový disk nyní usaďte a přilepte k hotovému kolu na vyznačené místo na dílu 30. Hotová kola mírně zatižte a nechte proschnout.
Po proschnutí kola nasaďte na přední osy 2x 15 a proti vysunutí je zajistěte maticemi, díly 4x 37 a 4x 38. Matice jsou stejné i pro zadní kola. Slepte je tak, že pláště 4x 37 namotejte na pracovní špejli a slepte. Po proschnutí a sejmutí z pracovní špejle přilepte k plášťům čela 4x 38. Pozor, hotové matice přilepte po nasazení pouze na koncích osy. Kola se musí volně otáčet.
Nyní si ověřte funkci přední nápravy. Kola se natáčejí do stran a celá přední náprava se na středovém čepu "kolíbá" jako u skutečného traktoru.
Pokračujte sestavením zadních kol. Opět budu popisovat stavbu pouze jednoho kola. Stočte a spojkou 40 slepte plášť kola 39 a přilepte k němu vnitřní čelo 44. Dále stočte plášť ráfku 41 a vlepte do něj vnitřní čelo 42. K ráfku dále přilepte vnější čelo kola 43 a hotový celek přilepte k již zpracované druhé části kola. Stočte a slepte plášť disku 45 a dokončete ho přilepením čela 46. Hotový disk přilepte na vyznačené místo na dílu 42. Hotová kola nechte proschnout.
Vezměte připravenou zadní osu, díl 47, nasuňte ji do proražených otvorů v bocích rámu 1 a 2 tak, aby vyčnívala po obou stranách stejně, a napevno ji přilepte. Zpracujte zákolníky 2x 48, nasuňte je na osu, upravte rozteče (zakresleno ve vystřihovánce) a zalepte. Na osu dále nasaďte hotová zadní kola na doraz k zákolníkům a zajistěte maticemi jako u předních kol. Pozor na záměnu matic. Přední matice jsou ve vystřihovánce označeny písmenem P, zadní matice písmenem Z.
Nyní pokračujte prací na podvozku. Vystřihněte a slepte podlahu kabiny 49 a vlepte do ní vnitřní díl 50. K vnějším bokům dílu 49 přilepte postupně zpracované zadní blatníky, levý 51 a pravý 52. Hotovou podlahu s blatníky nyní přilepte na vyznačené místo na podvozku 4 a nechte proschnout. Mezitím zpracujte díl 53 a přilepte k němu vnitřní boky 54 a 55. Hotový celek pak usaďte a přilepte na vyznačená místa na dílu 50, dále na blatnících 51, 52 a na části podlahy 49. Opět nechte řádně proschnout.