Motocykl JAWA 125 POLICIE

Sdílej
 
Novinka ABC! Motocykl Jawa 125 v měřítku 1:15 je upraven jako policejní verze. Stavba je poměrně náročná, má mnoho drobných dílů, a proto je určena zkušenějším papírovým modelářům. Pracujte pečlivě a přesně!

Novinka ABC

Motocykl Jawa 125 v měřítku 1:15 je upraven jako policejní verze. Stavba je poměrně náročná, má mnoho drobných dílů, a proto je určena zkušenějším papírovým modelářům. Pracujte pečlivě a přesně!
Přípravné práce
Hrany, které budete ohýbat z tisku vystřihovánky, jsou značeny plnou čárou a mimo kresbu černou šipkou, jejíž špička směřuje na lom. Hrany ohýbané do rubu jsou značeny čerchovanou čárou (-.-.-). Přerušovanou čárou (-----) jsou značeny obrysy ploch, na něž se přilepí jednotlivé díly. Čísla těchto dílů jsou vždy napsána uvnitř ploch. Výřezy a prořezy jsou značeny červenou úhlopříčkou, u dílu 43 krátkou červenou čárou. Propichy u dílů 76, 77 a 90 jsou značeny červenými body. Dále potřebujete kuchyňskou špejli, ze které připravíte tyto díly: horní díly vidlice 2x 27, spodní díly vidlice 2x 28.
Skutečné délky a tvar těchto dílů jsou zakresleny ve vystřihovánce. Ze špejle nebo kulatého párátka o průměru 1 mm připravte díly: přední osa díl 30, délka 18 mm, zadní osa díl 16, délka 17 mm, čep krku rámu díl 31, délka 18 mm a držáky blinkrů díly 4x 85, délka 13 mm.
Ze špejle o průměru 2 mm připravte tyč majáčku díl 123, délka 55 mm.
Na přední vidlici použijte měkké pružinky díly 2x 29, vnější průměr 2,5 mm, délka 11 mm.
Zadní pružiny díly 2x 21 budou mít vnitřní průměr 3-4 mm, délka 16 mm. Na držáky zpětných zrcátek 2x 95 použijte kancelářskou svorku o průměru 1 mm. Tentýž drát použijte na osičku stojánku díl 78, délka 12 mm. Z umělohmotného brčka černé barvy připravte rukojeti řídítek 2x 89, délka 9 mm a koncovku výfuku díl 113, délka 38 mm. Na řídítka 88 a výfukové potrubí 114 použijte hliníkový drát (dobře se tvaruje) o průměru 2,5-3 mm. Tvary těchto dílů jsou zakresleny ve vystřihovánce. Tím jsou přípravné práce ukončeny a můžete se pustit do stavby modelu.
Návod na slepení
Začněte rámem motocyklu 1: vystřihněte jej, pečlivě vytvarujte a postupně slepte. Slepený rám dokončete vlepením vnitřních dílů 2 a 3 a nechte proschnout. Dbejte na to, aby se rám nezkroutil do vrtule.
Stočte a slepte plášť krku rámu 4, k němu přilepte čela 2x 5. Hotový krk přilepte vyznačenými místy na přední část rámu 1.
Zpracujte zadní část rámu díl 6 a přilepte jej na vyznačené místo na dílu 1. Zadní vidlici pečlivě zpracujte z dílů 7, 8 a přilepte ji na vyznačené místo na zadní části rámu 1. Slepte držák zadních tlumičů díl 17 a přilepte jej zespodu na nosič 6.
Stočte a slepte pláště zadních tlumičů díly 2x 18, k nim přilepte z jedné strany čela 2x 19.
Vezměte připravené pružinky, díly 2x 21, nasuňte je na pláště tlumičů a opět uzavřete čely 2x 19. Po proschnutí na čela tlumičů přilepte zpracované držáky 4x 20 a hotové tlumiče usaďte a přilepte podle návodné kresby na vyznačená místa na držáku 17 a na bocích zadní vidlice 7.
Zpracujte řetěz, díl 22, a zatím jej odložte stranou. Pokračujte zadním kolem. Stočte a spojkou 10 slepte plášť kola díl 9.
Stočte ráfky, díly 2x 11, do nich vlepte vnitřní čela 2x 12. Na ráfky přilepte vnější čela, díly 2x 13.
Hotové boky kol postupně přilepte z každé strany na slepený plášť kola 9 a pod mírnou zátěží nechte proschnout. Po proschnutí na boky kola přilepte náboje slepené z dílů 2x 14 a 2x 15. Nyní usaďte zadní kolo do vidlice. Vezměte osu kola díl 16, prostrčte ji levou stranou vidlice, na osu nasuňte řetěz, díl 22, hotové kolo a osu prostrčte druhým koncem vidlice. Po usazení a vymezení vůlí u všech částí konce osy napevno zalepte. Pozor, kolo se musí volně otáčet!

Dokončení v příštím čísle...

Autor

Miloš Číhák