Brabham BT 26 Monaco

Brabham BT 26 Monaco
Sdílej
 
Model vozu Brabham je určen pro zkušenější modeláře. Obsahuje mnoho drobných dílů a doplňků, z nichž některé je možno vynechat.

Nebudete-li chvátat a snažit se model slepit za jeden víkend, měl by vám být odměnou detailní a originální model. Tento model je sedmým modelem Forum Teamu a můžete se s ním zúčastnit veřejné soutěže na výstavě Papírové Království 2007, pořádané 23.–24. února ve SVČ v Lužánkách v Brně.



Jezdec konstruktérem

Vůz Brabham BT 26 zkonstruoval slavný závodník Australan Jack Brabham. V roce 1962 začal tento tehdy dvojnásobný mistr světa formule 1 (1959 a 1960) stavět vlastní vozy F1, v nichž i závodil. Když v roce 1966 začaly na závodních dráhách jezdit vozy formule o objemu 3000 cm3, zvolil Brabham pro svůj vůz neznámý motor Repco složený ze dvou čtyřválců. Ten sice vykazoval menší výkon než konkurenční motory, ale také značně menší spotřebu a vysokou spolehlivost. Brabhama se potřetí stal mistrem světa.
Vůz Brabham BT 26 byl zkonstruován až pro sezonu 1968 a poháněl jej vylepšený motor Repco 860, který se paradoxně stal největší slabinou jinak kvalitního automobilu. Úspěchu se dočkala až následující verze Brabham BT 26A s motorem Ford Cosworth v roce 1969, kdy s ní jezdec Jacky Ickx vybojoval titul vicemistr světa a tým získal druhé místo v poháru konstruktérů.


Přípravné práce

Před stavbou si pozorně přečtěte návod a prostudujte návodné kresby. Hrany rýhujeme tupým nožíkem. Ty, které se rýhují a ohýbají ze strany tisku, jsou označeny čárou s plným trojúhelníkem. Ty, které se rýhují a ohýbají z rubu, jsou označeny čárou s bílým trojúhelníkem. Pokud ohyb nezačíná od kraje dílu, je označen dvojitým trojúhelníkem. Oboustranná šipka do oblouku vedle dílu označuje ohyb (vytvarujte tahem přes hranu stolu, popř. pomocí oblé násadky). Prořezy a propichy jsou označeny červenou (resp. černou) barvou, výřezy jsou proškrtnuty červenými (resp. černými) úhlopříčkami, popř. je do nich vložen symbol nůžek. Bílé hrany doporučujeme retušovat hned po vystřižení dílu příslušným odstínem barvy. Barvě monopostu odpovídá zelená barva Humbrol GLOSS 2. Každý díl nebo celek před jeho slepením nejprve pečlivě vyzkoušejte „nasucho“ a až poté slepte.
Model je rozdělen do dvou částí, které jsou rozlišeny barevným podložením čísel. Kokpit s přední osou a předními koly má podložení čísel bílou barvou - v návodu dále značeno B (bílá). Motor s převodovkou, rozvodovkou, zadní osou a zadními koly mají čísla s černým podložením - v návodu dále značeno Č (černá). Volitelné díly mají čísla podložena půleně (šedo-bíle nebo šedo-černě). Návod je psán pro nejdetailnější verzi se všemi volitelnými díly. Které části modelář vypustí, necháváme na něm. Alternativní díly nemají často označeno místo pro nalepení, proto se orientujte podle návodné kresby.
Pro stavbu je potřeba špejle zbroušená na 2 mm na zadní osu kol E, párátko 1,5 mm na osu volantu A a přední hřídele 2 x C, drát 1,5 mm (použijte například pletací) na trubky chlazení 2 x I, drát 1 mm na trubku H, drátek 0,5 mm z kancelářské sponky na stočení tlumičů 2 x D a 2 x F, špendlík s elipsovitou hlavičkou na řadicí páku B (byla stříbrná) a žlutou silnější nit pro imitaci zapalovacích kabelů. Rozměry a barvy všech nepapírových dílů najdete ve vystřihovánce.
Následující díly podlepte a nechte nejméně přes noc zatížené. Papírem gramáže 100 g B: 26a, 26b, 26c, 29, 30, 40, 41; Č: 30, 31, 32, 34, 35, 36, 37, 40, 41, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 67, 68; papírem gramáže 200 g B: 12, 25, 26d, 34, 35, 38, 39, 55; Č: 1, 2, 11, 12, 14, 16, 17, 60, 61, 76; dvakrát papírem gramáže 200 g B: 33, 54. Na tloušťku 0,5 mm podlepte díly B 53; Č 4, 5, 75 a na tloušťku 1 mm podlepte díly B: 4, 6, 7, 9, 10, 17, 23; Č 64. Podlepené díly je nutno při ostrých ohybech rýhovat ostrým nožíkem (naříznout). Následující díly zespodu začerněte – B: 34, 39; Č: 51, 52, 60, nabarvěte šedě Č: 33, 42, 43, 46, 49, 50, 53 a zeleně B: 42, 43.

Návod na slepení

Stavba trupu pomocí žeber. Žebro se skládá vždy ze dvou na 1 mm podlepených dílů. Nejprve slepte díly rubovou stranou k sobě, zatižte je a nechte důkladně proschnout. Pak jemným smirkovým papírem vytvořte hladký přechod hrany žebra. Zkuste na sucho vložit žebro do slepených dílů, které bude žebro spojovat - v případě, že je žebro příliš volné, upravíte ho nalepením proužku kancelářského papíru na hranu, v opačném případě ho zmenšete smirkovým papírem. Pozor na důsledné dodržování symetrie žebra! Až docílíte požadovaného tvaru, vlepte žebro do pláště, který je blíže zádi modelu tak, aby vyčnívalo 1 mm (pozor na přesnou orientaci rysek na žebrech s ryskami na plášti trupu). Na vyčnívající žebro nalepte odpovídající část až poté, co bude zkompletovaná (bude vytvarovaná a bude mít vlepené žebro).
Kokpit (díly B). Zkompletujte žebra: 4+6, 7+9, 10+17. Vyřízněte otvory v dílech pláště trupu 5 a 8, stočte je a slepte pomocí chlopní. Do dílu 8 vlepte žebro 7+9 a do dílu 5 žebro 4+6. Stočte a slepte první část trupu 1 a vytvarujte ji podle dílu 3 a žebra 4+6. Po vytvarování dílu 1 do něj vlepte díl 2 spojem vzhůru a na žebro 4+6 nalepte díl 3. Nyní postupně spojte vytvořené části trupu podle rysek k sobě. Slepte kokpit 18 a vlepte do něj sedadlo 19 s bezpečnostními pásy 20 a hasicí přístroj 21. Na díl 22 přilepte přístrojovou desku z dílů 23, 24 a 25. Do celku vlepte osu volantu A a řadicí páku B a tento celek pak vlepte do dílu 18. Z dílů 26a, 26b, 26c, 26d a 27 slepte volant a nasaďte ho na osu volantu (měl by se volně otáčet). Vytvarujte díl 11 a uzavřete jej pomocí chlopně. Na spoj nalepte díl 12. Z dílů 13, 14, 15 a 16 slepte štít kokpitu a vlepte ho do dílu 11. Do připraveného trupu nyní vlepte žebro 10+17, do jehož prohlubně volně bez lepení vložte již hotový kokpit 18. K dílu 18 přilepte zezadu chlopně štítu kokpitu 13. Poslední díl trupu uzavřete dílem 28, ten opatrně lepte shora nejprve k dílu 18 a pak postupně k dílu 11. Nyní slepte celek s první částí trupu.
Přední náprava (díly B). Zpracujte brzdový kotouč z dílů 33, 34, 35 (zoubky imitují chlazení kotouče) a 36. Při použití dílů 35 díly 34 rozstřihněte. Na brzdové kotouče přilepte třmeny brzd 37. Do dílů 29 opatrně vytvořte otvory a zkompletujte z nich přední nápravy. K osám C přilepte zarážky 38. Osy prostrčte otvory v nosičích kola. Vlepte řídicí tyče 2x díl 30. Nad horní ramena přední nápravy na díl 8 nalepte lemy 42 a 43. Vytvořte tlumiče z pružinky D a dílů 39, 44 a natupo je vlepte mezi ramena nápravy. Z dílů 40 a 41 vytvořte zkrutnou tyč a vlepte ji mezi díl 8 a spodní rameno.
Motor, rozvodovka a převodovka (díly Č). Šipky na bloku motoru slouží ke správné orientaci a směřují do přední části modelu. V dílu 7 vyřízněte otvory a pomocí čel 6 a 8 slepte blok motoru. Slepte desku z dílů 4 a 5 a oblepte ji páskem 39. Další desku slepte z dílů 1 a 2. Blok motoru přilepte k dílu 5 a pomocí dílu 3 slepte díl 4 a 2. Celek nechte pod zátěží proschnout. Zkompletujte rozvodovku z dílů 9 a 10, na ni nalepte desku 11, 12 (držáky výfuků směřují dolů). Převodovku z dílů 14, 15 a desky 16, 17 nalepte na rozvodovku a oblepte dílem 13 tak, aby vytvořil plynulý přechod. Na konec převodovky nalepte díl 18 a 19. Zpracujte čtyři kryty vačkových hřídelí z dílů 20, 21, 22 a přilepte je k bloku motoru stejně jako rozvodovku. Na díly 1, 2 a 3 přilepte ochranný oblouk 67. Na blok motoru přilepte zpracované díly 23 a na desku z dílů 4 a 5 nalepte rozdělovač z dílů 24 a 25. Na blok motoru nalepte osm komínků sání 53. Nyní mezi rozdělovačem a komínky sání natáhněte osm nití, které imitují kabely zapalování (řiďte se návodnou kresbou). Na díl 4 přilepte váleček z dílů 54 a 55. Na rozvodovku přilepte díly 27 a natupo 26, obdobně díly 29 a natupo 28. Již teď vložte do otvorů zadní osu E a během stavby průběžně kontrolujte symetrii.
Rám motoru, zadní náprava, výfuky (díly Č). Na spodek bloku motoru přilepte díl 30 spojený s díly 31 a 32. Slepte spodní rameno nápravy z dílů 40, 41, přilepte k němu složené díly 42, 43 a celek nalepte na spodek motoru a do desky 2. Nyní nalepte na díly 31, 32, 42, 43 vytvarované horní rameno nápravy 33. Mezi díly 31 a 32 a do hlubšího zářezu v desce 2 vlepte tyče rámu - levé 35, 37 a pravé 34, 36. Vytvořte tlumiče z pružinky F a dílů 38 a natupo je vlepte mezi ramena nápravy. Nyní vlepte do bloku motoru vytvarované výfukové potrubí - levé 50 a pravé 49. Stočte výfuky 51 a 52, nalepte je na spodní rameno nápravy a vlepte do nich konec výfukového potrubí. Rám motoru dokončete tyčemi rámu - levou 44 a pravou 45. Na díl 33 a 40 přilepte zkrutnou tyč z dílů 46, 47 a 48. Připravte si kotouče brzd z dílů 60, 61 (zoubky imitují chlazení kotouče). Při použití dílů 61 díly 60 rozstřihněte. Na kotouče přilepte brzdové třmeny 63 a smotané trubičky 62. Kotouče brzd přilepte na díly 42 a 43. K dílu 19 přilepte pomocí dílu 64 oblepeného dílem 65 nádržku 66. Mezi nádržku 66 a převodovku vlepte nádržku z dílů 58, 59 a na díl 13 nádržku z dílů 56 a 57. Vlepte tenkou vzpěru 68 mezi zkrutnou tyč 46 a oblouk 67 (je vedena mezi komínky sání).
Trubky (díly Č). Spojte dva vytvořené celky - trup a motor. Podle šablony vytvarujte trubky H a I a upravte je tak, aby vyhovovaly vašemu modelu. Trubka H přechází zhruba v horní třetině startovního čísla a trubka I prochází před bílým polem těsně pod číslem. Všechny trubky ve své hlavní části jsou vodorovné (ve shodě s dílem 11). Po upravení je opatrně pomocí vteřinového lepidla vlepte do modelu. Trubky oblepte díly 69 a 70.
Kola (díly Č a B). Boky kol rýhujte zespoda, podle čáry, kterou uděláte pomocí kružítka ve vzdálenosti určené na spojovací chlopni. Model umožňuje vytvořit prořezávaná kola, pokud vyříznete černé plochy v discích kol B53, Č75 a také odpovídající plochy v dílu B54. Nejprve zkompletujte přední kola z dílů B: Slepte k sobě díly 54, 53 a 55. Na vytvořený disk nasaďte a přilepte díl 58. Stočte díl 57, vlepte do něj díl 56, na který přilepte bok 60. Do vzniklé drážky vložte disk dílem 58 a přilepte. Slepte plášť 62 a nalepte ho na bok 60. K boku 61 přilepte díl 59 a celek nasuňte na již hotovou část. Po případné úpravě dílu 59 (musí se nasunout na disk) přilepte bok 61 k plášti 62 a díl 59 k disku 53. Na osy C přilepte přední kola, která zůstanou v nosiči volně otočná. Zpracujte matice kol z dílů 63, 64 a přilepte je na přední kola k dílu 53.
Zadní kola z dílů Č: Disk slepte z dílů 75 a 76, díl 77 s přilepeným 78 přilepte natupo na disk. Stočte díl 79, vlepte do něj díl 80, na který přilepte bok 81. Do vzniklé drážky vložte disk dílem 78 a přilepte. Přilepte slepený plášť 84. K boku 83 přilepte díl 82 a celek nasuňte na již hotovou část. Po případné úpravě dílu 82 (musí se nasunout na disk) přilepte bok 83 k plášti 84 a díl 82 k disku 75. Kola nasaďte na osu E a přilepte (osa má zůstat otočná). Osu zakryjte maticemi z dílů 85 a 86.
Zrcátka (díly B) zkompletujte z dílů 31 (levé) a 32 (pravé) a přilepte je na díl 13. Zrcátka jsou excentrická – šedý díl přesahuje směrem od kokpitu.

Za sestavení kontrolního modelu, napsání návodu a cenné připomínky děkujeme Janu Kašparovi a Vítězslavu Novákovi.

Autor

Forum Team