Liaz 111.154 D

Liaz 111.154 D
Sdílej
 
I když se letošní ročník Rallye Paříž-Dakar neuskutečnil, přinášíme vám alespoň další vystřihovánku z 10. ročníku Rallye Paříž-Dakar 1988.

Model Liazu z Rallye Paříž-Dakar je zpracován v měřítku 1:53 a patří do řady modelů věnované 10. ročníku tohoto závodu. Je určen mírně pokročilejším modelářům. Pokud byste si chtěli slepit i další kamiony z Dakaru, můžete si je stáhnout z webových stránek

(www.papirove-tatry-z-dakaru.ic.cz)



PŘEDLOHA MODELU


V barvách PZO Motokov nastoupily na start Rallye Paříž-Dakar v roce 1998 dva kamiony Liaz. V prvním voze Liaz startovala posádka Brzobohatý, Krejsa, Joklík (start. č. 616), ve druhém kamionu Liaz jela trojice Moskal, Vojtíšek, Ing. Záleský (start. č. 617). Během spojovací etapy do Djada se kvůli poruše převodovky zastavil Liaz posádky Brzobohatého, a proto musel soutěž ukončit. Odstupoval ze čtvrtého místa v kategorii kamionů. V etapě do Bamaka přibrzdil zbývající Liaz s č. 617 strom, který mu stál v cestě, a kamionu se rozbilo čelní sklo. Bez něho pak kamion pokračoval až do Dakaru. Moskalova posádka na voze Liaz nakonec vybojovala druhé místo s minimální ztrátou necelých deseti minut.

TECHNICKÁ DATA


Motor: kapalinou chlazený vznětový řadový šestiválec M1,2 MŠ 640
Obsah: 11,94 l
Výkon: 257 kW při 2150 ot./min.
Max. rychlost: 160 km/hod.
Min. rychlost: 3 km/hod.
Celková hmotnost: 10 t
Spotřeba: 30-80 l/100 km


PŘÍPRAVNÉ PRÁCE


Díly označené plnými šipkami rýhujte z lícové strany a s dutými šipkami je rýhujete z rubu. Díly 5, 7, 33, 34, 35 a 2x 58 podlepte kartonem silným 1 mm.

Díly 9, 45, 80, 81 a 83 podlepte běžnou čtvrtkou. U dílu 44 podlepte pouze spodní (černou) část nástavby bez chlopní kartonem silným minimálně 1 mm. Stejně tak i spodní část dílu 72. Díly 49, 64 a 65 podlepte bílým kancelářským papírem.

Díly 82 z druhé strany začerněte. Ze špejlí o průměru 2 mm si podle kresby ve vystřihovánce vyrobte díly 27, 29 a 75.
Díly 27 a 29 pak nabarvěte načerno, díl 75 nabarvěte nabílo. Z drátku o průměru 2 mm s černou bužírkou si připravte výfuk podle šablony 39 nakreslené ve vystřihovánce. Na modelu je větší část dílů, které lepte natupo, tedy bez chlopní. Ti, kteří se na to necítí, si mohou chlopně dokreslit.

NÁVOD NA SLEPENÍ


Začněte slepením nosného rámu z dílů 1 až 4. Nezaměňte levou a pravou stranu! K rámu přilepte zadní nárazník 10 a uchycení listových per 12. Přední nárazník zpracujte z dílů 5, 6, 7 a 8. Díly 5 a 7 máte podlepené, aby nárazník lépe držel tvar. K nárazníku přilepte díl 9 a celek pak k rámu. Přední listová pera slepte z dílů 15, 16 a zadní pera z dílů 13 a 14. Hotová pera pak přilepte. Přední rovnou k rámu na vyznačené plošky a zadní na držáky 12.

Nyní zpracujte nádrže. Levou z dílů 33, 34, 38 a dvě pravé z dílů 33, 34, 35, 36, 37. Nádrže přilepte k rámu. Nespleťte osazení a držte se návodné kresby a číslování.

Tlakové nádrže slepte z dílů 31 a 32. Poté je k sobě slepte do tvaru pyramidy a celek přilepte k rámu. K rámu přilepte ještě díl 11 (žebrováním směrem dopředu), díl 26, do kterého si nejprve udělejte otvory pro kardany, a zpracovaný výfuk 39, na který ještě namotejte tlumič - díl 40.

Zpracujte nápravy. Přední z dílů 17, 18, 19, 21, 22 a zadní z dílů 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25. V dílech 17 opět udělejte otvory. Nápravy nalepte na listová pera a propojte s převodovkou 26 pomocí kardanů 27, 29, na které ještě namotejte zesílení 28, 30. Zpracujte nosníky nástavby z dílů 42 a 43. Nosníky můžeme vylepšit vyříznutím kruhových otvorů. Nosníky přilepte k rámu na vyznačená místa. Podvozek je až na kola kompletní a můžeme ho zatím odložit.

Pokračujte nástavbou, kterou slepte z dílu 44. Pro lepší kompletaci doporučujeme odstřihnout celou spodní část (dno nástavby), kterou byste již měli mít podlepenou kartonem silným minimálně 1 mm. Odřízněte dlouhou chlopeň na plachtě. Plachtu pak slepte a vlepte do ní dno. Zpracujte zadní světla 47 a 48, dále pak kanystry 46 a blatníky 49, 50, 51. Na blatníky přilepte zástěrky 82. Zpracujte stupačku z dílů 77 a 78. Všechny tyto díly pak přilepte na dno nástavby na vyznačená místa. Při kompletaci sledujte návodnou kresbu. Nástavba je hotova a můžete ji přilepit k rámu.

Kabinu začněte zpracovávat vytvarováním dílu 66, ke kterému přilepte jeho rubovou část 69 a pomocnou chlopeň 67. Zručnější modeláři si mohou vytvořit plastické stupačky s dílů 70 a 71. Díl 68 vytvarujte a přilepte ho k celku. Připravte si zadní a spodní část kabiny, díl 72.

Spodní část kabiny jsme již dříve doporučili podlepit silným kartonem, aby kabina držela tvar. Než však spodní část zalepíte, přilepte ke kabině střechu 86. Nyní můžete spodní část zalepit.

Můžete pro to použít chlopně na dílu 69, ale pokud máte spodní část podlepenou, můžete ji přilepit natupo. Na spodek kabiny přilepte díl 41, na střechu díly 73, 74, 75. Přední blatníky zpracujte z dílů 62, 63, 64, 65 a přilepte k nim zástěrky 82. Oba celky přilepte na spodek kabiny a kabinu k rámu. Ochranný rám kabiny můžeme udělat dvěma způsoby. Buď papírový, z dílů 80 a 81, a nebo si rám můžete vytvarovat z drátku o průměru 1 mm. Pro rám z drátku použijte světla 83.

Další prací je zpracování kol. Při tom je důležité, abyste si označili z druhé strany spodek boku kola čárkou. Je to nutné kvůli stínování kol. Pokud byste kola otočili, vypadala by jako propadlá. Vyřízněte otvory do boků 52. U předních kol vlepte do otvorů 2x díl 55 a pak díl 56, na který přilepte podlepený náboj 58. U zadních kol zpracujte ráfek z dílů 57, 59 a náboj z 58, 60. Celek pak vlepte na bok kola. Kola dokompletujte z dílů 53, 61 (zadní) a 54, 61 (přední). Kola přilepte k modelu.

Model ještě doplňte drobnými díly - předními stupačkami 76, 85 a zpětnými zrcátky 79, 84. Pro zhotovení držáku zrcátek použijte drátek o průmětu 0,3 mm a vytvarujte ho podle šablony 79. Posledním dílem jsou zadní nosné tyče 45, které přilepte na spodek nástavby a roh rámu.


Modely 10. ročníku Rallye Paříž-Dakar 1988 v ABC


Tatra 815 vt 26 265 8x8.1 19/2007
Tatra 815 vd 13 350 6x6.1 1/2008

Úprava textur Jan Rükr