Boj s divokou řekou: kam zmizel předek Karlova mostu

Boj s divokou řekou: kam zmizel předek Karlova mostu
Sdílej
 
Karlův most v Praze zná v Česku asi každý. Ačkoliv je starý více než 600 let, existoval v Praze před ním ještě starší kamenný most - Juditin. Také po jeho dlažbě, a to ví jen málokdo, se můžete ještě projít.

Na staroměstském břehu Vltavy u Karlova mostu vedle kostela Křížovníků najdete Muzeum Karlova mostu. Kousek od něho, tak dva metry pod úrovní hlavního chodníku, je přístup k molu, odkud vyjíždějí malé turistické lodě ­na projížďku "pražských Benátek". Právě tady je volně přístupný zbytek zachovalé dlažby Juditina mostu.

Když v roce 1172 Juditin most otvírali, byl jedním z prvních kamenných mostů v Evropě na sever od Alp. Jméno dostal po manželce českého krále Vladislava II. Judita si podle kronik titul královny plně zasloužila: byla prý krásná, odvážná a organizačně zdatná. O to, aby se stala královnou, se však musel přičinit i její manžel (tehdy ještě byli čeští panovníci automaticky "jen" knížata). Aby povýšil, musel Vladislav II. pomoci císaři Barbarossovi v bojích v Itálii. Oběma se to vyplatilo: Češi pro císaře dobyli Milán a Vladislav II. se stal druhým králem v české historii.

Řeka tekla níž

Juditin most byl dlouhý 514 m a široký 6,8 m a měl 27 nízkých oblouků. Cesta na něm byla vydlážděná nepravidelnými kameny a vedla o čtyři až pět metrů pod úrovní dnešního Karlova mostu. Bylo to i proto, že v té době tekla Vltava o tři metry níž než dnes a byla rychlou dravou řekou. Teprve jezy, které na ní během času vznikly, zvedly její dno i hladinu. Z toho musíme vycházet, když si představujeme, jak tehdejší Praha vypadala.

Nakonec také divoká řeka Juditin most zničila, po 170 letech ho povodeň roku 1342 těžce poškodila. Nezmizel však úplně.

Hypermoderní most v Itálii

Hypermoderní most v Itálii

Co zůstalo

Dodnes z Juditina mostu zůstaly oblouky ve sklepeních Křížovnického kláštera, kus dlažby před přístavištěm loděk a ještě něco opravdu viditelného. Možná vám vrtalo hlavou, proč má Karlův most na jedné straně jednu vysokou věž a na malostranském břehu věže dvě, z toho jednu menší. Právě ta dříve střežila přístup k Juditinu mostu. Jeden pilíř zůstal zachovaný také v domě na Malé Straně, avšak ten není volně přístupný. Zbytky dalších pilířů jsou patrné i na dně řeky po proudu od Karlova mostu. Prohlédnout si je však mohou jen potápěči. Ze břehu by byly vidět jen kdyby se vypustily pražské jezy.

Muzeum, kde se dozvíte více

Obrázky ze stavby Karlova mostu jsou fotografie modelu vystaveného v Muzeu Karlova mostu. To nabízí i vyjížďky replikami historických vltavských lodí. Přímo z podzemí můžete nastoupit na loď a podívat se na základy domů a obou středověkých mostů. Lodě asi pro třicet pasažérů mají původ ve starých říčních plavidlech, kterým se dříve říkalo naháči (protože neměly žádné plachty). Měly velmi nízký ponor a mohly proplouvat i říčními mělčinami. Jednu takovou - právě Vodoucha z Pražské paroplavby - si můžete slepit jako model v dnešním abíčku.

Více na www.muzeumkarlovamostu.cz

Patnáct nej: Co jste možná nevěděli o Eiffelovce!

Patnáct nej: Co jste možná nevěděli o Eiffelovce!

Klíčová slova:
most, karel, judita
 

Články odjinud