Formule E: Elektrické ekologické formule dobývají svět

Formule E: Elektrické ekologické formule dobývají svět
Sdílej
 
Vypadají jako formule, jsou rychlé jako formule a řídí je nejslavnější jezdci na světě. Formule E ale nepotřebuje ani kapku benzinu, pohání ji totiž elektřina.

 

 

Auta čistě na elektrický pohon už dávno nejsou jen malými vozy pro jednu osobu, která jedou pomalu a po padesáti kilometrech jim dojde baterie. Situace se rychle mění. V posledních letech zaznamenala technologie elektromobilů velký rozvoj. V hybridních nebo čistě elektrických pohonech vidí budoucnost řada automobilek a bylo jen otázkou času, než se objeví i závodní modely.

Tehdy v Pekingu

V polovině září se v Pekingu uskutečnil historicky první závod elektrických Formule E. Další závody budou následovat. Pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace zavítá šampionát do dalších devíti světových metropolí. Nebude se jezdit na klasických okruzích, ale přímo v městských ulicích. Ty budou samozřejmě uzavřeny a opatřeny bezpečnostními svodidly. Pakliže byste se chtěli na elektrické formule podívat, nejblíže to máte na berlínský závod, který proběhne v květnu 2015.

Až 220 km/h

Jak výhradně elektrický monopost Formule E funguje? Pod kapotou najdete elektromotor o hmotnosti 26 kg, který původně postavil tým Formule 1 McLaren pro své silniční auto. Kromě energie z nabité baterie využívá vůz rovněž energie, která vzniká při brzdění na zadní nápravě. Vůz rozhodně není pomalé autíčko. Z 0 na 100 km/h to vytáhne za 3 sekundy a maximálně může jet až 220 km/h. Městské okruhy však obvykle nenabízejí mnoho dlouhých rovinek, takže reálná maximální rychlost je o něco nižší. Výkon vozu je až 270 koní, během závodu ale mají jezdci k dispozici výkon o něco menší.

 

Závody na baterky •  archiv

 

 

Elektrická formule??? Nejlepší momenty prvního závodu Formule E

Elektrická formule??? Nejlepší momenty prvního závodu Formule E

Levný hubeňour

Cílem Formule E jsou co nejmenší náklady. Vůz je tak prakticky pro všechny úplně stejný a nese označení Spark-Renault SRT_01E. Některé díly dodávají firmy napojené na týmy Formule 1. Elektroniku obstarává McLaren, baterii pak Williams. Důraz je kladen i na co nejmenší váhu. V současnosti má vůz i s jezdcem minimální hmotnost 888 kg, což je asi o 200 kg více než Formule 1.

Univerzální pneumatiky

Důležitou součástí monopostu jsou pneumatiky s jednotným průměrem 18 palců. Dodává je firma Michelin. Už na první pohled jsou ve srovnání s formulí 1 větší a skutečně – klasická formule je má o pět palců užší. Formule 1 střídá pneumatiky podle vlhkosti vozovky, zatímco pneumatiky Formule E zvládnou všechny podmínky bez nutnosti změn v boxu.

 

Závody na baterky •  archiv

Mám nabito?

Do servisního boxu ale musí Formule E zajet tak jako tak. Na rozdíl od klasických formulí, které až třikrát za závod mění opotřebované pneumatiky, se zde mění celý vůz. Jezdec zajede do garáže, rychle si odepne pásy a nastoupí do vedlejšího plně nabitého vozu. Členové týmu ho připoutají a může opět vyrazit na trať. Šampionátu se účastní 10 týmů, každý má 2 jezdce a 4 vozy.

Borci jsou v bezpečí

Většinu startovního pole Formule E tvoří bývalí piloti Formule 1 nebo jiní zkušení jezdci. Můžete se tu setkat například s bývalým pilotem F1 Nickem Heidfeldem nebo synem legendárního šampiona F1 Nicolasem Prostem. Účast takových jmen mimo jiné znamená, že závodníci elektrickým formulím a jejich bezpečnosti věří. Ozkoušet si ji mohli už v Pekingu, kdy se pár metrů před cílem srazili právě Heidfeld a Prost. Heidfeldův vůz se roztočil a obrubník ho vymrštil do vzduchu. Po saltu ve vzduchu dopadl na bariéru. Jezdci se nic nestalo.

Zapojení fanoušků

Zatímco závodní víkend Formule 1 trvá tři dny, Formule E to zvládne za jediný den. Dopoledne proběhne trénink a kvalifikace, odpoledne je pak na programu samotný asi hodinový závod. Ten mohou ovlivnit i fanoušci, kteří na internetu hlasují, komu přidělí tzv. FanBoost. Tři piloti s nejvyšším počtem hlasů dostanou extra výkon navíc, který ale mohou využít jen po dobu 3 sekund třeba k předjetí soupeře.

 

Závody na baterky •  archiv

 

Top Gear se zbláznil: Stig skáče bungee jumping ve Formuli 1!

Top Gear se zbláznil: Stig skáče bungee jumping ve Formuli 1!

Formule 1: pohonná jednotka místo motoru

Formule 1 na trend elektrického pohonu reaguje po svém. Od letošního roku už Formule 1 nepohání motor. Ne, to není vtip. Dnes se tomu říká pohonná jednotka. Jaký je rozdíl? Pohonná jednotka se skládá z několika částí, z nichž jen jedna je spalovacím motorem (tedy typický motor) na běžné palivo. Vedle tohoto klasického motoru jsou k dispozici dva systémy na rekuperaci energie.

Elektřina z výfuků a brzd

První systém využívá energii, která vzniká při brzdění, druhý pak energii z výfuků. Vzniklou elektrickou energii vůz využívá pro zvýšení výkonu podobně jako u Formule E). Psali jsme, že Formule E má výkon až 270 koní. Vůz Formule 1 měl do letošního roku výkon až 800 koní. Nové motory mají jen 600 koní, dalších asi 150 koní přidávají zmíněné elektrické systémy.

Velké množství dat

Vůz Formule 1 chrlí obrovské množství dat z čidel. Netýká se to jen pohonné jednotky, ale i pneumatik apod. Monopost vyprodukuje během každého kola 35 MB dat. V průběhu závodního víkendu se dvěma vozy to dělá až 30 GB.

 

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Formule z pohledu svištícího řidiče

Formule z pohledu svištícího řidiče

Zábavná věda 3: Studentská formule

Zábavná věda 3: Studentská formule

Jak se staví vůz Formule 1? Honba za desetinami sekund

Jak se staví vůz Formule 1? Honba za desetinami sekund

Klíčová slova:
auto, formule
 

Články odjinud