Nikola One: Obří tahač na vodík

Nikola One: Obří tahač na vodík
Sdílej
 
Monstrum s vodíkovou baterií slibuje, že ve všech ohledech překoná klasické kamiony. Co doopravdy dovede?

 

Když mladá společnost Nikola Motor Company z amerického Salt Lake City loni v létě oznámila, že chce do konce roku představit kamion na vodíkové baterie, věřil jí jen málokdo. Jenže Nikola svůj slib skutečně dodržela a nedávno ukázala světu tahač jménem Nikola One.

Nikola a Tesla

Značka se zjevně inspirovala čím dál populárnější Teslou. Její název také odkazuje na jednoho z největších vynálezců historie Nikolu Teslu. A stejně jako Tesla chce vyrábět auta s ekologickým pohonem a jízdními vlastnostmi, které mají překonat klasické spalovací motory. Jenže zatímco Tesla se orientuje na malé sportovní vozy, Nikola zaměřila svou pozornost na nejtěžší váhovou kategorii motorových vozidel.

Nikola One zatím potřebuje řidiče, uvažuje se však už i o robotizovaných náklaďácích

Síla i výdrž

Osmnáctikolový tahač One bude pohánět šestice elektromotorů o výkonu 1000 koňských sil. Na rozdíl od elektromobilů je ale nebudou napájet akumulátoryelektřinu si budou samy vyrábět z vodíkových článků. Oproti tahači s dieselovým motorem nabídne Nikola One dvakrát rychlejší akceleraci a dokonce i delší dojezd na jedno natankování. Právě dojezd donedávna patřil k největším slabinám alternativních pohonů. Podobně jako u Tesly lze ovládat většinu funkcí ovládat pomocí dotykového displeje – na jediné obrazovce si přizpůsobíte jízdní vlastnosti, klimatizaci, rádio, polohování sedaček nebo třeba navigaci.

Řidičská kabina vypadá stro ze, ve skutečnosti ale ukrývá digitální ovládání nové generace

Pohodlí jako doma

Nikola chce trumfovat i komfortem. Řidič tahače One by měl mít v kabině manželskou postel, velkou lednici s mrazákem, mikrovlnnou troubu, šatní skříň, metrovou televizi a 4G internet. Společnost chce začít kamiony pronajímat dopravcům za zhruba 150 000 Kč měsíčně. V ceně je také palivo na milion mil zdarma. Možná se to nezdá, ale bude to skutečně lákavá nabídka. Ačkoli se cena zdá vysoká, běžný kamion bez problému měsíčně za naftu zkonzumuje ještě vyšší částku, než je pronájem Nikoly One. Vodíkový kamion má navíc mít podstatně nižší náklady na údržbu.

 

Nová generace motorů

Nejprve ale bude muset Nikola postavit po celých Spojených státech vodíkové čerpací stanice. Do tří let jich plánuje vybudovat padesát. Pokud své sliby doopravdy splní, může to znamenat revoluci v nákladní dopravě: Vodíkové tahače budou rychlejší, tišší a šetrnější k ovzduší. Pohon bez emisí už nebude jen pro ekology a technické nadšence. Klasické motory začne překonávat ve všech ohledech a zřejmě se mu nevyhnou ani řidiči kamionů.  


Elektromotor má oproti populárnímu dieselovému šestiválci Volvo D13 až trojnásobný výkon

Nikola One

Výkon: 1000 koní

Dojezd: 1300 až 1900 km

Zrychlení 0–100 km/h při plném nákladu: 30 s

Kapacita baterií: 320 kWh

Hmotnost bez nákladu: 8800 kg

Maximální náklad: 29 500 kg


Dočkáme se vodíku?

Na internetu koluje vtip, že vodík je palivo budoucnosti – a vždycky bude. Naráží na to, že o nástupu vodíku se nadšeně mluvilo už před deseti lety, ale nic se nestalo. Proč? Je to stejné jako v rozpravě, zda bylo dříve vejce nebo slepice. Automobilky nechtějí vyrábět vodíkové motory, dokud nebudou podél cest vodíkové čerpací stanice. Pumpaři zase nechtějí stavět stanice, když do nich nebudou jezdit žádná auta. Zatím se proto vodík prosadil jen v městské dopravě. Veřejné autobusy totiž vždy zaparkují v depu, kde mohou bez starostí dotankovat. Ale třeba se to přeci jen změní. Ředitelé automobilek v nedávné anketě označili vodíkový pohon za největší výzvu pro tento rok. Takže, co bude dřív: auto nebo pumpa?

 

Elektrické náklaďáky: Razí si cestu vpřed

Elektrické náklaďáky: Razí si cestu vpřed

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Kamión na elektřinu: Daimler je eTruck!

Kamión na elektřinu: Daimler je eTruck!

Elektrické letadlo od NASA: X-57 Maxwell poletí potichu na baterky

Elektrické letadlo od NASA: X-57 Maxwell poletí potichu na baterky