Natoč to! 5

Sdílej
 
Film na papíře Než začnete filmovat, je dobré si všechno dopředu dobře promyslet. Ale i když už máte všechno natočené, není pozdě na to udělat si v záběrech pořádek.

Každý "velký" (například celovečerní) film má scénář. Je to tlustá kniha, ve které je záběr po záběru, s poznámkami, jak má která sekvence vypadat a co se v ní má odehrávat, zapsán celý film. Pokud chcete natáčet svůj "malý" film nebo třeba udělat dokument z výletu, tak by se vám jakýsi scénář mohl také hodit. Nemusíte vytvářet onu tlustou knihu, stačí, když si natáčení dopředu promyslíte.

Příprava k natáčení

Především si musíte určit, co vlastně chcete natočit, a námět pak přizpůsobit svým finančním i technickým možnostem. Nesnažte se udělat drahé sci-fi, když na to nemáte peníze - dobrý nápad se cení daleko více než velkolepé zpracování, které se vám v amatérských podmínkách většinou nepovede zrealizovat. okénko, ve kterém je nakreslen záběr kamery; text pro herce, případně zvuky, které by měly být slyšet; poznámka o délce záběruAž vymyslíte, co chcete nafilmovat, vydejte se obhlédnout místo natáčení - nebudete pak zaskočeni tím, že váš geniální nápad nejde uskutečnit. Když skončíte s těmito přípravami, začněte vytvářet scénář - není to teoreticky nic složitého - prostě napíšete děj filmu jako povídku a k jednotlivým scénám připojíte poznámky pro kameru. Co se týče děje, dodržujte stejná pravidla jako u povídky - film by měl mít úvod, vlastní děj a závěr. Při řazení záběrů dodržujte pravidla pro natáčení, popsaná v minulém díle.

Zpracování již hotového videa

Když zpracováváte hotový videomateriál, jste v trochu jiné situaci než při přípravě na natáčení - nemůžete si určit, co nafilmovat, musíte vystačit s tím, co máte. okénko, ve kterém je nakreslen záběr kamery; text pro herce, případně zvuky, které by měly být slyšet; poznámka o délce záběruPřehrajte si všechno, co jste natočili, a vytvořte seznam záběrů s údaji o jejich délce a obsahu. Podle tohoto seznamu napište scénář, přičemž pravidla jsou stejná, jako když jej píšete dopředu. Nikdy ovšem nesmíte zapomenout na toho, kdo se má na výsledek vaší práce koukat - jestli se chcete pochlubit přátelům zážitky z prázdnin, nepočítejte s tím, že se ně vydrží dívat několik hodin - sestřih by měl být jasný, stručný a efektní (samotnému stříhání videa se budeme věnovat v některém z dalších dílů našeho seriálu). Nakonec zbývá vymyslet pro nový film jméno - nemyslete si, není to nic jednoduchého - mělo by být výstižné a přitom musí upoutat.

DŮLEŽITÉ RADY PRO PSANÍ SCÉNÁŘE

Logický děj - scénář je důležitý především kvůli návaznosti záběrů - herci musí být v záběrech jdoucích po sobě stejně oblečeni a používat stejné rekvizity. Filmový čas - ve vašem příběhu by neměly vznikat skoky ve filmovém čase. Děj, který trvá normálně dlouho (třeba cestu vlakem), můžete zkrátit do několika záběrů, ale i mezi nimi musí být logický vývoj - ideální je záběry, které na sebe při krácení času přímo nenavazují, prokládat jinými záběry (např. detaily). Efekty - při psaní scénáře musíte vždy myslet dopředu; má-li záběr končit (nebo začínat) nějakým efektem vytvářeným kamerou (zatmívačka apod.), je dobré si to do scénáře poznamenat. Jinak na to při natáčení s největší pravděpodobností zapomenete.

Autor

Dana Zlatohlávková a Vladimír Kváča Kresby Lukáš Fibrich