Hypermini

Sdílej
 
Po městech se pohybuje stále větší množství automobilů. Čím je jich více, tím méně v nich jezdí lidí - každý má svoje auto a vozí se sám. Výsledkem toho jsou beznadějně ucpané ulice a spousta smogu. Řešením by byl malý vůz, který neprodukuje žádné zplodiny. A právě takovým vozítkem jsme se projeli.

Interiér Hypermini je maximálně účelný, všechny důležité údaje (rychlost, nabití baterií apod.) vidí řidič na úzkém displejiToto dvoumístné autíčko se jmenuje Nissan Hypermini a své jméno si skutečně zaslouží - na délku totiž měří jen 2665 mm, je to tedy opravdu miniauto. Asi by vás zajímalo, jaký má tento vůz obsah válců, kolik "žere" benzinu a podobně, ale u tohoto automobilu nic takového nezjistíte - je to totiž čistokrevný elektromobil. Pohání jej synchronní elektromotor o výkonu 23 kW, což sice není mnoho, ale od tohoto vozítka se velký výkon neočekává. Zajímavějším údajem je krouticí moment (síla, jakou je motor schopen vyvinout při daných otáčkách motoru), který má hodnotu 130 Nm a díky němuž má hypermini velice dobré zrychlení (základní model fabie s motorem 1400 ccm má krouticí moment 118 Nm). K tomu, aby motor podával optimální výkon, je hypermini vybaven 32bitovým počítačem, který podle momentálních jízdních podmínek upravuje chování pohonné jednotky.

Elektrické nádrže

Lithiový akumulátorNejvětší slabinu všech současných elektromobilů představují baterie, které jsou těžké a přitom mají poměrně malou kapacitu. Výrobci proto používají ty nejmodernější elektrické články, jaké jsou k dispozici. Motor hypermini napájejí právě takové moderní lithiové akumulátory, které po čtyřhodinovém nabíjení ve speciální nabíječce umožní vozítku ujet 115 kilometrů. Samotné nabíjení se provádí přes bezkontaktní konektor (energie je přenášena pomocí elektrické indukce) a baterie jsou "huštěny" napětím 200 V.

Lehká karoserie

Elektrická pohonná jednotkaNa nízké spotřebě energie se ale nepodílí jen elektrická výbava vozu, poměrně velký akční rádius má na svědomí i lehká karoserie, která zbytečně nezatěžuje elektromotor. Její základ je vyroben z hliníku, ostatní díly jsou plastové. A i když si při jízdě v tomto autě člověk připadá, že jej od ostatních automobilů dělí jen velice krátký "čumák" (nebo záď) a v případě, že do vozítka něco narazí, bude i s posádkou o polovinu menší, není to pravda. Díky zvláštnímu způsobu zpracování hliníku i vyztuženým profilům tvořícím rám karoserie je Hypermini velice bezpečný vůz, srovnatelný s automobily nižší třídy (třeba s felicií).

Do šrotu

Hypermini jezdí zatím pouze v Japonsku, a proto se vyrábí jen s pravostranným řízenímK tomu, aby byl automobil ekologický, ale nestačí jen nízká spotřeba paliva a malé množství výfukových plynů. Ekologický automobil by měl být ekologicky vyráběn a později i ekologicky sešrotován. Hyper-mini je dobře vymyšleno i v tomto ohledu. Nepočítáme-li hliníkovou karoserii, kterou lze snadno roztavit, je hlavním ekologickým prvkem tohoto miniauta recyklovatelnost plastových dílů. Většina těchto součástek (nárazníky, palubní deska apod.) je při likvidaci vozu rozemleta a použita k výrobě stejných dílů. Ovšem hypermini do šrotu asi jen tak nepůjdou, takže se spíše jedná o cestu, jakou by se měla dát výroba ostatních vozů.

PNEUMATIKY

Jednou z velice málo používaných součástí většiny aut je rezervní kolo - skoro pořád se jen tak vozí a zabírá místo. Hypermini náhradní kolo nemá - všechny čtyři pneumatiky mají vyztužené boky a v případě, že je propíchnete, můžete na nich ujet ještě 80 kilometrů. Aby řidič proraženou pneumatiku vůbec odhalil, je v kabině umístěná kontrolka signalizující defekt kola.