Giganti přepravují giganty

Sdílej
 
Jedním z největších divů transportní techniky u nás byl před více než před dvaceti lety přesun gotického chrámu v Mostě o několik set metrů. Obdobné úkoly leží před techniky i jinde na světě. I když se to zdá neuvěřitelné, je možné převážet celou, deset pater vysokou ocelovou vrtnou věž, posunovat ji, couvat i zatáčet s ní. Slouží k tomu speciální vozidla, ovládaná jedním mužem a počítačem.

Obří bratři

Dvojice transportérů Kamag pro dopravu až 17 m vysokých a 400 t těžkých raketových motorů programu NASA "Franz" a "Hans" nejsou dva přátelé, ale výkonná dvojčata, těžcí atleti, patřící do kategorie superdopravních prostředků. Každý z nich si dokáže hravě poradit se zátěží 470 tun, kterou na něj posadily mohutné jeřáby. Přes tuto obrovskou váhu je ovládání velice jemné - především díky citlivému hydraulickému pohonu s motory-turbínami, montovanými vždy po čtyřech kolech přímo na jejich osy. Turbíny jsou ventily ovládány tak jemně, že se celý vůz může pohybovat rychlostí pouze 2,1 m/h (to znamená pěkně pomalu). Počítačem ovládané motory kol umožňují citlivé manévrování do všech směrů, aniž by docházelo k nežádoucímu pnutí. Stejně tak dokáže hydraulika uchycení kol změnou jejich polohy vyrovnávat nerovnosti dopravní cesty. Nosnou plošinu lze zvednout o 60 cm, a to i během jízdy, trvalý zdvih však je 30 cm. V hydraulickém systému a zásobní nádrži (o objemu 800 litrů) cirkuluje celkem 1400 litrů oleje. Obrácený tok oleje v hydraulice působí jako brzda, pro případ poruchy je namontováno ještě 16 bubnových brzd. Přípustné zatížení činí 7 kg/cm2 kola.

Řídit obra není žádná legrace

Transport rozměrné naftařské vrtné plošiny Řidič sedí vysoko nad zemí i nad nosnou plošinou. Na bočním sedadle sedí pomocný řidič, který má na starosti kontrolu všech funkcí i sledování břemene a jízdní dráhy. Ukazatel rychlosti má hranici 32 km/h, maximální pracovní rychlost je ale 20 km/h, která při plném zatížení klesá na 8 km/h, se spotřebou 100 litrů paliva za hodinu. Vozidlo tedy není žádným "žroutem" kilometrů a jeho předpokládané využití je deset až patnáct hodin týdně.

Překvapivě široké využití

Pohled pod nosnou plošinu transportéru ukazuje složitou soustavu hydraulických rozvodůOba obry si objednala americká NASA pro firmu Lockheed. Využívají se pro dopravu motorů raket ve výrobním závodu i na raketodromu. Jsou však i další průmyslové oblasti, kde je potřeba dopravovat stále větší a těžší břemena. Třeba stavba lodí. Vzhledem k rozměrům současných lodí je nejvýhodnější postavit samostatné sekce plavidel odděleně, vybavit je a nakonec smontovat do celků. To však předpokládá jejich dopravu po loděnici nebo do loděnice. Nejvhodnější a nejpružnější není doprava po kolejích, ale obřími transportéry.

Těžkotonážní stonožky

Kloubový mechanismus na ose kol s patrnými hadicemi hydrauliky kol. Manometry ukazují tlak olejePro účely přepravy extrémně velkých a těžkých nákladů byly vyvinuty dopravní prostředky se zdvižnými plošinami, jež je možno stavebnicově propojovat. Každý dílčí prvek plošina - má šest os kol, z nichž každá nese zátěž až 17 tun (takový těžkotonážní vozík). Tyto zdvihací pohyblivé prvky mohou být sesazeny do jakýchsi "stonožek", stojících a pohybujících se na stovkách kol. Zdvihací prvky se zavezou přímo pod rozhodující místa přesunovaného nákladu. Každý prvek má samostatný pohon, řízení a ovládání hydrauliky. Nejsou navzájem nijak pevně mechanicky propojeny, spojeny jsou pouze kabely, kterými centrální počítač předává povely a je zpětně informován o údajích mnoha snímačů a čidel.

Bez počítačů by to nešlo

Transportér jako pomocník při přípravě startu raketoplánuPočítač toho nemá na starosti zrovna málo. Co se například odehrává při zatáčení, když celá souprava nemá jediný diferenciál? (Diferenciál vyrovnává rychlosti kol podle toho, jak se které otáčí - je-li jedno kolo brzděno, síla pohonu se přenese na druhé.) Vozíky, které jsou uvnitř zatáčky, se musí chovat jinak než ty, jež jsou na jejím vnějším okraji. Pokud by se všechny pootočily shodně, došlo by k nežádoucím pnutím a souprava by byla neovladatelná. O všechno se musí postarat počítač, udělí rozdílné pokyny elektronickým plynovým pedálům i mechanismům ovládajícím natočení kol, takže všechny autonomní jednotky i s obřím nákladem bravurně projedou zatáčkou. Řízení je tak pružné, že se celá sestava na místě otočí kolem svého středu či se najednou posune na jednu či opačnou stranu.

Komfortní nakládání

K naložení nákladu ani není třeba jeřábů s velkou nosností. Plošiny podjedou pod montážní rámy, hydraulicky zvednou nosné plochy a převezmou břemeno. Je však třeba pečlivě organizovat okamžik počátku zdvihu, aby se břemeno nezkřížilo. Tady opět pomáhá řada napojených čidel, měřících a průběžně porovnávajících výšku zdvihu a dotykovou sílu plošiny k břemenu. Maximální počet propojených kol činí 1080 a na ně usazená zátěž 8000 tun. Za takových podmínek se dosahuje zatížení 15 kg/cm2 a nemělo by dojít k poškození žádné silnice. Pohyb podobných gigantů se odehrává pomalu. Ono ostatně nikdy není při podobné činnosti dobré příliš spěchat.

AUTÍČKO NA VYSÍLAČKU

Mnohatunový náklad posazený na několika autonomních jednotkách se řídí jako autíčko na vysílačku - řidič celé soupravy určí jeden z dílčích prvků jako vůdčí a ostatní se podle něho řídí. Stačí pak jen vysílačkou určovat směr, kterým se má souprava pohybovat. Jednotlivé vozy spolu potom komunikují přes centrální počítač, řídící většinu operací.

SUPERMANÉVROVATELNOST

Supermanévrovatelnost Supermanévrovatelnost Supermanévrovatelnost Supermanévrovatelnost Ovládání kol obřího transportéru je velice komplikované. Složitý mechanismus zavěšení kol umožňuje nejen jízdu šikmo (tzv. krabí chod) nebo otáčení se na místě, ale i vyrovnávání nerovností terénu.