Nebe plné letadel

Sdílej
 
Modelářské mistrovství Evropy proběhlo poprvé v Čechách 22. až 28. srpna 1999 na továrním letišti Aero Vodochody. Náš reprezentant Vladimír Kusý zde vybojoval titul mistra Evropy v kategorii F4B (upoutané makety), české družstvo bylo v této kategorii druhé a stříbrné medaile získali Češi i v kategorii F4C (makety řízené rádiem). Abychom pochopili velikost našeho úspěchu, musíme si říci, co to vlastně ty létající makety jsou.

Kategorie F4-B

Jediným zástupcem proudových strojů byl Rafle M01 Francouze Patricka Lanquentina. Model byl poháněn pístovým motorem a dmychadlem, takže iluze proudového letu, včetně zvuku motoru, byla dokonaláMakety letadel jsou přesné zmenšeniny skutečných strojů, které jsou postaveny do nejmenších podrobností, a navíc dobře létají. Ty upoutané (kategorie F4B) létají v kruhu, řízeny svým pilotem dvěma ocelovými lanky napojenými na výškové kormidlo. Na druhé straně se lanka sbíhají v rukojeti, kterou drží pilot. Zde se také nachází speciální rádiová aparatura, pomocí které pilot ovládá otáčky motoru, zatahování podvozku, vysunování vztlakových klapek, odhoz pum či letáků. Díky tomu je modelář schopen ovládat svůj model stejně jako pilot skutečný letoun.

Kategorie F4C

Systém zatahování podvozku makety amerického stíhacího dolnoplošníku North American P-52D Mustang Rakušana Uda Beichlera pracoval bezchybněStavebně jsou tyto kopie skutečných letounů stejně náročné jako ty upoutané, avšak díky tomu, že jsou schopny využíval k letu celý vzdušný prostor, se ještě více přibližují skutečným strojům. V letu je většinou prozradí jen zvuk modelářského motoru, neboť jinak jsou jen obtížně rozeznatelné od svých vzorů.

Hodnocení maket

Výsledná známka (a tím i konečné pořadí v soutěži) je dána součtem známky za statické hodnocení (rozhodčí posuzují, jak dalece se model blíží svému vzoru) a známky za letovou ukázku. Přitom i letová ukázka musí být úměrná skutečnému stroji. Například čtyřmotorový bombardér nesmí dělat přemet či jiné akrobatické prvky, středoplošník ze začátku letectví se nemůže prohánět jako rychlostní stroj určený k závodům kolem pylonů. A Čechům se letos podařilo splnit všechny kritéria na výbornou.