Stavíme kolejiště H0 4

Sdílej
 
Rozvržení kolejí po kolejišti Dnes končíme s truhlařinou, neboť základ budoucího kolejiště je hotov. Kolejiště umístíme v pokoji jako stolek, nebo jsme ho vyrobili jako sklopné, a nebude-li v provozu, jednoduše ho sklopíme ke stěně, kde nezabere tolik místa. Tím jsme se ale dostali k další fázi stavby, k připevňování kolejí, výhybek, zkrátka ke stavbě "spodku".

Jednoduchý ovál

Jednoduchý oválVzhledem k tomu, že jsme zvolili rozměr základní desky 1000 x 1500 mm, může být i jednoduchý ovál dost velký. Je k němu potřeba: dvanáct obloukových kolejí typu Roco R3 (poloměr oblouku je 437,2 mm - na každé straně oblouku se bude nacházet šest kolejí). Dále čtyři rovné koleje typu G1 (jedna kolej má délku 228,6 mm) a dvě rovné koleje typu G2/3 (jedna kolej má délku 152,4 mm). Jednoduchý ovál má celkovou délku 1484 mm a šířku 874,4 mm.

Ovál s odstavnou kolejí

Ovál s odstavnou kolejíJezdit se soupravou na jednoduchém oválu zakrátko omrzí. Souprava je schopna prohánět se jedním směrem, takže jediným zpestřením je případné couvání. Ovál lze však vylepšit odstavnou kolejí, kterou se provoz stane zajímavějším. Při stavbě kolejiště použijete stejné kolejivo jako v případě jednoduchého oválu, jen namísto jedné rovné koleje typu G1 umístíte do oválu ruční výhybku typu Roco 58240. Dále přidáte krátkou vyrovnávací kolej typu G1/3 (délka koleje 76,2 mm), tři rovné koleje typu G1 (délka jedné koleje je 228,6 mm), zarážedlo typu 58612 a odstavná kolej je na světě. Kolejiště má stejné vnější rozměry jako to předešlé, neboť odstavná kolej se nachází uvnitř kruhu.

Jízda po dvou oválech

Dvojitý oválDvoukolejná trať je nejsložitějším kolejištěm, kterým se budeme v této fázi modelářské miniškoly zabývat. A protože jsme opět omezováni rozměry podkladové desky (1500 x 1000 mm), rozšíříme kolejiště dovnitř. Při stavbě bude potřeba: 12 obloukových kolejí typu Roco R3, 12 obloukových kolejí typu R2, 2 levé výhybky typu 58240, vyrovnávací rovnou kolej typu G1/3 (kolej má délku 76,2 mm), 4 rovné koleje typu G2/3 (jedna kolej má délku 152,4 mm) a 6 rovných kolejí typu G1 (jedna kolej má délku 228,6 mm). Stejně jak je dvojovál jednoduchý, jednoduchá je i jízda na něm. Souprava může jezdit po vnějším oválu a při ručním přestavění obou výhybek přejede na ovál vnitřní. Nesmíte ale zapomenout vrátit vnitřní výhybku do původní polohy, jinak vlak vykolejí! To jsme ale hodně předběhli dobu, neboť kolejiště zdaleka není postaveno. Dalším problémem, kterým se budeme zabývat, je totiž připevňování kolejí k podloží. O tom si ale řekneme až příště.

Autor

Václav Šorel Kresba autor