Polikarpov Po-2/Po-2 LNB

Sdílej
 
LIGA KITŮ Měřítko: 1:48 Počet dílů: 98 + 62 kovových leptaných Rozpětí: 238 mm Výrobce: Gavia Obtížnost stavby: l l l l l l

Sovětský dvouplošník Polikarpov Po-2 patří k legendárním typům světového letectví. Ačkoli jeho prototyp vzlétl 7. února 1927, některé stroje létají dodnes! Jedná se o univerzální letoun, který sloužil k výcviku nových pilotů, pro dopravní účely, jako spojovací, pozorovací, sanitní či dokonce bombardovací stroj. Po skončení války ještě přibyla zemědělská verze, která dostala přízvisko Kukuruznik. Polikarpovy Po-2 byl vybaven 1. československý armádní sbor v SSSR, naše paradesantní brigáda i 1. československá smíšená letecká divize. U těchto jednotek sloužily polikarpovy jako spojovací stroje. Jeden Po-2 měl k dispozici velitel našeho armádního sboru, generál Ludvík Svoboda. Po válce sloužilo několik polikarpovů v našem vojenském letectvu i v aeroklubech.

Plastikový model

Jsem rád, že mohu představit českou kitařskou firmu GAVIA, která se kvalitou svého výrobku důstojně přiřadila k Eduardu, Směru, MPM či výrobkům firmy Bílek. Při stavbě modelu ze stavebnice GAVIA použijete z obtiskového archu rudé hvězdy s bílým a červeným lemováním. Bílé pořadové číslo si však budete muset vyrobitModel Polikarpovu Po-2 je zdánlivě jednoduchý. Kvalitní polystyrenové výlisky s množstvím detailů, dobře znázorněná konstrukce té části draku, která je u skutečného letounu skryta pod plátěným povrchem, příhradová konstrukce trupu dobře viditelná při pohledu do kokpitu, přístrojové panely, hlavně ale dokonalá maketa hvězdicového pětiválce M-11, to vše svádí k dojmu, že modelář má šanci postavit špičkový kit s minimální námahou. Avšak, ouvej! Výrobce počítá s využitím přiložených leptaných dílů, takže kdo s "lepty" a s kyanoakrylátovým lepidlem ještě neumí pracovat, ať se do stavby modelu raději nepouští (polystyrenové díly se lepí lepidlem normálním - kitařským). Navíc stavebnice, respektive její základní díly (poloviny trupu a křídel) postrádají ustavovací prvky. Co je však ještě horší, ustavovací kolíky nemají ani vzpěry, křídla zase příslušné ustavovací otvory. Je velká škoda, že tento výborný model, jehož jednotlivé části jdou až na zmíněné vzpěry a tím i vrchní křídlo dobře sestavit, nelze doporučit ani středně pokročilým modelářům. Tím ale nechceme říci, že koupi stavebnice nedoporučujeme vůbec. Naopak! Méně zkušený modelář ale bude muset se stavbou počkat, až do ní "doroste". K záporům stavebnice lze přičíst jinak výborný obtiskový arch. Chybějí na něm totiž obtisky ke stavbě alespoň jednoho Po-2 v barvách letadel československých pilotů.

Autor

Václav Šorel Reprofoto archiv autora Kresba Jaroslav Velc