Jaguar na kolech - šelma z britských ostrovů

Sdílej
 
SLAVNÁ ZNAČKA Ačkoli na území Velké Británie velké kočkovité šelmy nežijí, název supersportovních a závodních automobilů Jaguar patří k této zemi stejně neodmyslitelně jako pověstný Tower Bridge k Londýnu či nejstarší veslařské závody osmiveslic Oxford - Cambridge k řece Temži, která hlavním městem Velké Británie protéká.

Motory automobilů Jaguar poprvé zaburácely v roce 1922 v Blackpoolu v severozápadní Anglii a hned první model Jaguar SS 100 získal úspěchy na závodních drahách. Zakladatel firmy William Lyons se sice zpočátku věnoval i na motocyklovému sportu, ale záhy bylo zřejmé, že značka Jaguar se prosadí mezi výkonnými sportovními a závodní vozy. Předválečná vítězství na Alpské rallye v roce 1936 a britské tradiční RAC Rallye o rok později předznamenala raketový nástup vozů Jaguar na závodní tratě po druhé světové válce.

JAGUAR FORMULE 1

JAGUAR FORMULE 1Tento vůz pohání desetiválcový motor se čtyřiceti ventily o objemu tří litrů. Přesný výkon se neudává, protože se mění v závislosti na profilu tratě. Výkony současných motorů vozů F 1 však převyšují hodnotu 600 kW. Motor Ford-Cosworth dosahuje neuvěřitelných 18 000 otáček za minutu. Motor, který pro Jaguar vyrábí Ford ve spolupráci s firmou Cosworth váží pouhých 97 kilogramů. Jaguary F 1 používají pneumatiky Bridgestone.

24 hodin Le Mans

Jaguar na kolech - šelma z britských ostrovůJaguar v roce 1949 přišel s modelem XK 120, který dokázal pro svou značku opět získat prvenství na Alpské rallye. Vozy Jaguar prokázaly při automobilových soutěžích tolik potřebnou odolnost. Jenže zakladatel firmy William Lyons mířil na autodromy. Snil o vítězství v nejtěžším závodě své doby, ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Z modelu XK 120 byl vyvinut Jaguar C-Type a za volant se tehdy posadil mladičký Stirling Moss. Závodník, který se později stal čtyřnásobným vicemistrem světa formule 1. V roce 1951 dobyl pro svůj tým první historický titul v Le Mans. Vítězná éra Jaguaru neměla hned tak skončit. Další prvenství v tomto nesmírně těžkém vytrvalostním závodě následovalo v roce 1953. O dva roky později přišel nový model Jaguar D-Type a opět v Le Mans zvítězil, stejně jako v letech 1956 a 1957. V tomto roce obsadily posádky s vozy Jaguar dokonce první čtyři místa!

Špičkoví jezdci

Eddie Irvine je zkušený a tvrdohlavý pilot formule 1. V roce 1999 měl v týmu Ferrari titul mistra světa na dosah. Nyní věří, že se mu něco podobného podaří i s JaguaremŠelma přitahovala nejlepší jezdce své doby, především pak z britských ostrovů. Za volantem jaguaru se objevil mistr světa formule 1 z roku 1958 Mike Hawthorne a počátek šedesátých let znamenal i nástup jednoho nenápadného maličkého Skota, jehož původní sportovní zaměření bylo velmi vzdálené všem autodromům světa. Jackie Stewart reprezentoval Británii na olympijských hrách v roce 1960 v Římě ve střelbě na asfaltové holuby. Automobilové závody mu rodiče zpočátku zakazovali, a tak se na ně přihlašoval pod pseudonymem A. N. Other, což v překladu znamená "někdo jiný" (anglické slovo - another). Jenže láska k rychlosti byla silnější než rodičovské zákazy a vzrušení z jízdy v závodním voze Jaguar znamenalo pro pozdějšího létajícího Skota, jak mu přezdívali, velmi mnoho. Tehdy závodil s legendárním modelem Jaguar E-Type, jehož dlouhá, jakoby doutníková příď inspiruje automobilové designéry dodnes. Nakonec Stewart získal tři tituly světového šampiona formule 1. V šedesátých letech usedal za volant sportovního speciálu Jaguar další britský mistr světa, Graham Hill (tituly ve formuli 1 v letech 1962 a 1968), otec známého Damona Hilla (titul mistra světa F 1 z roku 1996).

Vítězství po třiceti letech

Studie sportovního vozu nazvaná Jaguar F - Type má i přes svůj moderní vzhled všechny typické znaky JaguaruTím čím je pro Italy Ferrari, tím je pro Brity Jaguar. V padesátých a šedesátých letech se tyto dvě značky praly o nejvyšší pocty v závodech supersportovních speciálů. Kdo však v roce 1957 mohl tušit, že pro vozy Jaguar nastane v Le Mans půst dlouhý 31 roků. Až v roce 1988 zvítězila v nejslavnějším vytrvalostním závodě světa tříčlenná posádka Jan Lammers, Johnny Dumfries a Andy Wallace. Střídali se za volantem dvanáctiválce Jaguar XJR-9. Ve stejném roce triumfovali také v proslulém závodě na 24 hodin v Daytoně, což je severoamerická obdoba francouzského Le Mans. V mezidobí, kdy se slavná značka stáhla ze závodních tratí, dál vyráběla prestižní sportovní auta pro bohaté zákazníky. Jaguar nikdy nebyl levnou značkou a zřejmě jí ani nikdy nebude. I když nejnovějším modelem X-Type, řadícím se do střední třídy automobilů, se přece jenom přibližuje "normálním" zákazníkům.

Formule 1

Elegantní sportovní automobily řady XK navazují na tradici krásných a rychlých vozů značky JaguarSportovní současnost Jaguaru je spojená s nejvyšší kategorií automobilových závodů, tedy s formulí 1. Před dvěma roky koupil Jaguar závodní tým Stewart, angažoval vicemistra světa z roku 1999 Eddieho Irvina a snaží se prolomit nadvládu tří momentálně nejúspěšněj-ších značek - Ferrari, McLaren-Mercedes a Williams-BMW - na závodních tratích Grand Prix. Sídlo firmy včetně vývojového centra je v anglickém Tillbrooku a jméno Stewart hraje v Jaguaru opět významnou úlohu. Jackie již dávno nezávodí, ale jeho syn Paul Stewart patří k nejužšímu vedení firmy. Přesto můžeme Jackieho Stewarta často vídat v boxech Jaguaru při závodech, jeho zkušenosti jsou neocenitelné. Vozy Jaguar již zdálky svou výraznou zelenou barvou připomínají ostrovní původ. V poslední době závodní týmy opět ctí téměř stoletou tradici - na počátku 20. století bývaly všechny závodní vozy anglických týmů nalakované zelenou barvou, italských zářivě červenou, německých bílou, později stříbrnou a francouzských modrou. Při pohledu na startovní pole formule 1 spatříme kromě zelených jaguarů modré vozy Prost, stříbrné McLaren-Mercedes a rudé Ferrari.


Internet Domovská stránka závodního týmu Jaguar je http://www.jaguar-racing.com

VZNIK AUTODROMŮ

po skončení 2. světové války začali ve Velké Británii využívat vojenská letiště jako závodní dráhy. Pro nadšence, jejichž vozy vznikaly téměř "na koleně" v různých garážích po celé zemi. Právě přeměna vojenských letištních ploch na autodromy umožnila prudký rozvoj motoristického sportu v zemi, kterou dnes považujeme za jednu z bašt automobilových závodů.