Humvee

Sdílej
 
BOJOVÉ VOZIDLO ARMÁDY USA

HumveeDnešní vystřihovánkou sázíme na to, že potěšíme velikou většinu našich modelářů, která se zajímá o vojenskou techniku. V měřítku 1: 35, tzn. v zavedené tradiční velikosti modelů bojových vozidel a techniky v ABC, vám nabízíme papírovou stavebnici nejvýkonnějšího terénního vozidla moderní doby, známějšího spíše pod jménem HUMMER. O technických parametrech tohoto vozidla se samozřejmě dozvíte daleko víc v tematické části dnešního čísla.

Přípravné práce

Jde o model středně těžké stavební obtížnosti s větší pracností, proto si předem prostudujte návod a zvolte podle vlastní zkušenosti stavební postup. Vozidlo se dá postavit v jednodušší verzi (ze stavebních dílů podložených žlutou barvou), nebo s plně vybaveným interiérem (z dílů podložených modrou barvou). V kresbě použité značky a údaje jsou obvyklé, na linie ohýbané do rubu ukazují malé černé šipky, kulaté body označují linie ohýbané k tisku. Červené šipky orientují sestavování dílů, černé šipky na páskových dílech označují směr stáčení těchto dílů do trubiček nebo válečků. Malé obloučky se šipkami označují na dílu plochu, kterou je nutno vytvarovat do oblouku přetažením papíru o hranu pracovní desky. Díly určené k zesílení podlepujte kancelářským papírem podle pokynů návodu.

Sestavení modelu

Prvním pracovním krokem bude složení základního nosného rámu, tj. dílu 1 a vaniček podběhů, označených čísly a písmeny 2 L a 2 P - levý a pravý podběh. Kruhový otvor vzadu na levé straně rámu neuvolňujte, provedete to až při montáži výfuku. Rám složte souměrně v podélné ose podle malých bočních rysek, které označují umístění přední a zadní nápravy. Na díly 2 L-P si nejprve přeneste červené rysky A-A na rub obou podlah, potom podběhy slepte a umístěte je přesně na bílé plochy po stranách rámu tak, aby spodní plochy všech tří dílů tvořily rovinu. Podvozek a kola sestavte podle návodné kresby. Ramena a poloosy přední nápravy složte z dílů 3 L-P, které umístěte na rám zespodu současně s konstrukčním hranolem 5. Kontrolu správného usazení této konstrukce umožňují opět malé rysky nad červenými kulatými body, což jsou vlastně orientační značky pro umístění otvorů pro osu kol - po zhotovení ramen tyto body propíchněte a hranolem provlékněte jednu ze dvou osiček, zhotovených a opracovaných z kulatých párátek podle předkresleného dílu 14. Konstrukci ramen zpevněte spodním dílem 7 a mřížovým krytem 9. Stejným postupem sestavte ramena zadní nápravy z dílů 4 L-P, hranolu 6, spodního dílu 8, krytu 10 a druhé osičky 14. Obě osy pro kola mezi rameny pečlivě vycentrujte, zakápněte lepidlem a instalujte k nim tlumiče pérování. Podvozek otočen vzhůru nohamaZhotovte je z odřezků špejlí nebo párátek podle dílů 11, 12, 13 a umístěte mezi ramena a osy na bílé kulaté body. Sestavu pérování proveďte shodně u všech čtyř ramen, pečlivě zaretušujte tmavou šedivou barvou - tím jste s podvozkem auta hotovi. Zbývá jen vyrobit a později k němu přimontovat kola. Protože jsou všechna rovněž stavebně shodná, dodržujte pouze následující pořadí dílů při montáži jednoho kola: slepte ráfek 15 tiskem dovnitř, vložte do něho bílý kotouč 16. Díl 17 vytvarujte jako vypouklou pneumatiku, pozorně orýsujte střední kruhovou linii, slepenou pomocnou zálepkou, a kotouč nasaďte na připravený disk 15/16 - tato sestava představuje vnější stranu kola. Stejným postupem zhotovte jeho vnitřní stranu z dílů 18, 19 a pneumatiky 20. Obě sestavy zkompletujte do tvaru kola páskovým dezénem 21. Vnitřní disk opatřete přesně vycentrovaným ložiskem - na odřezku špejle do trubičky pečlivě navinutým páskem 22. Kola na podvozek nasaďte jen na zkoušku a prozatím odložte. Jejich konečnou montáž proveďte až po stavbě celého modelu tak, aby kola na osičkách náprav zůstala volná a otáčivá: ve vzdálenosti asi 0,5 až 1 mm od konce osičky navlékněte před kolo bílou kotoučovou zarážku 23, zakápněte ji lepidlem a nechte zaschnout. Teprve potom opatrně přitáhněte disk k zarážce a do vnějšího ráfku ke kolu vsuňte a přilepte poklici 24 s výrazně zesíleným (podlepeným) kotoučkem 25. Kotoučky 25-z, s nepatrně odlišnou kresbou středových matic, umístěte na poklice zadních kol. Pokračování návodu v příštím čísle