Bitevník budoucnosti

Sdílej
 
LIGA KITŮ Boeing X-32 JSF Měřítko: 1:72 Počet dílů: 53 Rozpětí: 154 mm Výrobce: Italeri Obtížnost stavby: l l l l l l

Univerzální hornoplošník Boeing X-32 JSF patří k americkým letounům nové generace, který by měl nahradit supersoniky F-16 a bitevníky A-10. Bude vyráběn ve dvou základních verzích, A a B. V provedení A má být schopen bitevních úkolů i nadzvukového režimu, samozřejmě s charakteristikou "neviditelných" letounů. V provedení B má mít i vlastnosti STOL (extrémně krátký start a přistání). Tato verze by měla nahradit britské harriery sloužící u amerického námořního letectva. Svým tvarem spíš připomíná "rozšlápnutou štěnici" než štíhlý supersonik, ale v tomto případě zdání klame. Vynikající letové vlastnosti demonstroval již prototyp testovaný na Edwardsově letecké základně, když při jednom z prvních zkušebních letů překonal zvukovou bariéru (21. prosince 2001).

Model

Skutečný Boeing X-32A JSFBoeing X-32A JSF Měřítko: 1:72 Počet dílů: 53 Rozpětí: 154 mm Výrobce: Revell Obtížnost stavby: l l l l l l Na modelářský trh se opět dostala stavebnice plastikového modelu dvou firem (Revell a Italeri), kterou sice můžeme nalézt ve dvou různých přebalech, ale vždy se jedná o stejné výlisky (mohou se lišit barvou použitého polystyrenu). Je to logické, neboť v obou případech byly použity stejné lisovací formy. Nejsou to však díly ledajaké. Horní i spodní část trupu tvoří komplikovaný výlisek s jemným negativním rytím. Na povrchu modelář nalezne množství krycích plechů, křidélka, vztlakové klapky, ve spodním výlisku pak dokonale znázorněné podvozkové šachty. Pravým "šperkem" je ale pumovnice, respektive "raketnice", umístěná na levé straně trupu. Její hluboká vana má znázorněno vedení elektroniky, vzduchového potrubí i hydrauliku. Sama pak skrývá raketovou výzbroj, přičemž stavebnice umožňuje zvolit jednu ze tří variant výzbroje. Stejně dokonalý je kokpit usazený nad vstupním sacím otvorem k motoru či členitý podvozek. Obtiskový arch umožňuje postavit model prototypu, který byl, a pravděpodobně stále je, předmětem zkoušek na Edwardsově letecké základně. Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost hodnotit jen stavebnici Revell, nemohu posoudit, zda se obtiskový arch Italeri od Revellova neliší. Předpokládám však, že ne.

Autor

Václav Šorel Reprofoto archiv autora