Speciál pro maraton - Nissan Terrano I

Sdílej
 
Stroj pro seriál nejtvrdších dálkových závodů Při dálkových automobilových soutěžích nás nereprezentují jen proslulé kamiony, ale i motocyklisté a závodníci na upravených osobních automobilech.

Nissan Terrano Ibezpečnostní uzávěry - brání samovolnému otevření kapoty (zadní stěna je také takto jištěna); větrací otvor s filtrem zabraňujícím pronikání písku a prachu do kokpitu; kovové zarážky - zajišťují okna proti vyklouznutí; zadní stěna - je opatřena čtyřmi brzdovými světly a nahoře majáčkem; víčko nádrže; boční okna - jsou vyrobena z makrolonu (vysoce průhledného organického skla); mohutné zástěrky kol - proti odletujícím kamenům a písku či bahnu, před závodem přibudou ještě jedny zástěrky uprostřed vozu; speciální ráfky - obouvají pneumatiky Michelin Rally Raid rozměrů 7,5 x 16 palců; modrý trojúhelník - označuje páčku určenou k vypnutí elektrické instalace vozu; červené písmeno E - označuje páčku ovládající hasicí přístroje (v Nissanu jsou celkem tři hasicí přístroje, dva automatické a jeden ruční); ochranné kryty předních světlometů - vyrobeny z makrolonu V soutěžích světového poháru FIA (Mezinárodní automobilová federace), jehož součástí je i Rallye Paříž - Dakar, startují kromě motocyklů čtyři kategorie automobilů - T1, T2, T3 a T4. Josef Kakrda startuje s Nissanem Terrano I v kategorii T2. Jde o sériové vozy s povolenými úpravami na zlepšení jízdních vlastností i výkonu motoru. Nissan Terrano I v úpravě Tuareg Racing teamu pohání vidlicový šestiválcový motor o objemu 3,3 l. Výkon se neudává, ale Josef Kakrda o něm říká, že je dostatečný. Na jeho úpravě se podílí firma Motor Design, která pod vedením Jiřího Šmata ladí závodní motory.

Obrovský točivý moment

U těchto pohonných jednotek hodně napoví i hodnota maximálního točivého momentu 317 Nm (nejvýkonnější Škoda Octavia má točivý moment 210 Nm), což je stejně důležitý údaj jako maximální výkon. V extrémních podmínkách soutěží cross country je zejména průběh točivého momentu mimořádně důležitý. Jde o sílu motoru, kterou dokáže uplatnit již od nejnižších otáček a plynule ji zvyšovat.

Omezený výkon

Nissan Terrano I; restriktor vzduchuPravidla Světového poháru FIA cross country zavazují všechny jezdce k používání restriktoru v motoru. To je zařízení, které omezuje přístup vzduchu přicházejícího do motoru a tím snižuje jeho výkon. Po zákazu používaní turbodmychadel je to další z pravidel, které zvyšuje šance menších týmů na prosazení se mezi elitu světového poháru a zároveň napomáhá k větší bezpečnosti závodních speciálů, jejichž výkony v nedávné minulosti dosahovaly nepředstavitelných hodnot.

Šest set koní

Například továrna Citroen dokázala na Rallye Paříž - Dakar připravit speciální vůz s volitelným výkonem od 450 do 600 koní, díky němuž vozy dosahovaly neskutečných rychlostí. Nissan Terrano I v úpravě Tuareg Racing teamu však i s omezením daným restriktorem vzduchu dokáže vyvinout rychlost až 190 km/h. Představme si, že touto rychlostí se posádka řítí písčitými pláněmi Afriky!

Čtyři počítače

boardcomputer - udává všechny důležité informace včetně počtu otáček; jističe a "relátka"; antireflexní karbonová palubní deska; odlehčené pedály; opěrka pro nohuNissan Josefa Kardy kontrolují čtyři počítače. Jeden dohlíží na bezproblémový chod motoru, druhý obsluhuje "boardcomputer". Třetí je určený pro "tripmaster" Coralba Gigant, který monitoruje ujetou vzdálenost a čas. Z těchto veličin vyhodnocuje například průměrnou rychlost, kolik kilometrů se dá ještě ujet s palivem obsaženým v nádrži a další důležité údaje. Čtvrtý počítač je určený pro satelitní navigaci typu GPSMAP 220 s barevnou obrazovkou - bez ní se závodění v pustinách dnes již neobejde.

Všechno je účelné

Kokpit je jednoduchý, na nějaké "parádičky", které známe z osobních vozů, není místo. Pedály jsou děrované, vylehčené, volant a sedačky jsou anatomické, výbavu tvoří samozřejmě i šestibodové bezpečnostní pásy. Na obrázcích nejsou vidět velmi užitečné nádoby na tekutiny, ze kterých vedou ke stropu připevněné hadičky. Pilot i jeho spolujezdec se nemusí při pití zdržovat otevíráním láhve a žhavou africkou žízeň hasí cucáním z hadičky. Jinak se do kokpitu vejde už jen malá kovová skříňka na osobní věci.

Gumová nádrž

tripmaster - sleduje ujetou vzdálenos, čas a další údaje; satelitní navigaceVíce než polovinu zavazadlového prostoru za hlavami posádky zaujímá palivová nádrž o objemu 375 litrů! Zevnitř je gumová a plná pěny, do které benzin nasákne. Tato šikovná hmota zabraňuje přelévání benzinu v prudkých zatáčkách, což by ohrozilo stabilitu vozu. Do zavazadlového prostoru se kromě nádrže vejde jen nářadí a dvě nebo tři náhradní pneumatiky.

Autor

Manfred Strnad Foto: M&D press a archiv Josefa Kakrdy