Terénní těžkotonážníci

Sdílej
 
Pozemní bojové síly netvoří jen tanky, děla, bojová vozidla pěchoty či raketové komplety. Je to také nepřeberné množství kolových vozidel v čele s nákladními automobily. Jedním z typů, které si zasluhují pozornost, je těžké vozidlo HEMTT.

Vozidla HEMTT

Pozemní bojové síly netvoří jen tanky, děla, bojová vozidla pěchoty či raketové komplety. Je to také nepřeberné množství kolových vozidel v čele s nákladními automobily. Jedním z typů, které si zasluhují pozornost, je těžké vozidlo HEMTT.

Foto
Všechny armády na světě bezpodmínečně vyžadují neustálé zásobování nejrůznějším materiálem - počínaje potravinami přes střelivo a léky, pohonnými hmotami konče. Právě na zdárném splnění tohoto úkolu závisí úspěch bojové operace. Co je vám na bojišti platný nejmodernější tank, když nemá náboje do svého kanonu a kvůli prázdným palivovým nádržím se nemůže pohnout z místa? Toho všeho si byla vědoma americká armáda (US Army), když počátkem osmdesátých let vypsala soutěž s označením HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck - těžké taktické nákladní vozidlo s vysokou pohyblivostí).
Vítězem soutěže HEMTT, které se zúčastnila řada významných výrobců z USA i západní Evropy, se v roce 1982 stala firma Oshkosh Truck Corporation z amerického Wisconsinu. Měla k tomu mnoho předpokladů, neboť vyrábí nejen vojenské, ale též hasičské a záchranné vozy od roku 1917. Nic na tom nemění skutečnost, že tato vozidla prodává pod obchodními značkami McNeilus a Pierce. Čím se automobil firmy Oshkosh, jemuž bylo přiděleno armádní označení M977, zalíbil představitelům US Army? Na rozdíl od běžných nákladních vozů dokáže i v nejobtížnějším terénu držet krok s tanky M1 Abrams a bojovými vozidly pěchoty M2/M3 Bradley vybavenými pásy.

Robustní konstrukce

Foto
Terénní automobily charakterizuje na rozdíl od jejich výhradně silničních protějšků robustní konstrukce. Jejich podvozek se totiž musí vypořádat i s takovou situací, kdy jedno kolo přejíždí vrcholek a jiné je naopak v proláklině. Proto také dostalo těžké vozidlo M977 do vínku masivní příhradový rám, na kterém jsou zavěšeny celkem čtyři tuhé nápravy. Jsou uspořádány do dvojic s propojením podélnými rameny. Jejich odpružení zajišťují listová péra.
První dvojice náprav je řiditelná, aby vozidlo o celkové délce 10,173 m mohlo dobře manévrovat. Samozřejmostí je posilovač řízení, neboť bez něj by řidič u tak těžkého automobilu stěží otočil volantem. Vozidlo M977 je vybaveno také účinnými bubnovými brzdami a může mít systém centrálního huštění kol. Tlak v pneumatikách mnohdy rozhoduje o úspěšném zdolání záludností terénu. Například v písku se upouští až na polovinu, čímž se zvětší jejich styčná plocha. A když už jsme u "obutí", bezdušové pneumatiky Michelin o rozměru 16.00 R 12 XTL s hrubým vzorkem nenechají nikoho na pochybách, že Oshkosh M977 prakticky nic nezastaví.

Výkonný motor

Foto
Taktické nákladní vozidlo M977 rozhodně není žádný drobeček. Přesvědčí vás o tom nejen již zmíněnou délkou přes 10 m, ale také celkovou hmotností 28 123 kg. Na náklad připadá 9979 kg, což je také úctyhodná hodnota. Proto je jasné, že tomu musí odpovídat výkon pohonné soustavy. Ta se nachází za dvoumístnou řidičskou budkou a její "srdce" představuje turbodmychadlem přeplňovaný vznětový vidlicový osmiválec Detroit Diesel 8V92TA. Vyznačuje se zdvihovým objemem 12,1 l, ze kterého vyvíjí 332 kW (450 k). Výkon se přenáší na všech osm kol prostřednictvím pěti- či šestistupňové samočinné převodovky Allison. Ano, jde o automat, neboť podle zlých jazyků neumí většina Američanů manipulovat s ručně řazenou převodovkou a spojkou. Pravda ale je, že samočinné ústrojí výrazně snižuje zejména v terénu námahu řidiče. Jak se na off-road sluší a patří, vozidlo M977 je vybaveno dvoustupňovou přídavnou převodovkou, zvanou lidově "redukce", i mezinápravovým diferenciálem se závěrem. Díky tomu se dokáže vymanit i z překvapivě hlubokého bahna. Za pozornost stojí také brodivost 1219 mm. A jízdní výkony? Největší rychlost na silnici činí 91 km/h, dojezd se zásobou 587 l nafty je 644 km.

Všestranné použití

Foto
Základní verze vozidla HEMTT M977 je určena k přepravě nejrůznějšího nákladu a má ložnou plochu o délce 5,5 m. V současnosti se vyrábí zdokonalený model M977A2 a verze M985A2 se zvětšenou nosností, která dopravuje střelivo pro známý vícenásobný raketometný komplet MLRS (Multiple Launch Rocket System). V pestrém spektru modifikací nelze přehlédnout cisternu M978 s nádrží na 9464 l benzinu, nafty či leteckého petroleje. V nabídce figuruje rovněž vyprošťovací a odtahový automobil M984 s jeřábem o nosnosti 11,3 tuny.
Výrobce vyvinul také tahač M983 pro zvláštní návěs s vypouštěcím zařízením pro řízené rakety země - vzduch Patriot. Další modifikace M1120 HEMTT-LHS (Load Handling System) a M1977 CBT (Common Bridge Transporter) se vyznačují téměř shodnou konstrukcí. Ta první přepravuje nákladní kontejnery, "cé-bétéčko" bylo vyvinuto pro dopravu pontonových mostních segmentů. Nejnovějším přírůstkem v modelové nabídce HEMTT je taktické hasičské vozidlo TFFT (Tactical Fire Fighting Truck) s nádrží na 3800 l vody a dvojicí výkonných stříkaček.

Hybridní pohon
FotoVozidlo M977 posloužilo za základ dalších unikátních verzí, jako je dvoudílná souprava LVS (Logistics Vehicle System). Sestává z dvounápravového tahače Mk. 48, ke kterému je kloubově připojen nákladní, cisternový či vyprošťovací návěs. Ještě impozantněji vyhlížejí desetikolová vozidla PLS (Palletized Load System) M1074 a M1075, která se postarala o revoluci v zásobování bojujících jednotek. Uvezou náklad do celkové hmotnosti 13,5 tuny a lze k nim připojit přívěs se shodnou nosností, což znamená možnost přepravovat naráz v těžkém terénu až 33 tun materiálu. Díky promyšlené mechanizaci zabere nakládka či vykládka maximálně pět minut a řidič nemusí opustit své místo za volantem.
Americká armáda dosud odebrala úctyhodných patnáct tisíc vozidel řady HEMTT, z nichž řada prokázala své nevšední kvality v roce 1991 při operaci Pouštní bouře i letos během bojů v Iráku. Další tisícovka kusů putovala k ozbrojeným silám jiných států, např. Izraele a Řecka. Firma Oshkosh Truck Corporation samozřejmě tyto terénní těžkotonážníky průběžně zdokonaluje: připravila pro ně například nový podvozek s nezávislým zavěšením kol. Na jejich bázi také vyvíjí v rámci US Army vypsaného programu FCS (Future Combat Systems) vojenská vozidla budoucnosti. Důkazem je prototyp s hybridním elektrovznětovým pohonem ProPulse, jehož předností je v porovnání s modelem M977 až čtyřicetiprocentní úspora paliva.