Online

Sdílej
 
Kam až dospěly počítačové hry? Následující odstavce vás seznámí s novým druhem her, odehrávajících se na internetu. Podívejme se na první pokusy, současné hity a rozličné žánry.

Kam až dospěly počítačové hry? Následující odstavce vás seznámí s novým druhem her, odehrávajících se na internetu. Podívejme se na první pokusy, současné hity a rozličné žánry.

Foto
Čtvrt století počítačových her se nesmazatelně podepsalo na tisícovkách lidí. Až nyní ale média, rodiče, psychiatři a hráči čelí skutečné závislosti na hrách - na online hrách. Tyto hry se hrají na internetu - na serverech, kde je vytvořen herní svět a kam se připojují hráči z celého světa a komunikují spolu. Nové zábavě lze rychle propadnout lidé - na online hrách skutečně závislí ztratili přátele, rodiny, zaměstnání i kontakt s realitou. Tyto hry nabízejí neskutečná dobrodružství, setkávání s tisícovkami živých hráčů a neustálý vývoj, který vyvolává touhu žít ve hře co nejdéle. Ano, tak popisovali autoři kyberpunkové literatury závislost na virtuální realitě, nicméně natolik propracované online hry ještě neexistují. Jde zatím "jen" o nový stupeň v evoluci počítačových her (po těch pro jednoho hráče).

CELÝ SVĚT V JEDNOM POČÍTAČI

Jak to celé funguje po technické stránce? Prostřednictvím vlastního softwaru, rozumějte hry, kterou si zakoupíte, se připojíte přes síť k centrálnímu serveru, kde je umístěn herní svět. Z tohoto serveru do počítačů uživatelů neustále proudí informace o změnách v hráčově okolí a zpětně počítače posílají serveru informace o činnosti hráčů. V případě kvalitního spojení neexistuje zpomalení, vše se ukazuje v reálném čase. Servery v USA jsou pro našince trochu z ruky, ale hlavní online hry mají své zázemí už v Evropě, některé jsou i lokalizované do hlavních evropských řečí. Například akční hra Planetside "sídlí" v Amsterdamu.

"NEŽILI JSTE, DOKUD JSTE NEZEMŘELI V MUDU."

Hrát s kolegou nebo kamarádem na jednom počítači bývá obvykle větší legrace než hrát sám. To si uvědomil na konci sedmdesátých let autor citátu v titulku, doktor Richard Bartle z univerzity v britském Essexu, když dostal od studenta Trubshawa seminární práci v podobě textové hry (bez jakýchkoliv grafických prvků) pro mnoho hráčů. Bartle rozpoznal velký potenciál programu a společně s Trubshawem ho vylepšil natolik, že program brzy zavítal na komerční síť britského Telecomu pod názvem MUD (multi-user dungeon). Popularita textového rozhraní vydržela až do nástupu Windows na začátku devadesátých let, kdy se objevila hra Meridian 59. Hráči se setkávali už v trojrozměrném prostředí a brali na sebe role mágů, bojovníků či kleriků. Meridian 59 byl však až příliš novátorský. Hráči byli zvyklí na přímočaré hry, ale zde se po nich nechtělo "jít a zabít Hlavního Zlého Čaroděje" - místo toho měli "žít ve virtuálním světě" a naplánovat si osud podle vlastního gusta. Zkrátka - Meridian 59 poskytoval prostor pro virtuální život; na takovou volnost ale hráči tenkrát ještě nebyli připraveni, dávali přednost přímočařejším hrám.

VÍTEJTE NA KONTINENT BRITANNIA

Pro mnoho hráčů online etapa začala a skončila hrou Ultima Online (1998). Dvourozměrnou grafiku hry nejeden z moderních hráčů možná zavrhne - vypadá totiž komiksově a nesložitě. Na druhou stranu je ale úchvatně přehledná a každý si ji může prostřednictvím zvláštního programu proměnit v trojrozměrnou. Ve světě Ultimy Online dobrodruzi chodí po ohromném kontinentu Britannia, kde se setkávají se stovkami nepřátel, pokladů, úkolů a možností, jaké v normální hře nikdy nebylo možné provádět - protože nebylo proč. Proč například ve hře Doom přijít ke stromu, osekat větve a vyřezat z nich židli? Proč přiběhnout s Larou Croft ke skále a začít těžit zlato? Ultima dala každé takové akci smysl. Výrobky jedněch hráčů kupovali ostatní hráči a mnohdy byla kvalita vyšší než ve virtuálním obchodě. Jsme svědky vzniku živé virtuální ekonomiky, jakou využije za pět let Project Entropia (2003), když vyhlásí kompatibilitu virtuálních peněz s americkými dolary. Celý nápad na Ultimu vznikl v hlavě Richarda Garriota. Garriot od osmdesátých let žije ve vlastní mytologii, která dostává viditelnou podobu v sérii her Ultima I-IX, Ultima Underworld I-II a Worlds of Ultima, které jsou všechny umístěné do země Britannie. Ještě dnes má Ultimu Online předplaceno čtvrt milionu lidí - a jak známo, úspěch budí konkurenci.

SVĚT ONLINE HER SE ROZRŮSTÁ

Online hry se nejvíce rozšířily v Severní Americe a v jihovýchodní Asii. Není náhodou, že právě Richard Garriot stojí za nejúspěšnější asijskou online hrou, Lineage, s dvěma a půl miliony předplatitelů. Západ se takovými zástupy rozhodně chlubit nemůže. Ve Spojených státech



nejpopulárnější Everquest nasbíral téměř půl milionu předplatitelů a ve své oblasti je zdaleka nejúspěšnější - bohužel i ve smyslu zničených hráčských životů, kteří kvůli hře zapomněli na opravdový svět. Vedle Ultimy a Everquestu sbírala největší úspěch hra Asheron´s Call, které ale drasticky klesla návštěvnost po premiéře hry Dark Age of Camelot (cca 220 000 hráčů). Dark Age of Camelot v sobě kombinuje všeobecně známé artušovské legendy a severskou mytologii. Tři království (lidské, elfí, trpasličí) proti sobě válčí o území, každé z nich vypadá jinak a nabízí hráčům jiné profese a rasy. Scénář online hry poprvé obsahuje jasný cíl, byť je úplné ovládnutí nepřátelského teritoria vzhledem k rozloze světů nemožné.

DO VIRTUÁLNÍ SPOLEČNOSTI

Kritici online her obvykle uvádějí, že jde jen o akční hry obohacené o vývoj postavy a komunikaci s ostatními hráči. Pravdou je, že zlepšování statistických údajů jejich virtuální postavy popohání hráče, aby byli lepší než ostatní, ovšem háček je v čase. Zdokonalení na vyšších úrovních trvá nesnesitelně dlouho a po půl roce každodenního hraní už nemáte pomyšlení na opuštění hrdiny, do kterého jste dali tolik hodin dřiny. To může vést k bludnému kruhu, naštěstí ale vznikají hry prolamující tyto hranice - třeba The Sims Online. Podstata hry The Sims k online hraní přímo vybízí - postarat se o svého virtuálního človíčka, pohybujícího se virtuální společnosti. Zajímavý nápad, ovšem možnost péct pizzu v šesti hráčích nikoho příliš neuchvátila. The Sims si tak v online verzi získali s bídou 100 000 hráčů. Hra A Tale in the Desert, taktéž založená pouze na komunikaci, naopak malého počtu hráčů (1500) využívá k individuálnímu přístupu ke každému z nich.

ŠAMPIONI DNEŠKA

Současným hitem je Shadowbane, čtyři roky vyvíjená taktická akce, kde spolu válčí klany o území, zakládají hrady, opevnění a snaží se vlastními silami naverbovat co nejvíce ostatních hráčů a opanovat zemi. Ještě větší zájem budí Star Wars Galaxies: An Empire Divided, kterou mělo již před premiérou předplaceno půl milionu hráčů! Z očekávaných titulů pak stojí za pozornost Dragon Empires podle spisovatele Pierse Anthonyho (autor knižní série Inkarnace nesmrtelnosti), kde je opět kladen důraz na klany, ale tentokrát může klan vládnoucí městu vyhlašovat vlastní zákony, měnit vlajky a tak dále. Zaručený před-premiérový úspěch mají i hry pro fanoušky Pána prstenů (Middleearth Online) a pro hráče dračích doupat (Dungeons and Dragons Online).

PENĚŽENKA? NE! KREDITNÍ KARTA? ANO!

Každý výlisek počítačové hry, která je pro hráče vstupní investicí i bránou do online hraní, doprovází identifikační číslo, které se ověřuje přímo na herním serveru. Takovým jednoduchým protipirátským opatřením stoupá smutek v očích hráčů, kteří zrovna nemají po ruce patnáct set korun, ale zaručuje, že hru budou hrát jen vážní zájemci. Výdaje nekončí u koupi hry. Za každý herní měsíc (první bývá obvykle zdarma) platí hráč poplatek mezi deseti a patnácti dolary, a to v případě, že má nestabilní připojení nebo nehraje často, není výhodná investice. Během roku navíc vycházejí rozšíření, která také něco stojí; výsledná suma za rok pak činí přibližně šest tisíc korun. Do virtuálního světa se online hráči totiž rádi vracejí. Na skutečný svět by přitom ale neměli zapomínat.

NA SPRÁVNÉ ADRESE
ULTIMA ONLINE: www.owo.com
V proslulé hře se vžijete do pozice nezávislého dobrodruha, který má možnost stát se čímkoliv - od koželuha až po mocného mága.
ASHERON´S CALL: www.asheronscall.com
Jako středověký hrdina bojujete se všemi nástrahami polo-mytologického světa. Everquest: www.everquest.com
Akčně zaměřený Everquest kraluje ve Spojených státech, v Evropě ale nevzbudil příliš velký ohlas.
DARK AGE OF CAMELOT: www.darkageofcamelot.com
Dark Age of Camelot zaútočil s perfektním mixem starých hrdinských příběhů a dovolil hráčům zaujmout důležité pozice v mocenském konfliktu tří království.
STAR WARS GALAXIES: An Empire Divided: www.starwarsgalaxies.com
Několikaletý vývoj za zavřenými dveřmi v režii designéra Ultimy Online, Rapha Kostera, konečně přinesl své ovoce: rozlehlou galaxii Hvězdných válek ponořenou do epického konfliktu dobra a zla.
SHADOWBANE: www.shadowbane.com
Dlouho očekávaný nováček pro systémy Windows a MacOS. V drsném temném středověku se snažíte získat co nejvíce území a moci pro svůj klan.
EARTH AND BEYOND: www.earthandbeyond.com
Fascinující vizuální zpracování a příběh. Aby ne, když na hře spolupracovali lidé od Hvězdných válek. Vsedněte do kokpitu vesmírné lodi a objevte, proč do naší soustavy pronikají vetřelci.
ANARCHY ONLINE: www.anarchy.com
Kyberpunková atmosféra a nehostinný svět, tak vypadá norská online hra pro fajnšmekry. Změňte se v uživatele nano-magie a laserových zbraní a pomozte rebelům, nebo velké korporaci.
THE SIMS ONLINE: www.thesimsonline.com
Hra pro ženy a dospívající dívky, které touží po povídání s kamarádkami. V The Sims Online se po vás v podstatě nechce nic jiného než žít ve virtuálním světě společenským životem.

HABLA YOU ČESKY?
Online hry jsou anglo-americkou záležitostí, můžete tu ale potkat i Čechy, kteří založí vlastní cech (guild) a chodí na virtuální výpravy spolu. Sháníte-li českého spoluhráče, bude nejlepší podívat se na http://czh.front.cz. A ideální startovní bod? www.stratics.com.