Dravé závody

Sdílej
 
Zasvěcení o tomto sportu tvrdí, že patří k nejnáročnějším automobilovým disciplínám. Když ho vidíte na vlastní oči, musíte jim dát za pravdu. O tom, jak vypadá rallycross v evropském měřítku, jsem se jel přesvědčit až do norského Lyngasu společně s naším jezdcem Tomášem Kotkem, který zde vybojoval svou zatím nejcennější trofej.

Mistrovství Evropy v rallycrossu

Zasvěcení o tomto sportu tvrdí, že patří k nejnáročnějším automobilovým disciplínám. Když ho vidíte na vlastní oči, musíte jim dát za pravdu. O tom, jak vypadá rallycross v evropském měřítku, jsem se jel přesvědčit až do norského Lyngasu společně s naším jezdcem Tomášem Kotkem, který zde vybojoval svou zatím nejcennější trofej.
Když Tomáše označuji za našeho jezdce, není to jenom proto, že jezdí v českých barvách, ale hlavně kvůli jeho spojení s ábíčkem. Když jsem ho před pár lety poznal, malého kluka jezdícího v dětské bugině, nebylo ještě jasné, zda z něho vyroste velký závodník. Přesto jsme na něj vsadili a rozhodli jsme se sledovat jeho závodnickou kariéru. V roce 2001 jsme byli u toho, když s logem ABC na dveřích svého Peugeotu 106 vstoupil do závodů v rallycrossu. Vloni se začal věnovat i okruhovým závodům. Letos v červenci (ještě před 15. narozeninami) startoval ve svém prvním závodě mistrovství Evropy v rallycrossu. Letos absolvoval celý seriál (kromě Švédska). Dnes šestnáctiletý Tomáš je v konkurenci dospělých závodníků ve své kategorii určitě nepřehlédnutelný a i jezdci s mnohaletými zkušenostmi berou tohoto mladíka jako vážného konkurenta.

VÝLET PRO TROFEJ

Jako bych předvídal úspěch, vybral jsem si pro svou reportáž závod v norském Lyngasu, jenž probíhal počátkem září. Jeli jsme obytným autobusem, který má v zadní části prostor pro převážení závodního vozu. K autobusu se po příjezdu na místo přistavuje obří plachtová garáž. Závodní týmy se skládají většinou z rodinných příslušníků nebo přátel jezdce a nejinak je tomu i v případě Tomáše. Jeho kariéry se účastní celá rodina, která výpravu na závody chápe stejně jako v jiných rodinách chápou dovolenou.

PŘÍPRAVY NA ZÁVOD

V pátek brzy ráno jsme po zhruba třiceti hodinách jízdy dorazili na závodiště. Lyngas se nachází nedaleko norského hlavního města Oslo v rozlehlém údolí a závodiště se rozkládá v tamější pískovně. Postavili jsme garáž, vyjeli autem ze zadní části autobusu a hned to začalo. Tomáš společně s mechanikem se pustili do práce. Závodník v rallycrossu nesmí být žádná primadona a musí se pěkně otáčet. Tomáš se teprve druhým rokem učí automechanikem, ale nad rozebraným motorem si počínal jako člověk s minimálně desetiletou praxí. I když první rozjížďky na nás čekaly až v sobotu, závodní felicie byla okamžitě podrobena demontáži. Během víkendu ji rozebrali a složili hned několikrát. Jednou se vyměňovala ramena, podruhé poloosy, pak zase spojka či brzdy a tak to šlo pořád dokola.
Na člověka, který se ve světě závodních aut nepohybuje, to celé působí absurdně, ale právě na těchto přípravných pracích do velké míry závisí úspěch v závodu. Nic se nesmí podcenit.

JAK SE JEZDÍ

Základem ovšem je, aby se vůbec sešel dostatečný počet závodníků. V divizi 1A, v níž Tomáš jezdí, je minimální počet osm jezdců, jinak se závod ruší. Každý jezdec, který chce pomýšlet na umístění v celkovém pořadí ME, se musí zúčastnit alespoň osmi závodů a nasbírat dostatečný počet bodů. Očekávali jsme proto napjatě ostatní závodníky a s příjezdem každého dalšího se naše nálada zlepšila. Do sobotního rána byli jezdci kompletní a mohlo se startovat. Rallycross se jezdí na uzavřeném okruhu se zpevněným (asfalt) i nezpevněným (šotolina) povrchem. Počet kol závisí na délce okruhu. Závod se skládá z volného tréninku, měřeného tréninku, rozjížděk a finále. Délka rozjížděk je 3 až 6 km, délka finále 5 až 8 km. Podle umístění v rozjížďkách postupují nejlepší jezdci do finále.

MISTROVSTVÍ

Mistrovství Evropy v rallycrossu se skládá ze seriálu deseti závodů, které se jedou v různých státech od května do září. Rally cross je rozdělený do několika divizí podle technických parametrů vozidel a na ME se soutěží pouze ve třech - v divizích 1, 1A a 2. Divize 1 je nejvyšší a jezdí v ní vozy skupiny A s neomezeným obsahem motoru a možností pohonu obou náprav. Je také finančně nejnáročnější, protože jsou to vesměs vozy WRC (rallyové speciály). Naším želízkem v ohni v této kategorii je Pavel Koutný, jezdící s vozem Ford Focus WRC, který se v letošním ME umístil na desátém místě.

ČEŠI V RALLYCROSSSU

Divize 1A je českými závodníky obsazena nejhojněji. Je vypsána pro závodní vozy skupiny A s pohonem jedné nápravy a obsahem motoru do 1600 ccm (Tomášovo auto mělo první polovinu sezony kvůli věku závodníka motor s obsahem pouze 1300 ccm). Evropským králem této divize je český rallyový jezdec Jaroslav Kalný, který si letos odskočil zpátky do rallycrossu a s přehledem získal zlato. V první desítce byste našli Čechů hned několik a Tomáš Kotek se v celkovém pořadí letošního ME umístil na šestém místě. Divize 2 patří sériově vyráběným vozům skupiny N s obsahem motoru do 2000 ccm a pohonem jedné nápravy. Ta byla letos na rozdíl od divize 1A našimi jezdci obsazena skromně. Přesto Roman Častoral vybojoval krásné páté místo v celkovém pořadí, k němuž si výrazně dopomohl zlatou medailí na posledním závodu seriálu v německém Buxtenhude. V rallycrossu existují i další divize, ty však nespadají pod ME a jezdí se jen na národních úrovních.

FINÁLOVÁ JÍZDA

Trochu jsem ale předběhl událostem. Na šesté místo v divizi 1A Tomáše Kotka vynesl právě úspěch na norském okruhu. V sobotu byl krásný slunečný den a na závodišti v Lyngasu se jely tréninky a první rozjížďky. Tomášovi se vedlo skvěle. Ve své rozjížďce odstartoval nejlépe, což se nelíbilo jezdci Sutherlandovi, který se pokusil Tomáše nárazem na pravý roh zadního nárazníku vystrčit z tratě. Tomáš se ale nedal, a tak jeho soupeř skončil sám s vážně poškozeným vozem na střeše. V opakované jízdě dojel Tomáš druhý. Neděle nás překvapila deštivým počasím a trať tím zcela změnila svůj charakter.
Mokrý povrch a špatná viditelnost byly i u zkušených jezdců hlavními příčinami nedokončení závodu. Také Tomáš měl velké obavy, ale dobrá umístění v obou nedělních rozjížďkách je rozptýlila. Od prvního kola finálové jízdy bylo už jasné, že mu počasí výborně sedí. Brzy po startu se prodral na druhé místo, a ač mu selhaly ostřikovače čelního skla, takže se musel koukat skrz zablácené okno, dlouhou dobu se na této pozici udržel. V posledním kole dojel jednoho soupeře o kolo a při předjížděcím manévru otevřel vnitřní stopu, čehož využil za ním jedoucí závodník Snoeck. Třetí pozici už ale Tom nepustil. Tomáš, nejmladší jezdec mistrovství, jel do Norska s cílem hlavně dojet a udržet se v soutěži, ovšem odtamtud odjížděl jako hrdina a v očích svých soupeřů stoupl o dvě stě procent.

ZÁVODNÍ VŮZ

Tom jezdí s vozem Škoda Felicia. Motor je zážehový řadový čtyřdobý čtyřválec o obsahu 1600 ccm s dvakrát dvojitým karburátorem. Nejvyšší rychlost je 165 km/hod, největší výkon při 7700 otáčkách je 115 kW a největší točivý moment při 5400 otáčkách je 185 Nm. Kapaliny a mazání dodává belgická firma Sunoco a speciální pneumatiky výhradně slovenský Matador.

TOMÁŠ KOTEK

Tomášovi je šestnáct let a už má za sebou celou řadu závodů autokrosových, rallycrossových i okruhových. V rallycrossu je nejmladším závodníkem u nás i v Evropě. Jezdí ve voze Škoda Felicia za závodní tým ÚAMK Delta Racing Team. Je továrním testovacím jezdcem Matadoru. Letos kromě třetího místa na norském závodě ME a šestého místa v celkovém pořadí získal u nás i cenu fair play. Čtenáři ABC Tomáše znají nejen jako závodníka, ale ijako autora seriálu Wrooom, který u nás vychází od začátku letošního roku.