Kdo by ho nechtěl

Sdílej
 
Vozidlo, jehož posádka by byla pánem v každé situaci, se snaží vyvinout americká armáda. Nejedná se o žádný tank, ale o pancéřovanou dodávku, která bude použitelná v běžném městském provozu.

Auto pro Jamese Bonda

Vozidlo, jehož posádka by byla pánem v každé situaci, se snaží vyvinout americká armáda. Nejedná se o žádný tank, ale o pancéřovanou dodávku, která bude použitelná v běžném městském provozu.
Dodávku s názvem SmarTruck pro civilní bezpečnostní složky a armádu začali Američané vyvíjet už v první polovině 90. let. V roce 1995 dostaly vybrané speciální oddíly k dispozici první smartruck postavený na platformě vozu Ford F-350. Tento ve Státech velmi oblíbený pick-up s náhonem 4x4 běžně používala a dodnes používá i armáda. Pro přestavbu na pancéřový vůz do městské zástavby byl tedy tento model jako dělaný. Byl vybaven osmiválcovým dieselovým motorem o obsahu 7,2 l a automatickou převodovkou. V roce 2002 byl veřejnosti představen

Foto
SmarTruck II, který tentokrát vycházel z civilního pick-upu Chevrolet Silverado. Dostal však další nápravu, takže vznikl předloze nepříliš podobný vůz s náhonem 6x6. Dieselový motor V8 o obsahu 6,6 l a automatická převodovka jsou naopak s civilní verzí shodné.

Nejmladší přírůstek

Poslední model SmarTruck III nás uvádí do současnosti. Byl totiž představen letos začátkem března. Tentokrát vojáci oslovili společnost International Truck and Engine Corporation, která vyrábí převážně tahače a nákladní vozy, ale také známé žluté školní autobusy. SmarTrucku III nepředcházela žádná civilní verze, už od začátku byl projektován jako speciální vůz pro bezpečnostní složky. Přesto paralelně s vojenskou vnikla i verze civilní, u níž se předpokládá, že se bude mezi vyznavači off-roadů dobře prodávat. Třetí smartruck je osazen dieselovým šestiválcem V6 o obsahu 4,5 l. Pohon na všechna čtyři kola a automatická pětistupňová převodovka jsou samozřejmostí.

Co je smartruck

Co je na smartrucku tak jedinečného? Všechny tři verze vozu byly vyvíjeny pro boj s terorismem s použitím především v městské zástavbě. Karoserie vozů je pancéřovaná a okna neprůstřelná. Vozy dokáží odhalit chemickou, biologickou či radioaktivní hrozbu, ale i zaměřit a sestřelit nepřátelskou raketu. Všechny verze smartrucku jsou vybaveny těžkým kulometem, dýmovnicemi, které automobil zahalí do mlhy, či slzným plynem rozstřikovaným do stran. Napadení z bezprostřední blízkosti zabrání
Foto
také kliky dveří pod napětím 110 V. SmarTruck III má místo klíčku zapalování snímač otisku prstů, aby nemohl být odcizen. Pro případ, že by se s posádkou přece jenom něco stalo, je automobil vybavený černou skříňkou, do níž se zaznamenává veškeré dění uvnitř i v okolí vozu.

Spojení se světem

Posádka smartrucku může monitorovat okolí systémem kamer, které pokrývají všech 360 stupňů a mohou sledovaný objekt na displeji přiblížit až padesátkrát. Barevné displeje jsou zabudované v palubní desce i v opěradlech předních sedadel. Snadnou navigaci zprostředkují satelitem přijímané 3D mapy. Satelit slouží také k příjmu internetu i jako komunikační prostředek s velitelstvím či jinými vozy v případě, že není možné použít vysílačky. Už první smartruck vozil v zavazadlovém prostoru skládací bezpilotní letoun, který může být použit jako průzkumný či navigační prostředek řízený přímo z vozu. Co dalšího se za černými neprůstřelnými skly vozu ještě skrývá, to se asi normální smrtelník nedozví. Jamese Bonda by to ale určitě z míry nevyvedlo.

***

tajemný vzhled

Všechny smartrucky mají černou barvu, což je nepsané pravidlo snad u všech vozidel speciálních agentů. U třetí verze na první pohled zaujmou netradiční světlomety složené z desítek malých halogenek. Není to jen módní doplněk, takové světlo totiž jen těžko zneškodníte jedním výstřelem. Navíc síla velkého množství rozsvícených halogenů údajně oslní případného útočníka zepředu.