Jízda na kole

Sdílej
 
Pro bezpečnost na silnici se vyplatí naučit se základní ustanovení dopravních předpisů a řídit se jimi. Velmi nebezpečná je jízda po komunikaci vedle sebe, a proto jezděte zásadně za sebou. Musíte si také dávat pozor, když vás předjíždí nějaké vozidlo. Za rychle jedoucím automobilem se vytváří vzdušný vír a mohl by vás strhnout. Pro cyklisty platí dvojnásob potřeba být viděn. Proto používejte pestrobarevné oblečení a za snížené viditelnosti reflexní 3M pásky.

Pro bezpečnost na silnici se vyplatí naučit se základní ustanovení dopravních předpisů a řídit se jimi. Velmi nebezpečná je jízda po komunikaci vedle sebe, a proto jezděte zásadně za sebou. Musíte si také dávat pozor, když vás předjíždí nějaké vozidlo. Za rychle jedoucím automobilem se vytváří vzdušný vír a mohl by vás strhnout. Pro cyklisty platí dvojnásob potřeba být viděn. Proto používejte pestrobarevné oblečení a za snížené viditelnosti reflexní 3M pásky.

CO MŮŽETE A NEMŮŽETE

Mladí cyklisté se dopouštějí celé řady přestupků a přitom si neuvědomují, že ohrožují nejen sebe, ale i chodce. A přitom jsou základní pravidla pro jízdu na kole zcela jasná a jednoduchá. Bicykl je nemotorové vozidlo, které jezdí při pravém okraji vozovky, a není-li ohrožen chodec, který jde po krajnici, může jet i zde. Nikde ani slovo o chodníku! Jízda po chodníku je

Foto
přestupkem. Na chodníku se může člověk pohybovat s kolem jen tehdy, pokud ho vede. V případě, že by vedením kola chodce ohrožoval, nesmí kolo na chodníku ani tlačit a musí jít při pravém kraji vozovky.

NA PŘECHODU

Velmi často se také setkáváme s tím, že cyklisté zneužívají přednosti chodců na přechodech. Tuto přednost vůči vozidlům na přechodu mají cyklisté pouze v případě, že kolo vedou a nejedou na něm po přechodu. Tehdy jsou podle zákona považováni za chodce. Pokud by ale jeli přes přechod na kole, dopouštějí se dvojího přestupku - jedou neoprávněně po komunikaci určené pro chodce a vynucují si přednost vůči vozidlům, kterou v žádném případě nemají.

PŘÍLBA CHRÁNÍ ŽIVOT!

Podle zákona je cyklista mladší 15 let povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Cyklistické přílby prodávané u nás musí vyhovovat normě ČSN EN 1078 a tato informace má na nich být vyznačena. Cyklista bez přílby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou! Pád při rychlosti 15 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 1 m a pád při rychlosti 25 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 2,5 m! Proto tento bezpečnostní doplněk opravdu nepodceňujte! Nejčastější poranění u dětí při pádu z kola: 44% hlava, 27 % paže, 6 % břicho, 23 % kolena.

* * *

ZE ZÁKONA NUTNÉ VYBAVENÍ KOLA


zadní svítilna červené barvy (může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy)

světlomet svítící dopředu bílým světlem

dvě na sobě nezávislé účinné brzdy s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku (dětská kola vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou)

zadní odrazka červené barvy (může být kombinovaná se zadní červenou svítilnou)

boční odrazka oranžové barvy na každé straně kol na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol

přední odrazka bílé barvy

zdroj elektrického proudu

odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů (mohou být nahrazeny odraznými materiály na obuvi nebo v jejich blízkosti)