Král nebes

Sdílej
 
Počátkem letošního roku se ve výrobním závodě společnosti Airbus Industrie u jihofrancouzského města Toulouse slavilo. Byl pro to pádný důvod - veřejná premiéra prvního letadla A-380, největšího dopravního letounu na světě.

PROČ TAK VELKÉ LETADLO?

Až v roce 2006 Airbus A-380 nastoupí na pravidelné linky, převezme po Boeingu 747 titul největšího dopravního letadla na světě v počtu přepravovaných osob. Potřebujeme však takový stroj? „Větší kabina znamená více tzv. osobokilometrů (poměr počtu přepravených osob k počtu překonaných kilometrů) na jeden let a naopak méně spotřebovaného paliva na jednoho cestujícího, což znamená snížení

Foto
provozních nákladů až o 20 procent,“ říká Richard Carcaillet, marketingový ředitel programu A-380. A co víc, podle odhadů se letecká doprava, měřeno opět osobokilometry, během příštích dvaceti let ztrojnásobí. I tento fakt hovoří ve prospěch megalinerů, jak jsou obří dopravní stroje typu Airbus A-380 též nazývány.

PŘED PATNÁCTI LETY

První studie o obřím dopravním letadle, označeném předběžně UHCA (Ultra High Capacity Airliner), vypracovali specialisté společnosti Airbus Industrie již v roce 1990. Projekt získal zřetelnější obrysy v roce 1994, kdy se představil jako typ A-3XX. V lednu 1998 pak vznikl definitivní obraz megalineru značky Airbus. Jeho přímý vývoj však začal až v prosinci 2000 a stroj dostal nynější označení A-380. Zálet prototypu se má uskutečnit během letošního jara a první sériově vyráběné stroje se objeví na linkách v roce 2006.

AIRBUS A-380 V ČÍSLECH

Je nutno zdůraznit, že megaliner A-380 s trupem dlouhým 72,7 m a rozpětím křídla 79,6 m není nejdelším
osobním dopravním letadlem na světě. V tomto směru jej trumfne třeba jeho sourozenec Airbus A-340-600. Hlavní předností letounu A-380-800 je
Foto
tedy unikátní přepravní kapacita 555 osob. Prázdný stroj přitom váží 277 tun a
jeho vzletová hmotnost činí 560 tun. A cestovní rychlost Airbusu A-380-800? Dosahuje tzv. Machova čísla M = 0,89, přičemž dolet s maximálním obsazením je 14 210 km. Evropský megaliner potřebuje ke vzletu dráhu o délce téměř tří kilometrů, ale na přistání mu stačí 2,1 km.

POSILOVNA A KADEŘNICTVÍ

Obvyklá přepravní kapacita Airbusu A-380-800 činí 555 osob. Pro cestující jsou vyhrazeny dvě paluby: hlavní a horní. Přední část té první obsahuje 22 luxusních křesel první třídy, pak následuje 328 sedadel turistické třídy. Na horní palubě je 102 míst obchodní a 103 sedadel turistické třídy. Obří airbus může jako jediné dopravní letadlo mít také jednací salony, ložnice, posilovnu, a dokonce i kadeřnictví. Nacházejí se v podpalubí, kde se také přepravují zavazadla. Zkrátka ale nepřišli ani piloti. Mají k dispozici moderní kokpit, jemuž kupříkladu vévodí deset barevných displejů místo klasických „budíků“.

VYTŘÍBENÉ MOTORY

Čtyřmotorový obr A-380 je skutečně dopravním letadlem pro 21. století, protože používá rovněž technicky a technologicky nejpokrokovější pohonné jednotky. Jedním ze dvou výrobců je renomovaná britská firma Rolls-Royce, která připravila turbodmychadlový motor Trent 900 o tahu 331 až 340 kN. Vyznačuje se řadou technických nej, jako je kupříkladu tvarování titanových lopatek dmychadla ve tvaru šavle. Jemu bude od podzimu 2006 konkurovat motor GP-7200. Vyvíjí jej firma Engine Alliance, založená americkými společnostmi General Electric a Pratt & Whitney.

KOMPOZITY NASTUPUJÍ

Letadlo A-380 se nepyšní jen svou přepravní kapacitou, nýbrž také použitím pokrokových technologií. Jeho konstrukce se totiž vyznačuje velkým podílem moderních kompozitních materiálů. Proč? Umožňují v porovnání s tradičně používanými hliníkovými slitinami až o 15 tun menší hmotnost, což znamená úspornější provoz letadla. Důležitým faktorem je rovněž snížení výrobní pracnosti. Zejména jde o kompozity na bázi uhlíku, nejzajímavější je ale materiál GLARE, jenž sestává z vrstev hliníku, skelné tkaniny a epoxidu. Kompozity lze nalézt na svislé ocasní ploše a částech trupu i křídla.

LOĎ PRO MEGALINER

Společnost Airbus Industrie se od leteckých výrobců na světě odlišuje zvláštním systémem spolupráce. Spolupracující firmy nedodávají díly, nýbrž hotové části letadla. Totéž bude platit i při sériové výrobě „á-třistaosmdesátky“. Například z britského Broughtonu přijdou na
Foto
montážní linku v Toulouse kompletní křídla, z francouzského St. Nazaire části trupu. Všechny části nejnovějšího airbusu se ale nevejdou do běžně používaného nákladního letadla Beluga, a proto byla v Číně vyrobena zvláštní transportní loď. Doplňme ještě, že se na výrobě typu A-380 podílí více než sto firem z celého světa.

NÁKLADNÍ VERZE

Vedení společnosti Airbus Industrie logicky má zájem na tom, aby megalinerem A-380 oslovilo co největší počet leteckých společností. Z tohoto důvodu se kromě základního osobního modelu A-380-800 zaměřilo také na vysloveně nákladní verzi s přídomkem Freighter. Její výhodou bude úložný prostor o objemu 1100 m3, což je o 50 procent víc než u konkurenčního Boeingu 747-400F. Popisovaný airbus dokáže přepravit náklad o úctyhodné celkové hmotnosti 150 tun na vzdálenost až 14 915 km. Při vzletu bude vážit 590 tun. To je jen o 10 tun méně, než má největší letadlo současnosti, ruský Antonov An-225 Mrija.

MENŠÍ I VĚTŠÍ KABINA

Většina typů dopravních letadel se vyrábí v několika větších či naopak menších variantách. Nejinak tomu zřejmě bude u letounu A-380. Společnost Airbus Industrie je však v tomto směru velmi zdrženlivá; říká: „Rozhodující bude poptávka.“ Nicméně se již dnes hovoří o dvou možných přírůstcích: A-380-700 pro 480 cestujících a A-380-900 se 656 sedadly v typickém uspořádání s první, obchodní a turistickou třídou. Oba stroje vzniknou patřičným zkrácením, respektive prodloužením trupu výchozího modelu A-380-800.

ROLLS-ROYCE SLAVIL

Firma Rolls-Royce patří mezi nejvýznamnější účastníky programu A-380. Není divu, vždyť jde o jednoho z
proslulých výrobců leteckých motorů, který loni oslavil sto let existence. Zakladatelé Charles Rolls a Henry Royce se původně rozhodli vyrábět luxusní osobní automobily, které jsou dodnes ve výrobním sortimentu. Letecké motory jsou ale ještě významnější částí výroby firmy Rolls-
Foto
Royce. Jejich vývoj a výroba začaly za první světové války a od té doby vznikla plejáda legendárních typů: například pístový Merlin pro stíhačky Spitfire a Hurricane či proudový Olympus pohánějící supersonik Concorde.

JUMBO - MRTVÝ KRÁL

Sokem megalineru Airbus A-380 je letoun Boeing 747, zvaný též Jumbo. Jeho první provedení 747-100 pro 366 cestujících bylo zalétáno 9. února 1969, ale již v roce 1970 vznikla verze 747-200 s prodlouženým doletem. Deset let nato se na linkách objevil model 747-300 s kapacitou 400 cestujících. A konečně v lednu 1989 nastoupil do „služby“ Boeing 747-400, jehož kabina pojme 416 cestujících. Americký výrobce čas od času zveřejní informace o dalších projektech na téma Jumbo. Nedávno vešla ve známost nová verze Boeing 747 Advanced s prodlouženým trupem. Do její kabiny tak bude možno umístit až 450 sedadel.

TÉMĚŘ STO TŘICET KUSŮ

Společnost Airbus Industrie má nyní objednávky na celkem 129 „átřistaosmdesátek“. Nejvýznamnějším provozovatelem se stanou Emirates Airlines, které si objednaly ohromujících 43 letadel. Megalinery Airbus samozřejmě ponesou také barvy dvou nejproslulejších leteckých společností na starém kontinentu: Air France a Lufthansy. Ta první projevila zájem o deset strojů, německý dopravce dokonce o patnáct. Pro typ A-380 se dále rozhodl australský Quantas a poptávka je i po nákladní variantě A-380 Freighter, což dokazuje zakázka na 20 letadel od světově známého „balíčkového“ dopravce FedEx Express.