Vytuněný káry

Sdílej
 
Úpravy osobních vozů Co je to tuning? Z anglického slovníku se dozvíme, že toto slovo znamená ladění, nastavování nebo seřizování. Ale to je pro nás málo. V Čechách i v celé Evropě se slovo tuning používá pro jakékoliv úpravy na autě.

Úpravy osobních vozů Co je to tuning? Z anglického slovníku se dozvíme, že toto slovo znamená ladění, nastavování nebo seřizování. Ale to je pro nás málo. V Čechách i v celé Evropě se slovo tuning používá pro jakékoliv úpravy na autě.

Všechno to začalo v Americe hned po druhé světové válce. Na jedné straně stáli mladí svobodní kluci s armádním žoldem v kapse, na druhé byli tátové od rodin, kteří hojně prodávali své vozy. Auta byla stará, a proto je noví majitelé museli kompletně rozebrat a všechno opravit. Většinou nezůstalo jen u oprav, přidaly se i úpravy. Jelikož s těmito auty mladíci po večerech jezdili nelegální závody ve zrychlení na trati dlouhé přesně čtvrt míle, bylo potřeba je pořádně odlehčit a přidat jim výkon. Tím začala éra tzv. hot rodů.

RŮZNÉ STYLY

Během šedesátých a sedmdesátých let se přidalo několik dalších stylů úprav. Pro vývoj budoucího tuningu se nejdůležitějším stal tzv. customs cars. U customs vozů byl nejdůležitější vzhled. Podřizovalo se mu vše a na váhu navíc se nekoukalo. Důležitá byla spousta chromu, leštěné díly, kožené čalounění interiéru a také nějaká fajn kola. Byl to pravý opak odlehčovaných hot rodů. Většinou byl také rozdíl ve stáří auta. U hot rodů se jednalo i o více než dvacet let staré vozy, kdežto customs nebyly starší než dva až čtyři roky.
Dnes je v Americe tuning a jakékoliv úpravy vozů velmi populární a stylů je tolik, že se nedopočítáme. Koná se tam mnoho výstav, soutěží a závodů. Největší je každoroční výstava SEMA v Las Vegas.

DO EVROPY

V Evropě to šlo mnohem pomaleji. Pár jednotlivců si doma auta trochu upravovalo, ale neexistovaly žádné kluby ani spolky. Zajímavější to začalo být až v sedmdesátých letech, kdy se masově upravoval VW Brouk. Pak už to šlo docela rychle - vznikaly specializované časopisy, zakládaly se kluby a pořádaly srazy. Co je pro USA výstava SEMA, je pro Evropu každoroční německá Motor Show Essen, která se tento rok bude konat již po osmatřicáté. Tam nesmí chybět žádná větší firma, která v tuningu něco znamená.

U NÁS V ČESKU

Jak to vypadá s tuningem v Česku? Prozatím jsme ve stadiu přešlapování. Jako každá jiná činnost závisí i tuning na penězích a v tomto oboru jich je potřeba opravdu hodně. Veškeré úpravy na autě, i auto samo, jsou finančně velmi náročné. "Zlaté české ručičky" toho sice zvládnou doma v garáži mnoho, ale na pořádná kola, bezpečné brzdy, úpravy motoru a další prostě nestačí. V mnoha případech dopadnou amatérské úpravy velmi nešťastně a někdy je už nelze napravit. Důležité jsou zkušenosti, cit pro věc, ale také profesionálně vybavená dílna, diagnostické přístroje a mnoho speciálního nářadí. Na začátku je také potřeba si uvědomit, že většina úprav stále není zákonem schválena a auto pak nemusí projít u Státní technické kontroly. Mohou se používat pouze schválené autodoplňky, ale těch je velmi málo. Situace by se snad měla do několika let změnit - podle vzoru sousedního Německa. Jestliže tam někdo provede nebo si nechá provést nějaké úpravy na vozidle, zajede s ním na technickou kontrolu, a je-li vše v pořádku, zapíší mu úpravy do technického průkazu. Pak se nemusí bát pokut jako u nás.

STAŇTE SE TUNERY

Co všechno se dá při tuningu vozu změnit? Je toho docela dost a záleží na představě a finančních možnostech majitele. Představte si, že jste dospělí a chcete si takové tuningované auto postavit. Co vás čeká? Při všech úpravách musíte mít na zřeteli bezpečnost svou i všech účastníků silničního provozu, proto zásadnější úpravy raději ponechte na profesionálech. Na začátku si musíte ujasnit, jakou cestou půjdete. Bude to čistý sportovní tuning, nebo bude převažovat styling (zkrášlení), či se bude jednat o úplně jiný styl (např. low riders), případně to bude kombinace stylů?

ZVYŠUJEME VÝKON

U čistého tuningu budete muset zvýšit výkon motoru, přitvrdit podvozek, posílit brzdy, odlehčit celý vůz, do interiéru dát pořádnou sedačku a nejlépe ještě ochranný rám. Pak můžete vyrazit na závodní okruh a zkusit, jak jste byli s úpravami úspěšní. Když to přepočítáme na finance, tak to máme pořízení auta - např. BMW řady 3 z roku 1990 s motorem 1.8/16V za přibližně 60 000 Kč. Nákupem podvozku budete chudší o minimálně 12 000 Kč, ale pro vážnější ježdění je potřeba koupit výškově a tuhostně seřiditelný podvozek za minimálně 40 000 Kč. Pak jsou tu kola, která pořídíte za 15 000 až 30 000 Kč. Stejné peníze budou stát dobré pneumatiky. Za úpravu motoru a výměnu výfukového potrubí za sportovní počítejte alespoň 50 000 Kč. Brzdy by měly být posíleny minimálně výměnou kotoučů a destiček za polozávodní (10 000 Kč), případně lze použít závodní kit, např. Brembo nebo Mov'It, u nichž se cena pohybuje okolo 90 000 Kč. Pak však ubrzdíte cokoliv! V interiéru instalujete sportovní sedačky (15 000 Kč), přídavné budíky (8 000 Kč) a pro ochranu namontujete bezpečnostní závodní rám (15 000 Kč). Když to sečteme, máte vozidlo v základním tuningu za 200 000 Kč. A to jsme nepočítali žádné opravy, kterých na takto starém autě bude dost a dost.

UDĚLEJTE KRÁSNÉ AUTO

U čistého stylingu se postupuje úplně jinak. Nejlepší je stanovit si, kam až chcete zajít, již při výběru auta. Můžete koupit starou škodovku a tu předělat na naprosto dokonalou krásku, nebo můžete koupit novější, modernější (a dražší) fiat nebo opel a ke zkrášlení chybí už jen krůček. Jako příklad si vezmeme kompletně předělanou červenou Škodu Rapid na obrázku. Na začátku bylo auto za 25 000 Kč. Stačilo koupit kola (musejí být co největší a nejlesklejší), výškově seřiditelný vzduchový podvozek, přední světla z VW Polo, zadní z motorky Harley Davidson a nějaké doplňky do interiéru. Prozatímní výsledek nákupu 185 000 Kč. Jelikož je majitel velmi šikovný klempíř, udělal si klempířskou práci sám. Jinak by za ni zaplatil kolem 50 000 Kč, možná i více. Takto posvařované auto vyžaduje nový lak. To také nevolkswagen, ní levná záležitost; "polití" auta barvou vyjde na 20 až 100 tisíc korun. Jsme tedy opět na 205 000 Kč, a to musíme mít v rodině hodně zručného klempíře, který nás má rád a udělá práci zdarma. U stylingu novějších aut možná na úpravách a opravách trochu ušetříte, ale zase je tu vyšší pořizovací cena. Stejně ale v optimálním případě počítejte alespoň 250 000 Kč!

PROFESIONÁLOVÉ

Zvláštní kategorií jsou tzv. show cars, což jsou automobily upravované profesionálními tuningovými firmami, jimž slouží jako jejich výkladní skříň. Na tomto autě předvedou to nejlepší, co umějí. Nechybí dokonalý lak, luxusní kola, turbo, nitro, interiér z kůže, výkonná hi-fiaparatura v laminátové zástavbě a mnoho dalšího. V Česku zatím není podobných případů moc, ale pár se jich najde. Takto upravený vůz je opravdový skvost! Cena u nás se pak pohybuje i kolem milionu korun, nepočítaje stovky hodin práce. Ještě výše stojí profesionálně upravené vozy z předních německých tuningových firem. Auto upravené od nich byste pořídili za tři až čtyři miliony korun. Tady jde však o extrémní úpravy, které nejsou určeny běžným zákazníkům. Součástí bývá i několikadenní školení, jak se s autem zachází a bezpečně jezdí.

PŘEDVEĎTE SE

Řekněme, že auto máte už pořízené, a teď vás čeká trocha zábavy. Postavené auto prostě musíte předvést ostatním tunerům. K takovému účelu slouží srazy, kterých je už i v České republice nespočet. Akcí přibývá každý rok, letos se konají skoro každý víkend. Stačí si tedy vybrat, jestli chcete jet na obrovský sraz (např. do Hradce Králové na letiště nebo na okruh v Brně), nebo budete objíždět menší, ale většinou přátelštější srazy (např. Pávov, Křivonosku, Fun tuning atd.). Všechny srazy mají něco do sebe. Samozřejmě nemusíte zůstat jen v naší republice, můžete vyjet i za hranice. Nejvíce srazů se koná v sousedním Německu, Rakousku, ale i ve Francii, Belgii a Španělsku. Všude mají trošku jiný styl. Na všech srazech se můžete zúčastnit soutěží o nej auto, nej hi-fi, nej lak atd. Na největších srazech v zahraničí je běžná i tombola, kde hlavní cenou je upravené auto. Podobná akce se chystá dokonce i u nás.

Více o českém i zahraničním tuningu se dozvíte na internetové adrese www.autotuning.cz

Autor

Ondřej Koutský