Po stopách počítačové evoluce - 3

Po stopách počítačové evoluce - 3
Sdílej
 
Ve své době se jednalo o převratné novinky. Všechny předznamenaly cestu do budoucnosti, některé se však ocitly na vedlejší koleji vědecko-technického vývoje.

Textová počítačová hra

Kdy to začalo: Tohle je jedna z událostí, bez kterých by dnešní svět vypadal úplně jinak. Alespoň svět počítačových her. V roce 1976 se objevila počítačová hra Advent, jinak také Adventure nebo Collosal Cave. Nešlo o první počítačovou hru vůbec, zato se jednalo o první hru, v níž se hráč „pohyboval“ pouze pomocí slov. Na obrazovku vyskakovaly nápisy typu „Došel jsi do temného lesa, vydáš se směrem kolem buku, nebo kolem smrku?“ a hráč na ně odpovídal stylem „Buk“ nebo „Smrk“. Autorem hry odehrávající se v podzemní jeskyni byl nadšený jeskyňář Will Crowther (patřil i k týmu, jenž měl na svědomí předchůdce internetu Arpanet), k dokonalosti ji dotáhl jeho kolega Don Woods (pro změnu nadšený tolkienista, jenž do hry doplnil elfy a skřety).

Kdy to skončilo: Úvodní epocha textových počítačových her, k nimž kromě Adventure patří zejména legendární Zork, se dá označit za ukončenou s příchodem vyspělejší počítačové grafiky. Od jednoduchých obrázků, které doprovázely jednotlivé části hry (respektive odměňovaly hráče za postup ve hře), se herní vývoj hnul k obrázkům pohyblivým a posléze i ke kompletně grafickým hrám. V počítačových dobrodružstvích věčného svůdníka Larryho hráči ještě dopisovali příkazy do hry "ručně", ale v úvodním díle série The Secret of Monkey Island už na ně pouze klikali myší. A tak je tomu v hrách, označovaných podle prababičky Advent jako adventury, dodnes.