Java hry

Java hry
Sdílej
 

Nejen na počítači dnes můžete hrát hry. Do popředí zájmu se dostávají hry pro mobilní telefony a je k tomu dobrý důvod: mobilní telefon mají dnes skoro všichni a všichni si chtějí hrát.

Proč hrát hry na mobilu? Protože jsou zábavné, grafika se díky novým technologiím začíná vyrovnávat počítačovým hrám, a hlavně můžete hrát kdekoli: při čekání na autobus, cestou do školy i doma. Podívejme se, jak takové hry vznikají, které z nich jsou nejzajímavější, a nahlédněme také trochu do jejich budoucnosti.

NA POČÁTKU JAVA HRY

Na počátku je vždycky nápad. Někdo musí přijít a říci, o čem nová hra vlastně bude a co se v ní bude dít. Samozřejmě, že těch nápadů se pokaždé sejde více a o tom, který se nakonec zrealizuje, nerozhoduje jeden člověk, ale celý tým.
Pak přichází ke slovu game designér. Ten dá hře hlavu a patu, vymyslí, popřípadě dotáhne zápletku, pojmenuje hlavní postavy, definuje prostředí, ve kterém se hra bude odehrávat. Prostě co nejkomplexněji popíše vše, s čím se hráč může ve hře setkat. Již v této fázi přichází ke slovu grafik, který společně s game designérem tvoří jednoduché náčrtky – storyboardy, které slouží jako podklady pro zpracování nápadů a které se zároveň jednou budou hodit i dalším grafikům při tvorbě herní grafiky. To vše obsahuje nejdůležitější dokument při vývoji hry (tedy kromě finančních otázek) – design dokument.

PRÁVA NA PRÁVA


Nyní mohou do hry vstoupit také úplně cizí lidé. Jsou jimi majitelé práv a ty musíte oslovit, pokud chcete dělat hru na motivy třeba nějakého filmu neboli obecně brandu, třeba Pána prstenů. Je potřeba respektovat autorská práva, takže si musíte od majitelů práv zakoupit licenci na vývoj hry pro mobilní telefony podle Pána prstenů, a majitel práv vám musí schválit design dokument. Ten musí odpovídat aspoň částečně tomu, co je pro konkrétní brand typické. Pokud si totiž vymyslíte, že ve vaší hře Aragorn zabije Froda, vezme mu prsten, ten pak v ruletě v Monte Carlu promění v pořádnou zásobu dolarů a za ně si koupí nejmodernější vojenskou techniku, kterou vyzbrojí svoji armádu vedenou Jamesem Bondem a porazí Mordor, tak vám to u majitelů práv opravdu neprojde.

PROGRAMÁTOŘI A GRAFICI

Jakmile je design dokument hotový, přicházejí ke slovu programátoři, kteří hru „naroubují“ na vhodný herní engine. Ten buď vznikne mimo vývoj jakékoli hry v jakémsi technologickém centru vývojáře, kde mají programátoři jediný úkol, a to vytvořit co nejlepší engine, nebo se použije engine, na kterém běhá úspěšný a ne moc starý předchozí vývojářův titul. Protože se mobilní telefony a jejich herní vlastnosti vyvíjejí mílovými skoky, je potřeba enginy stále vylepšovat.
Aby hry nebyly jen ze samých jedniček a nul, ale dalo se na ně také dívat, je úkolem grafiků. Ti na základě design dokumentu a neustálých konzultací se členy vývojového týmu tvoří grafiku. Oni mají na svědomí to, že nebe nevypadá jako rozmixovaný Šmoula, ale jako nebe, a že poznáte, na které straně trávníku je branka.

SKRIPTEŘI A TESTEŘI


Postupem času se ke slovu dostávají také skripteři - mají za úkol napsat jednoduché skripty, které hru oživí. Skripter má na svědomí třeba to, že po vstupu do místnosti, kde nemáte co dělat, se spustí past nebo že se otevřou dveře, když do nich zatlačíte.
A pozor, přichází tester. Hra je již ve fázi, kdy se začíná hýbat, dějí se v ní věci, které se podle design dokumentu mají dít, a vůbec - všichni mají pocit, že se vývoj blíží ke konci. Testerovým úkolem je tuto iluzi rozbít, a když dělá svou práci opravdu poctivě, hlásí chyby tak dlouho, až ho za to programátoři začnou ve skrytu duše (a někteří i zcela otevřeně) nenávidět. Ale je to pro dobro věci a vy jako hráči to později oceníte. Práce testera není jen zábava a deptání programátorů, ale také dřina, protože hru je potřeba poctivě otestovat a vyzkoušet na každém typu mobilního telefonu, pro nějž se připravuje. Což dnes může být klidně i stovka mobilů.

CHLEBÍČKY V CÍLI

Protože je však většina podstatných věcí na hře hotova, do hry vstupuje také obchodní oddělení vývojářské firmy. Připraví marketingové materiály, osloví nejdůležitější partnery-distributory a nabídne jim novinkové hry. Mezi nejprestižnější partnery samozřejmě patří mobilní operátoři.
A pak to jednoho dne přijde: hra je oficiálně prohlášena za dokončenou, začínají nabíhat první downloady a s nimi i penízky na firemní účet a všichni září spokojeností. Sejdou se v nějaké reprezentativní místnosti nad stoly, které se prohýbají pod mísami chlebíčků a lahvemi rozličného pitiva, a veselí se. A to je na práci vývojáře vlastně to nejlepší. Protože zítra začne celý kolotoč nanovo.

CO JE JAVA


JAVA je programovací jazyk, ve kterém hry vznikají. Pro tvorbu her pro mobilní telefony se používá speciální verze tohoto jazyka, která je známa pod názvem J2ME (Java The Micro Edition).

NEJZAJÍMAVĚJŠÍ HRY


Mezi všeobecně nejpopulárnější žánry her pro mobilní telefony patří sportovní hry. Jako houby po dešti se objevují, když se koná událost typu mistrovství světa, Evropy nebo olympiády. Nejpopulárnější z tohoto pohledu je samozřejmě fotbal a hokej. Ale ani lehká atletika nestojí úplně mimo. Důkazem může být hra Playman Summer Games 2, kterou její vývojář, firma Mr. Goodliving, načasoval tak, aby vyšla zhruba měsíc před mistrovstvím světa v atletice, které se konalo v první polovině srpna v Helsinkách. Hra jednoznačně patří mezi nejpovedenější tituly poslední doby a vypovídá o tom i její úspěch mezi hráči. Playman Summer Games 2 navazuje na několik předchozích titulů s všestranným vlasatým sportovcem Playmanem v hlavní roli. Namátkou jmenujme například Playman Winter Games nebo Playman Beach Volley. Modernímu světu sportu vládne snowboarding, a tak není divu, že se objevuje i na mobilních telefonech. A opět ve 3D. Hra Extreme Air Snowboarding nabízí hráčům téměř reálný požitek z jízdy na prkně, z triků, které mohou vyzkoušet, a z tratí s nejrůznějšími překážkami.

NEJEN SPORTEM ŽIV JE MOBIL


Jste fanoušky klasických RPG? Pak by vás mohla zajímat dvojice her Fantasy Warrior 2: Good a Fantasy Warrior 2: Evil. Jedná se vlastně o jednu hru rozdělenou do dvou částí - v každé z nich hrajete za jednu stranu a máte jiné možnosti. Fantasy Warrior 2 vás přesvědčí, že RPG na mobilech, které jinak trpí malou kapacitou paměti proti třeba klasickým PC, už může být velmi kvalitní a komplexní, se spoustou zajímavých lokací. O tom, že 3D grafika nemusí být ani na běžných mobilních telefonech jen hudbou budoucnosti, vás může přesvědčit hra Rogue Lords: The Tears of Sitanel. Jedná se o klasickou dungeonovou řežbu z pohledu první osoby, tak jak ji známe například ze stařičkého Heretika na PC.
Jestliže vám fantasy nic neříká, zahrajete si možná raději mobilní verzi legendy mezi počítačovými hrami - Counter Strike. Jmenuje se Q. CS a v porovnání se svým vzorem je ochuzená o multiplayer, přesto vás zabaví na dlouhé hodiny při zneškodňování teroristů, bomb nebo při nákupu vybavení za prostředky, které jste si vydělali v úspěšně dokončených misích.

CO NÁS ČEKÁ A NEMINE?

Tak jako ve světě „velkých“ PC her, i v oblasti mobilních her samozřejmě probleskují zprávy o připravovaných projektech. Jedním z nejočekávanějších je mobilní verze vládkyně mezi strategiemi - hry Age of Empires II. Ve hře se budete muset starat o známé věci: prosté občany, těžbu surovin, obchod a samozřejmě také budování armád.
Chystá se i mobilní verze další legendy - hry Quake. Ale tu si asi nezahrajeme na mobilních telefonech dostupných v současnosti. Hra totiž bude využívat technologie chystaných 3D čipů. Ty by již měly hráčům umožnit zážitek srovnatelný s hrou na klasickém PC. Nedočkavci by se mohli mobilního Quake dočkat již o letošních Vánocích.
A kde se vlastně dají takové hry koupit? V běžném obchodě ne, ale dnes se téměř nesetkáte s časopisem, kde by na hry pro mobilní telefony nebyla reklama. Další možností je nákup přímo na internetových stránkách českých operátorů nebo na internetových portálech.

TRENDY V BUDOUCNOSTI

Pokud sledujete Java hry a hry pro mobilní telefony obecně již nějakou dobu, nemohli jste si nepovšimnout až nápadné analogie jejich vývoje s hrami na PC. Také přišly nejprve černobílé dvourozměrné, které se postupem doby a pokroky v technologii vybarvovaly, získávaly na složitosti a komplexnosti, najednou přišel třetí rozměr... Ano, 3D hry pro mobily jsou stále běžnější a multiplayerové hraní čeká doslova za rohem. Dnes to znamená v lepším případě hraní přes tzv. bluetooth, nebo v tom horším půjčování si jednoho telefonu mezi kamarády, kdy každý zvlášť hraje za svou postavu. S rostoucí rychlostí připojení na internet přes mobilní telefony se jistě brzy dočkáme i klasických multiplayerových her.
Když si zahraji na vizionáře a naznačím (protože já smím aspoň naznačovat), dovedu si představit, že za několik let budeme hrát 3D multiplayerové hry na telefonech již poměrně běžně. Tedy pokud si z nostalgie nenecháte svůj starý a ošoupaný telefon s černobílým displejem.




Slovníček pojmů

bluetooth (blútúO-) - technologie na přenos dat a hlasu na krátké vzdálenosti

brand (brent) - anglické označení pro značku, pod níž je obecně znám určitý produkt, výrobek, film...; například Coca-Cola, Pán prstenů, Champions League

download (daunloud) - označení pro prodej hry hráči; většina her pro mobilní telefony je prodávána pomocí technologie, která po zaplacení umožňuje hráči stáhnout si hru z internetu

game designér (gejm dyzajnér) - člen vývojového týmu, který je zodpovědný za náplň hry

herní engine (endžin) - soubor programových knihoven, které se starají o grafiku, zvuk, fyziku a další vlastnosti hry; na dobrém enginu závisí úspěch hry - ovlivňuje rychlost hry, jak grafika vypadá, jaká je atmosféra hry

marketingové materiály - podklady, které obchodní oddělení zasílá všem partnerům (i potenciálním), obsahující materiály ke hře - např. popis hry, seznam podporovaných telefonů, jazyková verze, screenshoty, materiály pro tiskové podklady (mívají vyšší rozlišení než běžné obrázky ze hry) atd.; zkrátka vše, co může podpořit propagaci hry

screenshot (skrínšot) - obrázek ze hry

skripty - jsou programy pro určování chování jednotlivých entit herního světa v závislosti na různých událostech, většinou způsobených hráčem. Skripty mají na svědomí třeba to, že se otevřou dveře do další místnosti, když se k nim hráč přiblíží.

Autor

Petr Slavík