El Toro Loco - Krotitel šíleného býka

El Toro Loco - Krotitel šíleného býka
Sdílej
 

Diváci podzimního Monster Jamu v pražské Sazka Areně nemohli přehlédnout vlajku s logem ABC na monster trucku s dráždivým názvem El Toro Loco (šílený býk). Jeho jezdec Lupe Soza, světový šampion 2004, nám po vystoupení poskytl exkluzivní rozhovor.

Lupe, jaké je české publikum? V Americe jste něco jako národní hrdinové, ale v Evropě jsou monster trucky málo známé. Bylo to na ohlasu diváků znát?

Čeští diváci jsou jednoznačně perfektní. Je pravda, že u nás zná monster trucky téměř každý, ale také už nikoho pohled na ně příliš nepřekvapí. Tady jsme byli poprvé a bylo vidět, že si to lidi opravdu užívali.
Kdy jste se s monster trucky poprvé setkal vy?

Poprvé jsem o nich četl v nějakém časopise v roce 1982. Jeho jméno si už ale nepamatuju. Závodit jsem začal o pět let později.
Co jste dělal předtím?

Původní profesí jsem učitelem tělocviku na základní škole. To jsem dělal prakticky donedávna. Profesionálním jezdcem jsem se stal vlastně až v roce 2001, kdy jsem se také poprvé představil s vozem El Toro Loco. Předtím jsem sice jezdil závody, ale nebylo to moje hlavní povolání.

Jsou pro vás monster trucky víc sportem, nebo zábavou?

Monster trucky jsou obojí. Že jsou to závodní stroje, které vyžadují dovednosti jako jiné motosporty, nikdo popřít nemůže. Na druhou stranu jsou skvělou zábavou, protože už jen pohled na takové obrovské stroje je ohromující a každé setkání s nimi je pro lidi senzací.

Dá se vůbec na závody monster trucků trénovat? Přece jenom takové auto vyžaduje hodně prostoru a určitě to nebude nejlevnější.

To je opravdu problém. Nejvíc tréninku proto probíhá na místech exhibicí a závodů. Tam jsou připravené arény a tam má trénink teprve smysl. Trénovat mimo závodiště dost dobře nejde. Ale pokud se to dá počítat do tréninku, tak jezdím na terénních čtyřkolkách. Zdánlivě to nesouvisí, ale má to s trucky dost společného.

A co trénink fyzické kondice? Předpokládám, že řídit takový stroj, jako je monster truck, vyžaduje perfektní fyzičku.

To není tak úplně pravda. Jezdec musí být především připraven snést hodně bolesti, protože když se mele v autě při dopadech, trpí tím celé tělo, i kdyby byl člověk v sebelepší kondici. Ze všeho nejvíc trpí krční páteř. Takže já se připravuju spíš psychicky.

Kolik členů má tým jednoho monster trucku? Zapojujete se osobně také do oprav, nebo je to práce pouze mechaniků?

Každý máme obvykle dva až tři mechaniky a téměř každý z jezdců se do oprav svého stroje zapojuje. Já pomáhám moc rád a u žádné z vážnějších oprav nesmím chybět.

Předpokládám, že monster trucky se od sebe liší víc opticky než konstrukčně. Je to pravda?

Ano. Většina částí je u všech vozů velice podobná, a to ať se jedná o konstrukci nebo pohon. Tým se pak jen rozhoduje, zda třeba přidá tlumiče nebo jiné konstrukční prvky.

Je možné si monster truck postavit doma v garáži?

Proč ne? Já když jsem začínal s tímhle podnikáním, postavil jsem si stroje doma na dvorku. Když jsem tehdy před více než dvaceti lety viděl první stroje na obřích kolech, hned jsem si jeden začal doma stavět. Dostal jméno Warrior (válečník) a odstartoval jsem s ním svou kariéru závodníka.

Viděl jsem nějaké závody monster trucků na DVD a většina vozů byla na konci exhibice totálně zničena. Jaké to je zničit tak drahý stroj?

Rozhodně nerad ničím svoje věci. Miluju freestyle exhibici prováděnou na hraně a chci ukazovat svým fanouškům něco, co je nadzvedne ze sedadel. A když při tom zničím auto, pak se nedá nic dělat. Není to ale můj cíl.

Myslíte, že je to nebezpečný sport?

Obecně všechny motosporty jsou svým způsobem nebezpečné. Jsem ale přesvědčený o tom, že monster trucky jsou nejbezpečnější závodní stroje, jaké kdy byly postaveny.

Jaké máte vztahy s ostatními jezdci? Jste kamarádi?

Jsme víc než jenom kamarádi. Jsme dokonce víc než rodina. Ale když spolu závodíme, bereme to smrtelně vážně a v tu chvíli jsme soupeři.

Myslíte si, že je možné, aby se závody monster trucků konaly v Evropě?

Je to víc než možné. Myslím, že je to jen otázka času.

Co děláte, když zrovna nejste na turné? Máte nějaké koníčky?

Rád trávím čas se svou rodinou. Mám tři syny a všechno, co moji kluci rádi dělají, dělám rád i já. Jezdíme na čtyřkolkách, chodíme na lov a staráme se o rodinný ranč.

Je jasné, že máte dobrý vztah k dětem. Během vystoupení v Sazka Areně jste na svém autě vezl vlajku ABC. Věděl jste v tu chvíli, že je to dětský časopis?

To jsem věděl, ale v tu chvíli jsem netušil, jak moc je slavný. Děti a teenageři patří neodmyslitelně k mému životu. Jak už jsem říkal, byl jsem učitelem tělocviku. Pracoval jsem s dětmi od šesti do jedenácti let a musím říct, že jsem tu práci miloval.

Co byste poradil našim čtenářům, kteří by se chtěli stát závodníky na monster trucku?

Dobré vzdělání vám umožní vydělávat dost peněz na to, abyste mohli dělat, co vás baví. A to samozřejmě platí pro jakoukoliv činnost, nejenom pro závodění v monster trucku.

***

Drsňák z Texasu

Lupe Soza bydlí na ranči nedaleko texaského města Corpus Christi. Je mu čtyřicet let, je ženatý a má tři syny. Mezi jezdci monster trucků patří k několika málo veteránům, kteří aktivně jezdili již v 80. letech, kdy se skutečné závody teprve začínaly formovat. Vůz El Toro Loco nechybí na žádném z celostátních utkání monster trucků a pravidelně obsazuje jedno z předních míst šampionátu. V roce 2004 vybojoval titul mistra světa ve freestylu.

Poprvé u nás

Monster trucky se poprvé v České republice představily v rámci evropského turné koncem října 2005 v pražské Sazka Areně. Na exhibičním závodě se utkalo šest vozů - Grave Digger, Monster Mutt, Superman, Madusa, Escalade a El Toro Loco. Závodníci se shodují v tom, že Praha je nejhezčí evropské město, které navštívili. Určitě potěší, že tito ostří hoši zjihli nad naší stověžatou matičkou. Vše o monster trucích včetně reportáže z pražského vystoupení najdete (v angličtině) na oficiální internetové stránce www.ushra.com.