Šetrný vůz - Český vodíkový rekordman

Sdílej
 

0,1 litru na sto kilometrů – taková je v přepočtu na benzín spotřeba nejúspornějšího českého vozidla. Pro speciální soutěž Shell Eco-Marathon jej zkonstruoval tým Technické univerzity Vysoké školy báňské v Ostravě.
I když je jedna deci benzínu na sto kilometrů opravdu úctyhodně nízká spotřeba, za výsledkem loňského vítěze Shell Eco-Marathonu a současného držitele rekordu v úsporné jízdě, hodně pokulhává. Ten má spotřebu 0,026 litru na sto kilometrů! Zní to možná jako science fiction, ale taková vozidla opravdu existují.

Co je Eco-Marathon

První Shell Eco-Marathon se jel už roku 1939. Byl založen firmou Shell, která provozuje světoznámou síť čerpacích stanic. Hlavní myšlenkou závodu je vytvořit co nejúspornější a k životnímu prostředí co nejšetrnější automobil, tudíž se v něm nezávodí na čas, ale na co nejnižší spotřebu. První ročník vyhrál vůz, který na litr benzínu ujel 21 kilometrů, což odpovídá zhruba 4,7 litrům na sto kilometrů. Zlomovým pro tento závod se stal rok 1985, kdy firma umožnila zúčastnit se marathónu i studentům vysokých škol. To celou soutěž posunulo výrazně dopředu, protože se do projektu úsporného vozidla postupně zapojily desítky univerzit a tisíce studentů i profesorů z celé Evropy. Zatímco v roce 1985 stálo na startu 25 týmů ze čtyř zemí, letos to bylo 255 týmů z 21 zemí. V posledních letech se soutěž koná vždy na jaře ve francouzském Nogaru.
Česká premiéra

Česká republika, konkrétně Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, se letos Eco-Marathonu zúčastnila podruhé. Vloni to bylo s vozidlem HydrogenIX, který s ohledem na premiérový start v Nogaru velmi slušně zabodoval. Na ekvivalent jednoho litru benzínu dojel 946 km a ve své kategorii vodíkových pohonů se umístil na čtvrtém místě. Pohonná jednotka byla navržena domácím týmem univerzity, šasi vozidla si Ostravané zapůjčili od slovenských kolegů z Technické univerzity Košice, kteří měli tehdy s Eco-Marathonem již desetiletou zkušenost. Pohon vozidla Hydrogenix byl založena na principu výroby elektrické energie přímo ve vozidle pomocí nízkoteplotního palivového článku s protonovou membránou. Vlastním palivem byl vodík.
Letošní neúspěch

Zatímco v loňském roce zaznamenal český tým slušný úspěch, letos měl ve Francii bohužel smůlu. Do závodu nastoupil se zbrusu novým vozidlem s vylepšeným pohonem, který dostal název HydrogenIX II a měl technické předpoklady překonat hranici jednoho tisíce ujetých kilometrů na litr benzínu. Podvozek a karoserie byla tentokrát už navržena a vyrobena týmem. Stejně tak i pohonná jednotka, která (stále na principu vodíku) doznala několika vylepšení. Do závodu, jež se konal 19 až 21 května 2006, však nebyl vůz kvalifikován, protože v tréninku měl lehkou havárii a nesplnil rychlostní limit.
V přepočtu na benzín

Možná přemýšlíte o tom, proč stále uvádím spotřebu benzínu, když se jedná o vozy poháněné vodíkem. To už ale určuje sám pořadatel Eco-Marathonu. Do závodu se mohou nominovat vozy se čtyřmi typy energie pohonu: benzín, diesel, zkapalněný plyn a alternativní energie, jako je vodík, biopaliva, solární články atd. Protože pohony z těchto čtyř kategorií jsou těžko srovnatelné, určil pořadatel jednotný přepočet vydané energie na ekvivalent spotřeby pětadevadesátioktanového benzínu Shell Natural. Ceny se udělují v jednotlivých kategoriích a z jejich vítězů se určuje celkový vítěz.


Neúspornější vozidlo světa

V rámci Eco-Marathonu padl vloni světový rekord v úspoře paliva. Dosáhl jej tým studentů francouzské univerzity Paula Sabatiera z Toulouse. Stejně jako v případe HydrogenIXu, bylo i jejich vozidlo s názvem PAC-Car II poháněno vodíkem. Na ekvivalent jednoho litru benzínu ujelo toto vozidlo 3836 kilometrů, což odpovídá spotřebě 0,026 litru na sto kilometrů.
Český tým

Tým VŠB-TUO je jediným českým týmem, který se Eco-Maratonu účastní. Je složen z pedagogů, doktorantů a studentů univerzity pod vedením Ing. Bohumila Horáka, PhD. a Ing. Jiřího Koziorka, PhD. Internetové stránky jejich projektu HydrogenIX najdete na adrese hydrogenix.vsb.cz. Zde najdete technické informace o obou vozidlech, pravidla Eco-Marathonu a další zajímavé informace. Oficiální stránky vlastního marathónu najdete na adrese www.shell.com/eco-marathon.

Autor

Zdenek Ležák