Virtuální válka

Sdílej
 

Na letošním Invexu v Brně se konala už tradiční série turnajů v počítačových hrách. Jeden z nich zaštítil časopis ABC. O turnajích, Invexu i počítačovém hraní jsme hovořili s Michalem (HOBBYS) Koníčkem, technickým ředitelem společnosti ProGamers, která turnaje v PC hrách pořádá.

Letos se na Invexu hrálo hned několik turnajů. Které to byly?

Na InvexCupu 2006 se hrálo čtrnáct turnajů seriálu mistrovství ČR v počítačových hrách a dále šest doprovodných turnajů pro diváky.
Veletrh byl už na první pohled hodně herně zaměřený. Zaznamenali jste za uplynulý rok větší nárůst hráčů v organizovaném hraní?

Nárůst hráčů počítačových her zaznamenáváme každý rok a hraní
se určitě postupně stává jedním z hlavních zájmů mladých lidí.
Jaká byla z vašeho pohledu účast na turnajích?

Účast na turnajích byla stejně jako každý rok stoprocentní, jelikož se nejedná o otevřené turnaje, ale o finále mistrovství ČR. Jednotliví hráči a týmy musí sbírat celý rok body, aby se na něj mohli kvalifikovat. Účast na mistrovství se považuje za vrchol sezony a každý, kdo si ji vybojoval, si tu příležitost nenechá ujít.
Které hry se na mistrovství hrají?

Do seriálu MČR v PC hrách bylo pro rok 2006 zařazeno čtrnáct her. Z nejznámějších či nejhranějších můžeme jmenovat např. Counter-Strike, Call of Duty 2, Warcraft 3. Své místo si ale našly i hry FIFA, NHL, Starcraft: Broodwar či AoE.
Hraní počítačových her prohlašuje společnost ProGamers za sport. Jaké pro to máte argumenty?

Stejně jako v jiných sportech zde máme sdružení hráčů - Českomoravský svaz progamingu, pořádají se ligy, turnaje, mistrovství ČR, ale i mistrovství světa (ESWC) či olympiáda v počítačových hrách (WCG). Stejně jako v jiných sportech hráči cíleně trénují, mají trenéry, sponzory, ti nejlepší z nich mají i profesionální smlouvy. Stejně jako v jiných sportech hráči vyhrávají jak věcné, tak i finanční výhry, poháry, medaile a diplomy. A stejně jako o jiné sporty i o progaming se zajímají média, na internetu jsou denně živé
přenosy zápasů lig, pohárů, existuje i specializovaný televizní kanál věnující se pouze počítačovým hrám. Nejdůležitějším argumentem, umožňujícím nám řadit progaming mezi ostatní sporty, jsou jednotná a velmi podrobná pravidla jednotlivých her, technická komise hráčů řešící různé spory, oficiální výkonnostní žebříčky hráčů a týmů.
Takže počítačové hraní považujete za mentální sport, jako jsou například šachy?

Ano. Domníváme se, že již dávno neplatí, že aby mohla být některá disciplína nazvána sportem, musí se v ní nutně házet nějakým předmětem, běhat odněkud někam, nebo přesouvat větší či menší předmět kulového tvaru na určené místo. Progaming se hrdě hlásí do kategorie mentálních sportů. O šachách si dnes už nikdo netroufá pochybovat, že patří mezi sporty. Ostatně i olympijská střelba na terč má k progamingu velmi blízko. Sportovec zde předvádí přesnost své pravé ruky, progamer ji musí doplňovat ještě strategickým myšlením.
Kolik je u nás organizovaných hráčů počítačových her? A kolik týmů?

V současné době eviduje ČMSP přibližně 7000 hráčů a zhruba 500 aktivních týmů. Tito hráči hrají na tzv. progamingové úrovni. Trénují, analyzují hru soupeře - tedy nehrají pouze pro zábavu, ale neustále zlepšují svůj výkon. Občasných hráčů a těch, kteří hrají pouze pro zábavu, jsou u nás desetitisíce.
Jsou naši hráči kvalitativně srovnatelní s hráči ze světa? Hrají se nějaké mezinárodní turnaje?

V některých odvětvích určitě ano. Např. mistr ČR ve hře Warcraft 3, hráč ACT-Giacomo, se řadí mezi přibližně pět nejlepších hráčů Evropy a účastní se ročně několika desítek evropských turnajů. Občasné úspěchy ve světě zaznamenávají i některé Counter-Strike či Call of Duty 2 týmy.


Výsledky

Vítězem ABC Need for Speed: Most Wanted turnaje na InvexCupu 2006 byl Tony (Antonín Bláha), vítězem ABC Counter-Strike turnaje se stal Tomáš "Oskar" Šťastný.
Vítězů mistrovství ČR - tedy mistrů ČR v počítačových hrách - bylo celkem čtrnáct. Jejich seznam najdete na
http://www.progamers.cz/news_article.asp?news_id=14669&sectid=0