Studená jízda

Sdílej
 

Vzhledem k našemu klimatickému pásmu patří sněžné skútry v České republice k velmi exotickým vozítkům. Jen málokdo se u nás na sněžném skútru svezl. Tím spíš nás ale tyto speciální stroje lákají a zájem o ně rok od roku stoupá.
Sněžné skútry lze rozdělit podle jejich určení a konstrukce do tří kategorií - na skútry pracovní, turistické a závodní. Na našich horách se nejčastěji setkáte se skútry pracovními. Používají je majitelé horských restaurací, vlekaři, správci parků, ale také Horská služba. Pracovní skútr má široký pás, aby měl dobrý záběr, má robustnější konstrukci a obvykle v něm najdete silnější motor, aby utáhl náklad. Kubatura motorů začíná na 500 ccm, ale mnohem obvyklejší jsou 600 a 800 ccm a od roku 2004 se prodávají i čtyřtakty s obsahy 800, 1000 a 1300 ccm. Záchranáři Horské služby používají pracovní skútry mírně upravené s přídavnými brzdami, s nosiči pro zraněné a majáky.

Pro turisty

Turistické skútry nemusejí mít tak robustní konstrukci ani silný motor. Jejich cena může být tedy mnohem nižší. Pořizují si je většinou majitelé horských chat, ale setkáte se s nimi i v půjčovnách.
Sportovní

Bezpochyby nejatraktivnější jsou sportovní skútry. Ty mají speciální odlehčenou konstrukci, jsou vybaveny výkonnějšími brzdami a kvalitním odpružením. Nejčastější kubatury motorů sportovních skútrů jsou 440, 500 a 600 ccm. Zájemci o rekreační ježdění dnes daleko spíš sáhnou po skútru sportovním než po turistickém. Ceny sportovních skútrů jsou srovnatelné s cenami malých osobních automobilů (270 až 370 tisíc korun bez DPH). Pro začátečníka má ovšem taková jízda na sportovním skútru i svá úskalí. Jedná se o stroje velmi silné, proto se doporučuje výkon motoru stroje uměle stáhnout, aby nejel hned od začátku naplno. To provádí servisní technik omezením předstihu motoru.


Jak si zajezdit

Pro sněžné skútry platí stejná pravidla jako pro silné motocykly. Abyste s nimi mohli vyjet na silnici, musí být stroj zaregistrován a mít platnou státní poznávací značku. Jezdec na pozemních komunikacích musí být držitelem řidičského průkazu kategorie A1 (velký motocykl, možno až od 21 let) a samozřejmě musí být vybaven přílbou. To však neznamená, že byste se na sněžném skútru nemohli svézt i vy, a to nejen jako spolujezdci. Skútry se většinou pohybují v terénu mimo silnice a tam pravidla týkající se omezení věku a řidičského průkazu neplatí. Záleží tedy na dohodě s obsluhou půjčovny. Půjčovny najdete v každém větším horském středisku. Že rozhodně nejde o žádné obcházení zákona, dosvědčuje i fakt, že si v půjčovně můžete půjčit či v prodejně dokonce pořídit také dětský sněžný skútr, pro který platí stejná pravidla jako pro dospělý. Jeho cena se pohybuje kolem sta tisíc korun.


Z historie

1909 - Američan O. C. Johnson vyrobil první motorové saně poháněné spalovacím motorem. Tento stroj byl ovšem velmi poruchový a rychle upadl v zapomnění.
1924 – Za skutečného otce sněžných skútrů je považován Američan Earl Eliason, který v onom roce sestrojil motorové saně ze dřeva a ocelových trubek a osadil je vodou chlazeným motorem o výkonu 2,5 koní. Eliason vyráběl motorové saně na zakázku až do roku 1939
počátek 30. let – Motorové saně na konstrukčním základu automobilu Ford T byly poprvé nazvány sněžným skútrem (angl. snowmobile)
konec 50. let – skútry začínají vypadat jako ty dnešní – motocyklová konstrukce pro dvě osoby
60. a 70. léta – velký rozmach sněžných skútrů v severských oblastech
80. léta – sněžné skútry se objevují u nás
druhá polovina 90. let – na skútrech se závodí a jsou stále více využívány pro turistiku
2002 – první závody u nás