Nejmenší a nejrychlejší lodě

Sdílej
 
Čluny se řítí k bóji. Na hladině nastává neuvěřitelná tlačenice, neboť každý ze závodníků se snaží získat co nejlepší pozici před otočkou, která má více než sto stupňů. Boky člunů do sebe tvrdě narážejí. Vedoucí stroj prudce zatáčí, pronásledující smečka lodí za ním. Co na tom, že piloti ve svých strojích nesedí či neleží a "jen" stojí na břehu. Závod není o nic méně dramatický.

Spalovací motor s vodním chlazenímLodní modelářství je snad nejstarším modelářským odvětvím. Lze si snadno představit, že už v pravěku kluci pazourkem opracovávali stromovou kůru a pouštěli své výtvory po dnes už zaniklých tocích. Následovaly modelové plachetnice, na úsvitu technického věku lodičky poháněné malými parními stroji a nakonec modeláři začali své výtvory vybavovat elektrickými či spalovacími motory. Ovšem největšího rozkvětu doznalo lodní modelářství teprve v nedávné době, kdy rozvoj elektroniky umožnil masové rozšíření rádiových aparatur, díky kterým lze modely lodí bezpečně řídit.

Elektry, nebo čuďáci?

Ovládání lodi pomocí Kortovy tryskyS rozvojem techniky se z kůrových lodiček stal vysoce specializovaný sportovní nástroj rozdělený do dvou základních kategorií, lišících se druhem pohonu - na elektry (modely lodí poháněné výkonnými elektromotory na stejnosměrný a v poslední době i na střídavý proud) a na čuďáky (jak napovídá sám název - modely lodí poháněné spalovacími motory). Ovšem takové rozdělení je velmi hrubé a stoprocentně platí jen pro rychlostní čluny. Vždyť například elektry se dále dělí podle hmotnosti, délky trupu, typu a výkonu elektromotoru či podle počtu baterií. Navíc vedle rychlostních člunů existují kategorie závodních plachetnic, královská třída maket a soutěží se i s neřízenými modely lodí.

Jak nespálit motor

I dnes je parní stroj moderním pohonemJedním z největších problémů při stavbě modelu lodi je zajistit spolehlivé chlazení motoru. Motory jsou totiž vodotěsně uloženy uvnitř trupu, takže chlazení vzduchem nepřipadá v úvahu. Motory jsou za tím účelem vybaveny dutým pláštěm válce a hlavy, do kterých je za jízdy přiváděna studená voda - teplá je naopak odváděna ven.

Trupy

Vyjma maket, které jsou věrnými zmenšeninami skutečných plavidel, je u ostatních modelů konstrukce trupu podřízena snaze o co nejmenší odpor. Nejedná se ale jen o nejoptimálnější tvar trupu, nýbrž i o škálu použitých materiálů. Nejčastějším stavebním materiálem bývá speciální skelná tkanina s epoxidovým pojivem. V poslední době se u soutěžních modelů stále častěji uplatňují uhlíkové kompozity, mající vyšší pevnost a menší hmotnost. Mezi rekreačními modely pak převládají trupy vylisované z hmoty ABS. Stále však existují modeláři, kteří dávají přednost klasické stavbě z přepážek, podélníků a výztuh, "obalených" modelářskou překližkou. V každém případě ale musí být povrch trupu co nejdokonalejší, vždyť ty nejrychlejší modelové čluny dosahují na vodní hladině rychlosti, která se blíží padesáti kilometrům v hodině. Vnitřnosti elektřinou poháněné lodiVnitřnosti elektřinou poháněné lodi baterie k pohonu elektromotorů, převodovka, elektromotory, regulátor otáček motorů, baterie k pohonu rádiové aparatury a serv, přijímač, servo ovládající kormidlo, kloub lodního hřídele
Pohonná soustava se spalovacím motoremPohonná soustava se spalovacím motorem spalovací motor s vodním chlazením, odvod spalin z motoru, palivová nádrž, servo ovládání otáček motoru, servo ovládání kormidla, odvodní hadička ohřáté vody, sací hadička přivádějící vodu k chlazení motoru

CHLAZENÁ ELEKTŘINA

Při závodech modelů lodí je uvnitř trupů těchto strojů opravdu horko. Chladí se totiž nejen spalovací motory, ale i jejich elektřinou hnaní bratři. Tělo těchto motorů je ovinuto spirálou z trubky, do které je přiváděna studená voda, přičemž některé elektromotory mají chlazeny dokonce i uhlíky. Není divu, že cena takového motoru se pohybuje kolem 30 000 Kč.

Autor

Václav Šorel Odborná spolupráce Jiří Petrle Reprofoto archiv autor