Lodní modelářství je snad nejstarším modelářským odvětvím. Lze si snadno představit, že už v pravěku kluci pazourkem opracovávali stromovou kůru a pouštěli své výtvory po dnes už zaniklých tocích. Následovaly modelové plachetnice, na úsvitu technického věku lodičky poháněné malými parními stroji a nakonec modeláři začali své výtvory vybavovat elektrickými či spalovacími motory. Ovšem největšího rozkvětu doznalo lodní modelářství teprve v nedávné době, kdy rozvoj elektroniky umožnil masové rozšíření rádiových aparatur, díky kterým lze modely lodí bezpečně řídit.
Elektry, nebo čuďáci?
S rozvojem techniky se z kůrových lodiček stal vysoce specializovaný sportovní nástroj rozdělený do dvou základních kategorií, lišících se druhem pohonu - na elektry (modely lodí poháněné výkonnými elektromotory na stejnosměrný a v poslední době i na střídavý proud) a na čuďáky (jak napovídá sám název - modely lodí poháněné spalovacími motory). Ovšem takové rozdělení je velmi hrubé a stoprocentně platí jen pro rychlostní čluny. Vždyť například elektry se dále dělí podle hmotnosti, délky trupu, typu a výkonu elektromotoru či podle počtu baterií. Navíc vedle rychlostních člunů existují kategorie závodních plachetnic, královská třída maket a soutěží se i s neřízenými modely lodí.
Jak nespálit motor
Jedním z největších problémů při stavbě modelu lodi je zajistit spolehlivé chlazení motoru. Motory jsou totiž vodotěsně uloženy uvnitř trupu, takže chlazení vzduchem nepřipadá v úvahu. Motory jsou za tím účelem vybaveny dutým pláštěm válce a hlavy, do kterých je za jízdy přiváděna studená voda - teplá je naopak odváděna ven.
Trupy
Vyjma maket, které jsou věrnými zmenšeninami skutečných plavidel, je u ostatních modelů konstrukce trupu podřízena snaze o co nejmenší odpor. Nejedná se ale jen o nejoptimálnější tvar trupu, nýbrž i o škálu použitých materiálů. Nejčastějším stavebním materiálem bývá speciální skelná tkanina s epoxidovým pojivem. V poslední době se u soutěžních modelů stále častěji uplatňují uhlíkové kompozity, mající vyšší pevnost a menší hmotnost. Mezi rekreačními modely pak převládají trupy vylisované z hmoty ABS. Stále však existují modeláři, kteří dávají přednost klasické stavbě z přepážek, podélníků a výztuh, "obalených" modelářskou překližkou. V každém případě ale musí být povrch trupu co nejdokonalejší, vždyť ty nejrychlejší modelové čluny dosahují na vodní hladině rychlosti, která se blíží padesáti kilometrům v hodině.
Vnitřnosti elektřinou poháněné lodi
baterie k pohonu elektromotorů, převodovka, elektromotory, regulátor otáček motorů, baterie k pohonu rádiové aparatury a serv, přijímač, servo ovládající kormidlo, kloub lodního hřídele
Pohonná soustava se spalovacím motorem
spalovací motor s vodním chlazením, odvod spalin z motoru, palivová nádrž, servo ovládání otáček motoru, servo ovládání kormidla, odvodní hadička ohřáté vody, sací hadička přivádějící vodu k chlazení motoru
CHLAZENÁ ELEKTŘINA
Při závodech modelů lodí je uvnitř trupů těchto strojů opravdu horko. Chladí se totiž nejen spalovací motory, ale i jejich elektřinou hnaní bratři. Tělo těchto motorů je ovinuto spirálou z trubky, do které je přiváděna studená voda, přičemž některé elektromotory mají chlazeny dokonce i uhlíky. Není divu, že cena takového motoru se pohybuje kolem 30 000 Kč.