Mont Blanc - Jen pro otrlé

Mont Blanc - Jen pro otrlé
Sdílej
 
Dobývat velehory mohli donedávna jen ti nejodvážnější horolezci. Rozvoj lanovek však rozeklané štíty zpřístupnil i amatérům - můžeme se tak vypravit třeba i k nejvyšší hoře Evropy.

Nepotřebujete cepíny ani kyslíkovou masku. Zní to neuvěřitelně, posledních pár metrů vás do nadmořské výšky 3842 m vyveze klasický výtah. Jak je to možné?

Z hory Aiguille du Midi [egy dy midy] je na Mt. Blanc (4810 m n. m.) překrásný výhled a bylo jen otázkou času, kdy její vrchol a lyžařské centrum Chamonix spojí lanová dráha. Výkonná lanovka, která vás na tento vrchol "vytáhne" z hlubokého údolí, skrývá několik ale.


Pokud se do ní rozhodnete nasednout, zvažte, zda netrpíte klaustrofobií, akrofobií (hrůzou z hloubek), a také si rozmyslete, jestli jste schopni zvládnout velké převýšení v rekordně krátkém čase. A to není vše - počítejte s možností, že za cestu zaplatíte, a kvůli rozmařilosti počasí Mt. Blanc třeba vůbec neuvidíte.

Lanovka vykoupená krví


Stojíme v kempu před stanem a netrpělivě sledujeme horizont. Počasí vypadá všelijak - vycházející slunce ozařuje okolní horské masivy, ale Mt. Blanc zůstává v mlze. Vykoukne sice jen na chvíli, ale nám to stačí k tomu, abychom vyrazili bez ohledu na počasí.

Vlevo od nejvyššího evropského vrcholu vybíhá kolmo do výšky mohutný skalní útvar, na jehož konci se tyčí útlá stavbička. Nedokážu pochopit, že horu vysokou téměř 4000 metrů se zemí spojuje pouze několikakilometrové ocelové lano. Poprvé se o vybudování lanové dráhy pokusili švýcarští technici již v roce 1905. Světové války, náročný terén, silné poryvy větru a nepříznivé teploty prodlužovaly stavitelské práce až do roku 1955.

Dělníci tehdy pokládali tříkilometrový kabel z visutých plošin bez zábradlí a často riskovali život. Výstavba se neobešla bez obětí. V průběhu prací se do několikakilometrové propasti zřítili čtyři muži!

Z léta do mrazivých výšin


Přestože je srpen a teplota okolo příjemných 15 stupňů Celsia, bereme si s sebou několik vrstev oblečení, čepice a rukavice. Podle slov pána v pokladně může být teplotní rozdíl na vrcholu až několik desítek stupňů.

Jediné, co před sebou vidíme, je strmě stoupající tlusté ocelové lano, které mizí v mračnech. Kvůli praskání v uších musíme neustále polykat, abychom vyrovnávali prudké změny tlaku. Za osm minut překonává lanovka převýšení 1282 metrů! Dlouho byla tato dráha nejvyšší v Evropě.

Teprve nedávno ji překonala lanovka na Malý Matterhorn (3883 m n. m.) ve Švýcarsku. Jeden světový primát jí však zatím nikdo neupřel. Je jednou z nejrychlejších na světě, kabiny se pohybují rychlostí až 45 km/hod.!

Nad propastí


Druhá část cesty nahoru je hrozivější. Angličané a Irové se ještě hlasitě baví, po chvíli však jejich smích utichá. A není se čemu divit. Všichni si už uvědomili, že pod námi zeje 1,5 km hluboká propast. Do ní by se vešla skoro celá naše nejvyšší hora Sněžka.

Dojem umocňuje ještě jeden zajímavý fakt - druhá část trasy je vystavěná bez jediného opěrného pilíře! Kabina celou dobu stoupá strmě proti skále a vypadá to, že do ní každou chvíli musí narazit. Nikdo nechce ani pomyslet na to, co by se stalo, kdyby celý systém selhal a kabina se zřítila do skalnaté náruče Alp.

AIGUILLE DU MIDI (pdf)

Hora na dosah


Opouštíme kabinku lanové dráhy a labyrintem chodeb se vydáváme do nitra hory. V něm se mimo jiné nachází stálá výstava o lanovce, kavárna, bar a restaurace s výtečnou kuchyní a nádherným výhledem. To vše je ve výšce 3777 m. My však míříme k výtahu, který by nás měl vyvézt až k plošině u vysílače.

Teprve tam budeme Mont Blanku nejblíž, v úctyhodné výšce 3842 m. Jakmile jsme vystoupili z kabiny výtahu, pocítili jsme nápor mrazivého vzduchu. Je tu -15 °C, proti Chamonix tedy rozdíl 30 stupňů! Mohutná námraza obepíná zábradlí, je i na zemi, takže musíme dávat pozor, kam šlapeme. Stále jsme zajatci husté a mrazivé mlhy. Hledíme k Mt. Blanku a v duchu si přejeme, aby z ní vystoupil.

Hodina přemlouvání


Během hodiny se začíná skutečně vyjasňovat a Mt. Blanc slavnostně vystupuje z mlhy jako král hor. Pod vysílačem se nám odkrývá nádherný rozhled do okolí. Vidět je nejen titěrné Chamonix, ale i další vrcholky alpského pohoří: Mt. Rosa, Aiguille Verte, dokonce i Matterhorn. Nyní jsem konečně pochopil, proč se ve slavném britském průvodci Lonely Planet o lanovce na Aiguille du Midi píše jako o "nejhrůznější lanovce na světě s nejkrásnějším rozhledem".


Mt. Blanc


Nejvyšší vrchol stejnojmenného alpského žulového masivu dosahuje nadmořské výšky 4807 m (některé údaje hovoří o 4478 metrech). Nachází se na francouzsko-italské hranici a poprvé byl zdolán 8. srpna 1786 J. Balmatem a doktorem Paccardem ze Chamonix. Výstup mohou zvládnout i pokročilí vysokohorští turisté. Ideální trasa pro méně zkušené horolezce vede s použitím lanovky přes Aiguille du Midi z italské La Paluda. Na vrcholu můžete být během čtyř dnů.


Další evropské lanovky


Lanovka na Aiguille du Midi není zdaleka jediná neobyčejná lanová dráha v Evropě. Ve francouzských Pyrenejích vede lanovka na vrchol Pic du Midi (2872 m n. m.). Její zvláštností je nejen fascinující výhled z Pyrenejí, ale i nedávno zpřístupněná astronomická observatoř, meteorologická stanice a Muzeum hvězd.

Lanovkou se také můžete dostat na nejvyšší horu Německa Zugspitze (2962 m). Cestu nahoru urychlují hned tři lanové dráhy. Na vrcholu najdete obchůdky, restaurace, muzeum, objekty radiokomunikací, výzkumnou stanici, dokonce i poštu. Lanovka vede i k vrcholu sicilského vulkánu Etna, erupce ji však už několikrát poničily.



Víte, že...


• nejvyšší osobní lanovka na světě se nachází ve Venezuele? Z města Merida vás lanová dráha vyveze až k vrcholu štítu Pico Espejo (4766 m n. m.).

• nejníže položená lanová dráha je v Izraeli? Na rozdíl od ostatních lanovek není jejím úkolem stoupat, ale klesat. Cestující totiž přepravuje k vykopávkám biblického města u pevnosti Masada na břehu Mrtvého moře (-257 m pod úrovní moře).

• nejdelší lanovku mají ve Švédsku? Měří víc než 13 km a spojuje místa Örträsk a Mensträsk. Lanovka původně měřila 96 km a sloužila k nákladní přepravě.

• nejstrmější lanovka určená k přepravě cestujících je švýcarská lanová dráha Schwyz-Stoos? Na jeden metr horizontální vzdálenosti připadá stoupání asi 1,7 m!

• v Singapuru se nachází lanovka, která spojuje dva ostrovy? Lanovka vede 60 metrů nad hladinou moře a spojuje horu Mount Faber s ostrůvkem Sentosa.

• k největším katastrofám došlo v italském středisku Cavalese? Staly se tu dvě nejtragičtější nehody lanovek. V roce 1976 tu po pádu kabiny zahynulo 40 osob. Tentýž osud potkal i 20 lidí v roce 1998. Zatímco první nehoda byla způsobena technickou závadou, za druhou mohl pilot amerického letounu, který po nedovoleném průletu zpřetrhal ocelové lano.

• lanové dráhy jsou přesto jedny z nejbezpečnějších dopravních prostředků na světě? Podléhají přísným bezpečnostním pravidlům a často jsou jištěny záložními lany a náhradními bateriemi, které jsou v případě výpadku proudu připraveny dopravit kabiny do nejbližších stanic.

Autor

Jan Svatoš

 

Články odjinud