Objeveno 12 nových měsíců Saturnu

Astronomové objevili 12 nových měsíců Saturnu, čímž se počet přírodních satelitů této planety zvýšil na 46. Nově objevené měsíce jsou velmi malé - jejich velikost dosahuje pravděpodobně pouhých 3 – 7 kilometrů v průměru. Jejich tvary jsou nepravidelné a Saturn obíhají po velmi vzdálených drahách a navíc v opačném směru než ostatní, větší měsíce.

Astronomové objevili pomocí teleskopu Subaru na Havajských ostrovech 12 nových měsíců planety Saturn. Jedná se o velmi malé vesmírná tělesa – jejich průměr nepřesahuje 3 – 7 kilometrů. Od své mateřské planety jsou relativně daleko a oběhnou ji přibližně jednou za dva roky. Až na jeden obíhají nové měsíce v opačném směru než velké Saturnovy měsíce, což je charakteristické pro zachycená tělesa.

Nejvíce měsíců z naší sluneční soustavy má planeta Jupiter – 63, Saturn jich má nyní 46, Uran 27 a Neptun 13.

Nově objevené satelity se s největší pravděpodobností původně vytvořili v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem a byly přitaženy gravitační silou Jupiteru. Klíčová otázka, jak byly zachyceny Saturnem, zůstává zatím nezodpovězená.

Astronomové přišli na to, že všichni plynní obři - Jupiter, Saturn, Uran a Neptun – mají přibližně stejný počet malých, nepravidelných satelitů nehledě na hmotnost a masu planety, oběžné dráhy satelitů nebo na to, zda byly zachyceny nebo utvořeny na orbitu. Tento empirický poznatek zatím nebyl nijak vysvětlen.

iABC