Mazací tramvaj: Unikátní pick-up na kolejích

Mazací tramvaj: Unikátní pick-up na kolejích
Sdílej
 
Bojovnice proti hluku číslo 5572 se narodila před padesáti lety.

 

 

V lednu 2015 vyjela do pražských ulic mazací tramvaj. Jejím posláním není gumovat koleje, ale promazávat speciální směsí kolejnice v zatáčkách. Tam totiž vzniká při tření kol o kov výrazný a nepříjemný zvuk, který zvláště v některých zatáčkách útočí na hranici bolestivosti. Mazání hluk potlačuje. Výsledky ukazují výrazné snížení hluku na problematických místech až o 30 %. Vedlejším efektem mazání je snížení opotřebení kol i kolejnic.

Odkud se vzala?

Příběh mazací tramvaje s číslem 5572 začal ve smíchovské Tatře v roce 1965. Po 25 let se její osud nelišil od tisícovek dalších vozů typu T3, které vozily pasažéry. V roce 1991 byla přestavěna na nákladní tramvaj a loňského roku se dočkala úpravy, pod kterou ji známe dnes – na mazací tramvaj. Když jsme dostali možnost projet se s ní v běžném provozu, neváhali jsme ani minutu a v pátek třináctého ve třináct hodin jsme se neohroženě nalodili na její palubu.

 

Tahle tramvaj se s tím (ne)maže •  Pavel Dobrovský

Z jeřábu mazačkou

Původní přestavba odstranila zadní polovinu skříně a z tramvaje se tak stal pick-up s otevřenou plochou 13 m². Zbylý uzavřený prostor byl rozdělen na kabinu řidiče s několika sedadly pro doprovod a uzavřený oddíl pro dopravu materiálů a součástek, kterým by pobyt na čerstvém vzduchu nesvědčil. V tomto prostoru dnes najdete transformátor na 230 V, zásobník speciálního maziva (který je pro jistotu ještě pod zámkem, není totiž úplně nejlevnější), vzduchový kompresor a vlastní pumpy, které směs maziva a vzduchu ženou do trysek.

Zkušební provoz

Na jedné z fotografií můžete vidět detail trysky před druhým podvozkem – ten má za úkol mazat kolejnici svrchu (takzvaný nákolek), jiná tryska pak míří na kolej z boku (odkolek). Přesné složení směsi je chráněno patentem. Její součástí je pojivo a prachová zrnka měkkého kovu, který vytváří na kolejnicích „nárazovou“ vrstvu a nevadí mu ani, když prší – na kolejích drží stejně dobře jako za sucha. Samotné mazání není automatické. Řidič přímo z kabiny ovládá jeho intenzitu na ovládacím panelu pro všechny trysky. Může provádět celkový postřik nebo zvolit mazání jen svrchu nebo jen z boku. Vždy ale platí, že se mažou obě koleje.

 

Tahle tramvaj se s tím (ne)maže •  Pavel Dobrovský

Kde bydlí mazačka

Domovskou základnou mazačky je vozovna Pankrác, kam si jezdí doplňovat vypotřebovanou mazací směs (na 200 km jízdy spotřebuje přibližně 2 kg mazadla) a odkud vyráží na svou každodenní cestu. Sledovat její trasu můžete na internetu a díky webkameře umístěné nad dveřmi nákladového prostoru se na vlastní oči můžete přesvědčit, kolik toho za den najezdí. Pokud ji někde potkáte naživo, zkontrolujte dostupné sítě a zkuste se připojit na její wi-fi hotspot.

Budoucnost

Zatímco dnes ovládá mazání řidič, do budoucna se počítá s automatickým spouštěním podle polohy tramvaje, uvažuje se i montáži (upraveného) mazacího zařízení na všechny nové typy tramvají. Jestli to bude znamenat konec mazačky tak, jak ji známe? Pevně doufáme, že ne!

 

Tahle tramvaj se s tím (ne)maže •  Pavel Dobrovský

 

 

Více o dopravě:


Budoucnost dopravy je tady! Jmenuje se Hyperloop

Budoucnost dopravy je tady! Jmenuje se Hyperloop

Doprava rychlejší než zvuk? Skreemr nemá problém!

Doprava rychlejší než zvuk? Skreemr nemá problém!

Autor

Radek Friedrich

Kamion Golem: Ostrov bezpečí při hromadných neštěstíchPodmořský hotel: Budoucnost exotické turistikyKyberkytky: Budeme si na zahrádce pěstovat kyborgy?
Klíčová slova:
doprava, tramvaj, mazaci tramvaj
 

Články odjinud