Mazací tramvaj: Unikátní pick-up na kolejích

Mazací tramvaj: Unikátní pick-up na kolejích
Sdílej
 
Bojovnice proti hluku číslo 5572 se narodila před padesáti lety.

 

 

V lednu 2015 vyjela do pražských ulic mazací tramvaj. Jejím posláním není gumovat koleje, ale promazávat speciální směsí kolejnice v zatáčkách. Tam totiž vzniká při tření kol o kov výrazný a nepříjemný zvuk, který zvláště v některých zatáčkách útočí na hranici bolestivosti. Mazání hluk potlačuje. Výsledky ukazují výrazné snížení hluku na problematických místech až o 30 %. Vedlejším efektem mazání je snížení opotřebení kol i kolejnic.

Odkud se vzala?

Příběh mazací tramvaje s číslem 5572 začal ve smíchovské Tatře v roce 1965. Po 25 let se její osud nelišil od tisícovek dalších vozů typu T3, které vozily pasažéry. V roce 1991 byla přestavěna na nákladní tramvaj a loňského roku se dočkala úpravy, pod kterou ji známe dnes – na mazací tramvaj. Když jsme dostali možnost projet se s ní v běžném provozu, neváhali jsme ani minutu a v pátek třináctého ve třináct hodin jsme se neohroženě nalodili na její palubu.

 

Tahle tramvaj se s tím (ne)maže •  Pavel Dobrovský

Z jeřábu mazačkou

Původní přestavba odstranila zadní polovinu skříně a z tramvaje se tak stal pick-up s otevřenou plochou 13 m². Zbylý uzavřený prostor byl rozdělen na kabinu řidiče s několika sedadly pro doprovod a uzavřený oddíl pro dopravu materiálů a součástek, kterým by pobyt na čerstvém vzduchu nesvědčil. V tomto prostoru dnes najdete transformátor na 230 V, zásobník speciálního maziva (který je pro jistotu ještě pod zámkem, není totiž úplně nejlevnější), vzduchový kompresor a vlastní pumpy, které směs maziva a vzduchu ženou do trysek.

Zkušební provoz

Na jedné z fotografií můžete vidět detail trysky před druhým podvozkem – ten má za úkol mazat kolejnici svrchu (takzvaný nákolek), jiná tryska pak míří na kolej z boku (odkolek). Přesné složení směsi je chráněno patentem. Její součástí je pojivo a prachová zrnka měkkého kovu, který vytváří na kolejnicích „nárazovou“ vrstvu a nevadí mu ani, když prší – na kolejích drží stejně dobře jako za sucha. Samotné mazání není automatické. Řidič přímo z kabiny ovládá jeho intenzitu na ovládacím panelu pro všechny trysky. Může provádět celkový postřik nebo zvolit mazání jen svrchu nebo jen z boku. Vždy ale platí, že se mažou obě koleje.

 

Tahle tramvaj se s tím (ne)maže •  Pavel Dobrovský

Kde bydlí mazačka

Domovskou základnou mazačky je vozovna Pankrác, kam si jezdí doplňovat vypotřebovanou mazací směs (na 200 km jízdy spotřebuje přibližně 2 kg mazadla) a odkud vyráží na svou každodenní cestu. Sledovat její trasu můžete na internetu a díky webkameře umístěné nad dveřmi nákladového prostoru se na vlastní oči můžete přesvědčit, kolik toho za den najezdí. Pokud ji někde potkáte naživo, zkontrolujte dostupné sítě a zkuste se připojit na její wi-fi hotspot.

Budoucnost

Zatímco dnes ovládá mazání řidič, do budoucna se počítá s automatickým spouštěním podle polohy tramvaje, uvažuje se i montáži (upraveného) mazacího zařízení na všechny nové typy tramvají. Jestli to bude znamenat konec mazačky tak, jak ji známe? Pevně doufáme, že ne!

 

Tahle tramvaj se s tím (ne)maže •  Pavel Dobrovský

 

 

Více o dopravě:


Budoucnost dopravy je tady! Jmenuje se Hyperloop

Budoucnost dopravy je tady! Jmenuje se Hyperloop

Doprava rychlejší než zvuk? Skreemr nemá problém!

Doprava rychlejší než zvuk? Skreemr nemá problém!

Klíčová slova:
doprava, tramvaj, mazaci tramvaj
 

Články odjinud