Bluejacking - Modrý zub útočí

Bluejacking - Modrý zub útočí
Sdílej
 
Mám ho na mušce! Trčíme v metru, nikam mi neuteče. Kdo je moje příští oběť? Zatím nevím. Vypálil jsem a rychle schoval přístroj do kapsy. Hlasitý signál nedaleko mě ohlásil úspěšný zásah. Je zábavné být bluejackerem.

Bluetooth je technologie, bez které se asi většina lidí obejde. I když se někteří s nadšením odtrhli od kabelů a plně využívají výhod bezdrátového přenosu dat, mnozí pořád nemají o přítomnosti modrého zubu ve svém mobilu ani tušení.

Před čtyřmi lety se k nám ze zahraničí dostal způsob, jak tuto technologii využít k bluejackingu, návykové a v podstatě neškodné zábavě. Potřebujete k němu telefon, který umí komunikovat přes bluetooth. Bluejacking je založen na možnosti poslat uživateli jiného telefonu v dosahu zhruba deseti metrů kontakt, vizitku, obrázek nebo kalendářovou připomínku bez nutného spárování obou přístrojů.

Vyděsit a pobavit


Posílání klasických kontaktů je samozřejmě nuda. Bluejacker je člověk vynalézavý a do kolonky "jméno" píše zprávy, které na tváři příjemce vyvolají úsměv, jindy ho trochu poděsí, popřípadě vyjadřují nemalý zájem o autora. Pokud se vše povede, některý z mobilů v okolí se rozdrnčí a na jeho displeji se objeví váš text. "Jak se ti cestuje?" čte si mladík v metru a chvíli se podezíravě rozhlíží po okolí. Šikovný bluejacker zatím splývá s davem a vychutnává si svůj úspěšný lov. Nejde mu o to, aby někoho poškodil, sledovat reakce příjemců je dostatečná odměna. Nejvíc ale potěší, když mu "ulovený člověk" stejným způsobem odpoví.

Rozhovor s djaxem


Ačkoliv už se sám nepovažuje za aktivního bluejackera, má sedmadvacetiletý programátor vystupující pod nickem djax k bluejackingové scéně pořád blízko a dodnes spravuje české internetové fórum o bluejackingu na adrese www.bluejacking.cz.

Kdy jsi s bluejackingem začal?


Hned když jsem si pořídil první telefon s bluetooth a něco málo jsem se o tom dočetl na zahraničních serverech. Byl to tuším rok 2003.

Jak ses tehdy cítil při prvním posílání?


Docela normálně. Čekal jsem, jestli to opravdu bude fungovat.

A fungovalo?


Jo, ale dřív byl problém vůbec někoho s bluetooth najít. Moc telefonů to nepodporovalo, jen ty dražší. Taky když jsem zprávu poslal, neznamenalo to, že ji ten dotyčný vůbec uvidí. Některé telefony na příchozí bluetooth spojení nijak zvukově nereagovaly a po chvíli zprávu na displeji zahodily. Například tehdejší modely Nokií. Teď už je to úplně o něčem jiném.

Myslíš, že teď na zprávy reaguje víc telefonů?


Samozřejmě. Bluetooth mají i ty nejlevnější mobily, dnešní teenageři už taky vědí, že něco jako bluejacking existuje, nechávají si tak bluetooth zapnutý.

Na jakej úlovek jsi nejvíc hrdej?


Žádný, který by byl nějak pozoruhodný, nemám, spíš mě tak jen bavilo v supermarketu obesílat náhodně lidi a sledovat, kdo zareaguje. Právě kvůli tomu jsem založil fórum, aby tam mohli lidi sdílet svoje úlovky. Ne každému se nějaké extra úlovky hned tak podaří.

Setkal ses někdy s negativní reakcí bluejacknutého?


Osobně jsem se s negativní reakcí nikdy nesetkal, to spíš s nepochopením. Lidi prostě nevěděli, odkud se jim ta zpráva na displeji najednou vzala.

Jakou jsi používal přezdívku?


Několik let jsem používat Virus (BJ), nyní mám na novém telefonu nějaký standardní název, ještě jsem nepřišel na to, kde ho přepsat. Ty závorky (BJ) jsem zavedl proto, aby se mezi sebou poznali členové fóra, kdyby se náhodou „bluejackli“. Docela se to rozšířilo.

Co jsi lidem posílal?


Co se týče textu zpráv, posílal jsem například Nalezen virus, Přijato 99 kontaktů, Zapni se, Otoč se, Vidím tě, případně z legrace nějaké upoutávky na slevy supermarketech a podobně. Záleželo na situaci.

A zabíralo to?


Ani nevím, bylo těžké najít třeba v supermarketu člověka, kterému to přišlo.

Je dnes bluejackingová scéna (pokud se o něčem takovém dá mluvit) stejně živá jako před čtyřmi lety?


Je mnohem živější, rozhodně tahle zábava nevymírá. Důkazem jsou pořád nové příběhy na fóru.



Jak se stát bluejackerem


1. Vytvoř si v adresáři kontakt. Do políčka Jméno napiš krátký text (nejlépe jen pár slov), který se zobrazí na telefonu tvé oběti.
2. Do ostatních políček můžeš přidat jakékoliv další informace, ke kterým se tvá oběť dostane, pokud si tvou zprávu uloží do adresáře. Někteří bluejackeři přibalují ke kontaktům i obrázky.
3. Aktivuj si na mobilu bluetooth.
4. Vyraž na lov. Vhodná jsou různá veřejná místa, metra, autobusy, kina nebo nákupní střediska. Pamatuj, že čím víc lidí se okolo tebe pohybuje, tím větší je šance, že někoho ulovíš. Ve velkých davech ale možná budeš mít problém identifikovat člověka, který si tvoji zprávu přečetl.
5. Zvol možnost odeslat kontakt přes bluetooth (záleží na typu telefonu a na tom, jestli používáš specializovaný software). Pokud je v tvém dosahu nějaký aktivní telefon, zobrazí se ti jeho název v seznamu.
6. Vyber si jeden nebo více cílových telefonů a odešli kontakt.
7. Schovej svůj přístroj do kapsy, napni uši a po očku sleduj, jestli si někdo právě udiveně nečte tvoji zprávu.
8. Pokud vidíš, jak se někdo zmateně rozhlíží po okolí, nebo ti mobil hlásí, že odeslal kontakt, gratulujeme. Můžeš si odškrtnout první úlovek.



Jak posílat


1. Přes nabídku v adresáři telefonu.
2. Přes speciální program - některé programy umí rozesílat kontakty automaticky na všechny dostupné telefony v dosahu, jiné umožňují odesílat i texty ve formě poznámky. K bluejackingu se hodí BTExplorer, BT Jack, MobiLuck, Easy Jack, RealJack, FreeJack nebo BlueJackxx.



Co posílat


Přemýšlejte o situaci, ve které se právě nacházíte. Pokud zrovna trčíte v dopravní zácpě, můžete svého spolucestujícího vyvést z míry zprávičkou "To je nuda, co?" Nepřehánějte to s délkou zprávy. Většina telefonů nemá problém s větou složenou z dvou až tří desítek písmen, ale na displej některých typů se vejde třeba jen dvanáct znaků.

Neméně důležitou roli hraje při bluejackingu název vašeho telefonu. Pokud se trefíte do vkusu vašeho cíle, třeba na jeho tváři vyloudíte úsměv nebo s vámi dokonce naváže kontakt.



Bluesnarfing


Bluejacking je zábava, která nikomu neškodí. Tahle aktivita má své temné dvojče - bluesnarfing. Bluesnarfer je člověk, který využívá bezpečnostních mezer technologie bluetooth k invazi do cizího mobilního telefonu. Jakmile je s telefonem spojen, může ukrást data, nebo dokonce poškodit přístroj. Malá noční můra každého vlastníka mobilního telefonu.



Devatero BT přikázání

Foto

1. Bluejacker dělá vše pro zábavu. Nikdy se nebude snažit hacknout jiné zařízení pro osobní prospěch (stažení/modifikace cizích souborů), nikdy nebude na jiné zařízení posílat spustitelné soubory.
2. Žádný z poslaných obrázků nebo textů nesmí být pornografického, urážejícího a rasistického charakteru. Pokud posíláte cizí obrázky, je dobré někde v rohu ponechat autorův copyright.
3. Pokud bluejackovaná osoba nejeví žádný zájem/aktivitu po dvou zprávách, bluejacker se přesune dále.
4. Bluejacker omezí svoji "práci" maximálně na deset zpráv odeslaných jedné osobě. Výjimku tvoří případy, kdy oběť spolupracuje a taky vám něco pošle.
5. Při náznacích, že oběť už toho má skutečně dost, bluejacker svých aktivit vůči ní zanechá.
6. Když je bluejacker přistižen při činu, neskrývá se, ale oběti objasní principy bluejackingu (může odkázat na www.bluejacking.cz). To vše pouze v případě, že od oběti nebude hrozit fyzické napadení.
7. Pokud je bluejacker uloven rychlejším bluejackerem, uzná svou porážku s tichou důstojností.
8. Správný bluejacker má bluetooth zapnutý pořád ve viditelném módu, aby mohl kdykoliv jacknout a být jacknut.
9. Když bluejacker vyráží na lov, nezapomene odejít s nabitou baterií.
Kodex ve spolupráci s bluejackingovou komunitou sestavil djax.



Reklama až do kapsy


Pokusy vnutit lidem výrobek za každou cenu se nezastaví před ničím. Reklama dnes dokáže za možným zákazníkem doplout i vzduchem. Ptáte se, co to má společného s bluejackingem? Představte si, že právě procházíte kolem obchodu s oblečením, který by vám normálně nestál za pohled. V tu chvíli se ve vaší kapse rozdrnčí telefon. Na displeji ale nesvítí text obyčejné SMS. S údivem si prohlížíte obsah obchodní nabídky včetně fotek nejnovějších mikin, které můžete vidět i za výlohou.

Využití Bluetooth technologie k reklamním účelům je horká novinka posledních let. V České republice vyzkoušel novou taktiku jeden z velkých výrobců mobilních telefonů teprve loni. V rámci reklamy na svůj hudební telefon nabízel lidem, kteří se procházeli v blízkosti speciálně upravených serverů, ke stažení MP3 nahrávku písničky od skupiny Support Lesbiens. Přichází doba, kdy si budeme ze strachu před reklamními vpády do bytu vypínat na noc telefony? Takové obavy snad ještě nejsou na místě.

 

Články odjinud