Zelený věžák - Motorový vůz řady M 120.4

Zelený věžák - Motorový vůz řady M 120.4
Sdílej
 
Motoráky ještě pořád patří k českým lokálkám, neboli místním tratím. Vozy 120.4 tuhle tradici jako jedny z prvních zahájily.


V běžném provozu je sice nepotkáte, prototypy vyjely z Kopřivnické vozovky už v roce 1930, ale několik nadšeneckých spolků dodnes udržuje pár posledních "stodvacítek" v provozuschopném stavu a sem tam je vypraví na historickou jízdu.

Ještě během výroby se pro vůz vryla přezdívka "věžák". Stačí jeden pohled a pochopíte proč. Konstruktéři totiž posadili strojvůdce přesně doprostřed vagónu nad ostatní cestující. Chtěli tak vyřešit problém, který měly původní kolejové autobusy - před každou jízdou musely být otočeny stanovištěm dopředu, což komplikovalo jejich použití.

Věžák je zajímavý nejen stanovištěm, ale i netradičním řešením motoru - takzvanou reverzací chodu. Když chtěl strojvůdce přejít na zpětný chod, nestačilo zařadit jinou rychlost, jak se to dělá dneska. Tehdy musel vypnout motor, pomocí pedálu dal do záběru jiné hřídelové vačky a druhým startérem spustil motor v opačném chodu.
Kopřivnická vagónka vyrobila celkem 89 vozů řady 120.4.

Návod na sestavení 3D modelu motoráku najdete v článku Motorový vůz M120.4

 

Články odjinud