Co je Tron? Na takovou otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Je to neuvěřitelně pokročilá technologie? Dokonale zhmotnělá virtuální realita? Absolutně samostatná umělá inteligence? Navzdory zdánlivě nekonečným otazníkům s jistotou víme aspoň něco. Tron není ani žádná kryptoměna a všechno ostatní prozradí (příliš) dlouho očekávaná aktualizace dobrodružného vizionářského sci-fi filmu.
Od Tronu (1982) po Legacy: Jak se vyvíjela kultovní sci-fi série?
Tron: Ares je třetí díl z hodně volné série. Mezi premiérami jednotlivých filmů jsou tak dlouhé pauzy, že během nich pokaždé vyrostla nová generace diváků. Jejich příběhy se dotýkají různých období vývoje moderních technologií a reagují na představy o tom, jak budou fungovat.
V prvním Tronu z roku 1982 se programátor Kevin Flynn dostává do digitálního prostředí Gridu. Bojuje proti ozbrojeným programům i chamtivým korporátním zlodějům, kteří chtějí novou technologii zneužít. V pokračování Tron: Legacy z roku 2010 se stírá hranice mezi realitou a „virtualitou“. Na konci uniká Flynnův syn z Gridu zpátky do našeho světa – i se svou digitální společnicí.
Jared Leto jako Ares: Program opouští Grid a vstupuje do reality
Před patnácti lety byl plán jasný. Třetí film vznikne hned vzápětí a bude na předchozí dobrodružství přímo navazovat. Ares měl být jenom vedlejší postavou. Jenže čas uběhl tak rychle, že původní myšlenku, jak digitální výtvory z virtuálního prostředí ovlivňují naše každodenní životy, už není třeba rozebírat. Odpověď na tuto otázku známe všichni.
Tron potřeboval aktualizovat, a tak se Ares stal hlavním antihrdinou uprostřed střetu dvou obřích společností Encom a Dillinger. Obě hledají Flynnův kód, který by programům umožnil natrvalo existovat ve skutečném světě. Encom věří, že se tak lidstvo zbaví řady problémů. Dillinger jde po nových ničivých zbraních.
Více než jen akce: Získá umělá inteligence vlastní vědomí?
Ares a jeho univerzální digitální vojáci bleskově pronikají do reality. Na rychlých futuristických motorkách řežou nejen zatáčky, ale i pronásledující policejní auta. Nové technologie se nezadržitelně řítí dopředu a na nich nemilosrdně útočí umělá inteligence. Přitom nečekaně objevuje vlastní pocity, emoce a smysl existence. Zvítězí hlas rozumu?
Tron: Ares
Režie: Joachim Rønning
Hrají: Jared Leto, Evan Peters, Greta Leeová, Gillian Anderson, Jeff Bridges, Jodie Turner-Smithová, Cameron Monaghan, Sarah Desjardinsová
Premiéra v kinech: 9. října 2025
Tron předběhl dobu:
Revoluční vizuální efekty začaly u hry Pong
Virtuální svět Tronu vymyslel už na konci 70. let minulého století scenárista a režisér Steven Liesberger, který se živil natáčením krátkých animáků a reklam. Myšlenka neonových bojovníků v digitálním prostředí ho napadla, když trávil čas s pravěkou počítačovou hrou Pong.
Přelomový propadák u diváků i na Oscarech
Zabralo to několik let, ale Liesbergerovi se podařilo svůj nápad prosadit v Hollywoodu. Tron z roku 1982 se stal historicky prvním celovečerním filmem s digitálními vizuálními efekty. Vznikaly v počítačích, které jsou z dnešního pohledu vyloženě předpotopní.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.
