Revoluce v točení filmových honiček: Nový systém PXO Akira mění pravidla hry

Revoluce v točení filmových honiček: Nový systém PXO Akira mění pravidla hry
Sdílej
 
Natočit pořádnou automobilovou honičku jako ze Šíleného Maxe nebo Rychle a zběsile není jen tak. V prvé řadě to je hodně těžké a složité. Filmařům má zjednodušit život nový vynález. Moderní technologie PXO Akira je systém vše v jednom.

V každém správném akčním filmu musí být alespoň jedna automobilová honička. A čím bláznivější, akčnější a adrenalinovější, tím lepší. Některé filmy, třeba Šílený Max nebo série Rychle a zběsile, dokonce byly postavené téměř výhradně na honičkách. 

Kvůli automobilové honičce v Matrixu vznikla vlastní dálnice

Natáčení filmových silničních honiček prošlo za poslední půlstoletí neuvěřitelným vývojem. Mafiáni v akční klasice Bullitův případ z roku 1968 se ještě prohání ve skutečných autech v opravdových ulicích San Franciska.

Kvůli úvodní honičce Matrix Reloaded o více než 30 let později si filmaři raději postavili v Kalifornii vlastní kus dálnice, aby si tam mohli dělat doslova, co chtěli. Což bylo samozřejmě obrovsky nákladné. Stejně tak jsou drahá samotná speciálně upravená auta, kaskadéři a vlastně cokoliv, co se týká filmování zběsilých scén s rychlými auty ve zdánlivě běžném provozu. 

Hrdinové neřídí, je to filmový trik

Často je potřeba postavit nejen kulisy, ale i neuvěřitelně unikátní a propracované typy vozidel. To aby nebylo vidět, že hlavní hrdina nebo hrdinka filmu ve skutečnosti vůbec neřídí. Pochopitelně, vždyť se musí soustředit na hraní a to spolu s řízením moc nejde dohromady!

Opravdový řidič je umně skryt kdesi hluboko v konstrukci, která je ověšená kamerami tak, aby snímala každý možný úhel akční scény. Z žádné z nich ale nesmí být poznat, že hrdina vůz neovládá. A zároveň nabídnout režisérovi a střihačovi maximum materiálu, ze kterého pak poskládá tu nejlepší akční honičku.

Levně a bezpečně: Zelené plátno už nestačí

Stále častěji se proto využívá filmování statického vozidla před zeleným plátnem. Auto ve skutečnosti stojí na místě a zelené plátno se tzv. klíčováním promění v jakékoliv místo na světě. Je to levnější, rychlejší a často i bezpečnější. Jenže to prostě není úplně ono.

Na platformu PXO Akira lze připevnit jak běžná auta... •  Pixomondo

...tak i menší čluny, letadla... •  Pixomondo

...nebo helikoptéry •  Pixomondo

Produkční studio Pixomondo proto přišlo s revoluční věcičkou. Ekosystém PXO Akira je soubor přístrojů a softwaru, který dokáže levně a poměrně jednoduše realizovat i tu nejodvážnější filmovou honičku, jakou si dokáže mysl filmového režiséra představit.

Revoluce přichází: Co umí PXO Akira?

Už není potřeba zavírat celé ulice a sjednávat si policejní eskortu. Stačí vám docela malý prostor. Ústředním prvkem systému PXO Akira je pohyblivá platforma – podložka, na kterou se umístí motorka, auto, člun nebo dokonce klidně i helikoptéra či letadlo. Podložka dokáže simulovat všechen možný terén a otáčení kol.

Obří stěna s LED displejem kolem dokola umožňuje promítání pozadí. A vše doplňuje jedinečný kamerový jeřáb Technodolly – jeden z pouhých čtyř, které existují na celém světě. Podložka, LED stěna, jeřáb a nakonec i software řízení fungují plně synchronizovaně, takže plynule reagují jeden na druhý.

Jako počítačová hra

Klíčovou součástí systému je kromě hardwaru také software. Ten trochu připomíná herní engine – ostatně přímo s Unreal Enginem umí spolupracovat. Vyberete si v něm místo, ve kterém se má scéna odehrávat. Nastavíte si dokonce i kolik hodin má být, jak hustá má být okolní doprava.

V nabídce je i pokročilý 3D skener, kterým si můžete naskenovat vlastní skutečné exteriéry pro scénu a přenést je do softwaru. To vše proto, aby se divák ve výsledném filmovém trháku cítil vtažený přímo do akce.

Kolik to stojí?

PXO Akira šetří čas i rozpočet

Podle Pixmondo přináší systém PXO Akira doslova revoluci do způsobu, jakým se točí filmové honičky – na zemi, na vodě nebo klidně i ve vzduchu. V softwaru si celou honičku doslova předem naprogramujete.

Software dokáže dokonce odhadnout celkové náklady. Aby filmaři přesně věděli, co si ještě mohou dovolit. Jde tu především o délku natáčení a cenu samotného času. Systém PXO Akira se totiž neprodává po kusech, ale pronajímá filmovým štábům. A právě cena pronájmu bude pro filmaře určujícím vodítkem při rozhodování, jak složitou honičku se rozhodnou natočit.

VIDEO: Jak si natočit film z LEGO kostek? Plus VR a green screen ve Zlíně!

VIDEO: Jak si natočit film z LEGO kostek? Plus VR a green screen ve Zlíně!

Lego filmařina: Dejte kostičkám život!

Lego filmařina: Dejte kostičkám život!

Točím videa na YouTube, jak přesvědčít mámu, ať mě podporuje?

Točím videa na YouTube, jak přesvědčít mámu, ať mě podporuje?

Autor

Jan Horčík

Do Krumlova za pět korun: Vozidlo z ČVUT je opravdu superúspornéStavebnice Brian z ČVUT: Jak vypadá česká náhrada za LEGO Mindstorms?Nejdelší elektrický kabel: Rekordní energetická dálnice pod mořem propojí kontinenty
 

Články odjinud