V každém správném akčním filmu musí být alespoň jedna automobilová honička. A čím bláznivější, akčnější a adrenalinovější, tím lepší. Některé filmy, třeba Šílený Max nebo série Rychle a zběsile, dokonce byly postavené téměř výhradně na honičkách.
Kvůli automobilové honičce v Matrixu vznikla vlastní dálnice
Natáčení filmových silničních honiček prošlo za poslední půlstoletí neuvěřitelným vývojem. Mafiáni v akční klasice Bullitův případ z roku 1968 se ještě prohání ve skutečných autech v opravdových ulicích San Franciska.
Kvůli úvodní honičce Matrix Reloaded o více než 30 let později si filmaři raději postavili v Kalifornii vlastní kus dálnice, aby si tam mohli dělat doslova, co chtěli. Což bylo samozřejmě obrovsky nákladné. Stejně tak jsou drahá samotná speciálně upravená auta, kaskadéři a vlastně cokoliv, co se týká filmování zběsilých scén s rychlými auty ve zdánlivě běžném provozu.
Hrdinové neřídí, je to filmový trik
Často je potřeba postavit nejen kulisy, ale i neuvěřitelně unikátní a propracované typy vozidel. To aby nebylo vidět, že hlavní hrdina nebo hrdinka filmu ve skutečnosti vůbec neřídí. Pochopitelně, vždyť se musí soustředit na hraní a to spolu s řízením moc nejde dohromady!
Opravdový řidič je umně skryt kdesi hluboko v konstrukci, která je ověšená kamerami tak, aby snímala každý možný úhel akční scény. Z žádné z nich ale nesmí být poznat, že hrdina vůz neovládá. A zároveň nabídnout režisérovi a střihačovi maximum materiálu, ze kterého pak poskládá tu nejlepší akční honičku.
Levně a bezpečně: Zelené plátno už nestačí
Stále častěji se proto využívá filmování statického vozidla před zeleným plátnem. Auto ve skutečnosti stojí na místě a zelené plátno se tzv. klíčováním promění v jakékoliv místo na světě. Je to levnější, rychlejší a často i bezpečnější. Jenže to prostě není úplně ono.
Produkční studio Pixomondo proto přišlo s revoluční věcičkou. Ekosystém PXO Akira je soubor přístrojů a softwaru, který dokáže levně a poměrně jednoduše realizovat i tu nejodvážnější filmovou honičku, jakou si dokáže mysl filmového režiséra představit.
Revoluce přichází: Co umí PXO Akira?
Už není potřeba zavírat celé ulice a sjednávat si policejní eskortu. Stačí vám docela malý prostor. Ústředním prvkem systému PXO Akira je pohyblivá platforma – podložka, na kterou se umístí motorka, auto, člun nebo dokonce klidně i helikoptéra či letadlo. Podložka dokáže simulovat všechen možný terén a otáčení kol.
Obří stěna s LED displejem kolem dokola umožňuje promítání pozadí. A vše doplňuje jedinečný kamerový jeřáb Technodolly – jeden z pouhých čtyř, které existují na celém světě. Podložka, LED stěna, jeřáb a nakonec i software řízení fungují plně synchronizovaně, takže plynule reagují jeden na druhý.
Jako počítačová hra
Klíčovou součástí systému je kromě hardwaru také software. Ten trochu připomíná herní engine – ostatně přímo s Unreal Enginem umí spolupracovat. Vyberete si v něm místo, ve kterém se má scéna odehrávat. Nastavíte si dokonce i kolik hodin má být, jak hustá má být okolní doprava.
V nabídce je i pokročilý 3D skener, kterým si můžete naskenovat vlastní skutečné exteriéry pro scénu a přenést je do softwaru. To vše proto, aby se divák ve výsledném filmovém trháku cítil vtažený přímo do akce.
Kolik to stojí?
PXO Akira šetří čas i rozpočet
Podle Pixmondo přináší systém PXO Akira doslova revoluci do způsobu, jakým se točí filmové honičky – na zemi, na vodě nebo klidně i ve vzduchu. V softwaru si celou honičku doslova předem naprogramujete.
Software dokáže dokonce odhadnout celkové náklady. Aby filmaři přesně věděli, co si ještě mohou dovolit. Jde tu především o délku natáčení a cenu samotného času. Systém PXO Akira se totiž neprodává po kusech, ale pronajímá filmovým štábům. A právě cena pronájmu bude pro filmaře určujícím vodítkem při rozhodování, jak složitou honičku se rozhodnou natočit.