Nový super sporťák jménem Nilu od malé německé automobilky Nilu 27 připomíná stroj času. Vypadá jako z budoucnosti, ale uvnitř je to staré dobré závodní auto. Například rychlosti se v něm volí ještě klasickou řadicí pákou – to už se v dnešních superautech ani trochu nenosí. A čistě „mechanické“ zážitky z jízdy slibuje tohle i v mnoha dalších ohledech.
Nilu vyhýbá moderním technologiím
Zatímco dnešní automobily (obyčejné i sportovní) pomalu ale jistě dávají sbohem spalovacím motorům a jsou nabité elektronikou, Nilu se moderním technologiím vyhýbá. Burácí v něm klasický dvanáctiválcový motor, jaké se dnes už skoro nevyrábějí. Má objem 6,5 litru a výkon okolo 1070 koní. To z něj dělá nejsilnější atmosférický motor (nepřeplňovaný turbem) na světě.
Staré dobré časy se odrážejí v celém interiéru vozu. Vypadá to tam jako v kokpitu postarší stíhačky, a to zejména díky klasickým budíkům a páčkám místo digitálních displejů.
Auto pro opravdové závodníka
Svou býčí sílu převádí auto na kola přes sedmistupňovou manuální převodovku. Opravdu zde nenajdete žádná tlačítka, žádná pádla ani automatiku, ale jen pořádnou páku a pedál spojky pro silnou nohu. „Chtěli jsme vytvořit auto, ve kterém se budete cítit jako opravdový závodník,“ vysvětluje designér Sasha Selipanov, který auto vymyslel.
Rychlé jako blesk
I když Nilu nemá žádné moderní vychytávky, je neuvěřitelně rychlé. Za pouhé tři vteřiny uhání rychlostí sto kilometrů za hodinu. A to není vše – jeho maximální rychlost se zastaví až na ohromující hranici 400 km/h. Takové tempo už konkuruje malým sportovním letadlům.
K extrémním výkonům pomáhá Nilu jeho nízká váha. S pouhými 1200 kg je lehčí než většina běžných aut. Konstruktéři toho docílili použitím nejmodernějších materiálů. Karoserii vyrobili z lehkých uhlíkových vláken, tedy ze stejného materiálu, který se používá v leteckém průmyslu a ve Formuli 1. Rámy jsou zase z hliníku, který je známý svou nízkou hmotností a vysokou pevností.
Italská klasika i americké muscle cars
Designem své karoserie nezapře Nilu inspiraci v klasických italských sporťácích, ale současně i v amerických tzv. muscle cars, tedy autech soustředěných na co nejvyšší výkon (např. Mustang, Camaro a další). Proto je tak nízké a zároveň doširoka rozkročené jako superhrdinské auto z komiksu. Ale nejlepší část auta je ta vzadu. Je tam úplně otevřené, aby se každý mohl pokochat tím obrovským motorem. Jako byste se dívali drakovi do chřtánu!
Bude hodně vzácné! Viděli jste ho?
Nilu bude hodně vzácné auto. V nejbližší budoucnosti se ho má vyrobit jen patnáct kusů pro závodní okruhy a později možná ještě dalších čtyřiapadesát pro normální silnice. Přesná cena se ještě neví, ale bude astronomická. Pokud někdy uvidíte Nilu na silnici, budete mít vážně štěstí!
Srdce z Nového Zélandu
Motor jako pro staré Formule 1
Motor pro Nilu vyvinula specializovaná novozélandská firma, která se inspirovala motory z Formule 1 z konce 80. a začátku 90. let minulého století. Starší formule připomíná nový motor svým ječivým zvukem, protože ho můžete vytočit až k dvanácti tisícům otáčkám za minutu. Pro srovnání: Benzinový motor obyčejného auta dává nejlepší výkon obvykle při necelých čtyřech tisících otáčkách.