Představte si město blízké budoucnosti, kde se auta vznášejí nad dopravními zácpami a přistávají třeba na střechách budov. Kde se policisté a záchranáři dostávají na místo činu během malé chvilky bez ohledu na dopravní situaci pod sebou. Přesně takovou revoluci v městské dopravě slibuje rakouská firma CycloTech, která stojí za vývojem létajícího auta CruiseUp.
Revoluční vznášedlo typu eVTOL
CruiseUp je elektrické vznášedlo typu eVTOL, tedy letadlo schopné kolmého vzletu a přistání poháněné elektřinou. Základem jeho pohonu je šest motorů nazvaných CycloRotor. Fungují jako rotující válce s lopatkami, které umí rychle nasměrovat tah motorů prakticky kamkoliv – nahoru, dolů, dopředu i do stran.
Díky cyklorotorům se letadlo při manévrování nemusí naklánět jako vrtulník. Umí se vznášet na místě, letět pod úhlem až třiceti stupňů, prudce zabrzdit nebo bleskově změnit směr letu. Na plný výkon dosahuje rychlosti až 120 kilometrů za hodinu.
Bezpečnost především
Šestice vzájemně spolupracujících motorů zajišťuje nejen pohon, ale také bezpečnost letu. I při selhání jednoho motoru zůstane CruiseUp díky zbývajícím pěti stabilní a dokáže pokračovat ve vzduchu.
Motory jsou navíc zakryté, což zvyšuje bezpečnost nejen pro cestující, ale i pro okolí, například při přistávání. Jeho konstrukce umožňuje přistávání i na nakloněných plochách a dokonce se udrží ve vzduchu i v nepříznivých podmínkách (například poryvy větru nebo zhoršené počasí).
Testovací let
Po několika letech testování motorů sestavili inženýři CycloTech letový prototyp nazvaný BlackBird. Jeho délka je 4,9 metru a šířka 2,3 metru. Na výšku má jen o trochu méně – dva metry. Rozměry se tedy blíží osobnímu automobilu.
Podle výsledků zkušebních letů BlackBird začnou v CycloTech připravovat CruiseUp. Nepůjde jen o kopii BlackBird. „CruiseUp je o polovinu větší než současná auta, ale mnohem menší než většina konceptů létajících taxíků, takže dobře zapadne do městského prostředí,“ vysvětluje manažerka rakouského projektu Andrea Marchsteinerová.
Kdy bude létat?
Rakušané chtějí vznášedlo postavit do roku 2030. Nejpřirozenějším působištěm se mu stanou města a příměstské oblasti. S doletem až 100 kilometrů je zvládne snadno obsloužit – většina metropolí totiž v průměru měří jen kolem dvaceti kilometrů.
Vzhledem k tomu, že CruiseUp zvládne přistávat na velmi malých plochách a hravě překonávat dopravní zácpy, stane se praktickým dopravním prostředkem pro záchranné složky. Využití najde také jako létající taxík nebo jako doručovatel zásilek od přepravních firem.
CycloRotor:
Co je to a jak to funguje?
CycloRotor je válcovitý motor s lopatkami, které se otáčejí kolem své osy. Během rotace mění lopatky svůj úhel, což umožňuje nasměrovat tah přesně tam, kam je potřeba. Díky možnosti měnit směr tahu o celých 360 stupňů dokáže stroj prudce zabrzdit nebo se vznášet ve vzduchu. CycloRotory jsou ve vývoji od roku 2016 a jejich současná šestá generace se testuje od roku 2021.