Izraelsko-americká dílna NFT o sobě dala poprvé vědět před dvěma lety. Představila okřídlené auto Aska, které vypadalo jako ze starého sci-fi filmu. Kapotu i kufr mělo prošpikované turbínami a obří křídla se mu elegantním pohybem skládala na střechu. Teď ho konstruktéři dokončili.
Aska je trochu transformer
Aska konečně vypadá mnohem víc jako stroj, který může doopravdy vzlétnout. Vzhled amerického auta padesátých let nahradila kabina připomínající helikoptéru, doplnily ji ocasní plochy a šestice turbín pro vertikální vzlet a přistání. Rozklápěcí křídla zůstala. Dovedou se rozbalovat, zavírat jako nůžky v případě, že zrovna jedete po silnici a potřebujete projet úzkým koridorem a také naklápět podle toho, jak je to zrovna ve vzduchu nejefektivnější. Díky tomu Aska působí jako transformer.
Benzin, vodík, elektřina
Aska využívá kombinaci elektromotoru a benzinového pohonu. Zatímco elektřina slouží k bezhlučnému startu a přistání, klasické palivo má za úkol zajistit dostatek energie pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Kvůli tomu by měla Aska zvládnout dojet nebo doletět 400 kilometrů daleko. Podle NFT navíc bude k dispozici i verze, která se obejde zcela bez zplodin. V takovém případě nabídne namísto benzinové vany vysokotlakou nádrž na vodík.
Létá a jezdí
Benzinový nebo vodíkový pohon umožní vozidlu létat rychlostí až 240 km/h. Na silnici už to taková sláva není. Asku při jízdě uvádí do pohybu jen slabší elektromotor, a tak počítejte rychlostí nanejvýš 110 km/h. I když to není žádný trhač asfaltu, mělo by vám to stačit na svezení po všech pozemních komunikacích včetně dálnicí.
Unikátní interiér
Výjimečnost Asky pocítíte ve chvíli, kdy nasednete do kabiny. Nastupuje se stejně jako do klasického auta a i interiér připomíná mnohem více luxusní moderní vůz než letoun. Snad jen hybridní tvar volantu kříženého s kniplem vás nechá trochu v nejistotě. Jinak se můžete těšit na obrovské dotykové obrazovky a asistenci autonomního pilota zabudovaného v řídicím systému. Stále ale platí, že k legálnímu ovládání létajícího auta budete potřebovat jak řidičský průkaz, tak pilotní licenci.
Překoná Lilium nebo Ehang?
Aska není pro každého. V její cenovce 16 milionů korun je sice zahrnutý kurz pro začínající piloty, interiér připravený na míru vašim potřebám a registrační značka s textem podle vašeho přání, ale sami nejspíš uznáte, že žádná vychytávka neudělá z astronomické ceny přijatelnou.
Kromě toho je nutné počítat s dlouhou čekací dobou. V příštím roce teprve začnou zkušební lety a pak bude následovat několikaletý certifikační proces. Dílně NFT držíme palce. Jsme zvědaví, zda si prorazí cestu ve světě létajících aut, který už začínají obsazovat velcí hráči jako Lilium, Ehang nebo Joby.
Odlet do bezpečí
Myšlenka létajících aut láká nejen miliardáře, ale také americké letectvo. To si od nich slibuje, že poslouží jako bleskurychlá přeprava zraněných vojáků z bitevního pole do ošetřovny. Roli záchranných strojů doposud plnily helikoptéry. Letadla vyžadují ke vzletu i přistání ranveje a ty se stávají častým terčem útoků. V brzké budoucnosti by mohly vrtulníky nahradit samořídicí létající auta, která mohou přistát kdekoli. Vojáci jen naloží zraněného parťáka dovnitř, stisknou tlačítko a stroj ho sám bleskurychle odvede do bezpečí.