Škodovku zná téměř každý. Když se rozhlédnete po ulici, určitě na nějaké to auto s logem okřídleného šípu narazíte. Věděli jste ale, že když před 125 lety firma začínala, tenkrát pod názvem Laurin & Klement, vyráběla kola? Její majitelé Václav Klement a Václav Laurin byli vášniví cyklisté a chtěli zákazníkům nabídnout svůj vlastní kvalitní bicykl.
Slavné Laurinky
První auto vyjelo z mladoboleslavské továrny v roce 1906. Žhavá novinka dostala jméno Laurin & Klement Voiturette A. Šlo o dvoumístný „vozík“ o hmotnosti jen asi 500 kg, snadno ovladatelný, uháněl s litrovým dvouválcem až čtyřicítkou. Pak přišel i řadový čtyřválec i luxusní osmiválec a tzv. Laurinky byly brzy slavné a dobývaly jeden sportovní úspěch doma i za hranicemi za druhým.
Poklady z garáže
Od doby, kdy z továrny vyjel první automobil uplynulo mnoho času a Škoda Auto během něj chrlila další a další modely. A některé staré kousky, veteráni, se dnes cení. V kurzu jsou auta ze 70. a 80. let a třeba i poválečná Škoda Felicia nebo kupé 110 R tzv. „erko“. A protože za komunismu bývala škodovka téměř v každé garáži, možná v ní dnes najdete po dědovi skrytý poklad.
Škodovka a elektroauta
Dnes Škoda Auto nabízí jako novinku čistě elektrický model Škoda Enyaq iV. S hybridními auty škodovka experimentuje už dlouho, vlastně téměř od počátku založení firmy. To první postavil už předchůdce Škoda Auto, Laurin & Klement, v roce 1908. Jmenovalo se Laurin & Klement Typ E.
Jeho konstruktérem nebyl nikdo jiný než „český Edison“ František Křižík. Převodovku nahradil elektromotorem, který zajišťoval pohon. Benzínový motor sloužil pouze k vytváření elektřiny. Byla to první vlaštovka, různá hybridní auta se sem tam během historie automobilky objevovala. A v roce 1941 přišla škodovka dokonce s elektromobilem pro děti s maximální rychlostí 12 km/h.
Škoda Auto v ábíčku
Další zajímavosti z automobilky Škoda Auto, vystřihovánky prvního i nejnovějšího vozu, najdete v novém ABC č. 22. A není jen o autech, ábíčko vyjelo do Mladé Boleslavi, aby pro vás napsalo zajímavou reportáž z tamního datového centra. Ve Škodě Auto totiž mají vůbec nejvýkonnější počítač v České republice.