Československé automobily: Aero P-750 Ponny

Sdílej
 

Během německé okupace připravilo konstrukční oddělení továrny Aero pod vedením ing. Hostivíta Novotného novou typovou řadu osobních automobilů pro poválečnou sériovou výrobu. Dostaly název Ponny a Rekord. Oba modely byly neobyčejně zdařilé. Továrna již měla objednávky, ale výroba se nikdy nerozběhla. Ministerstvo průmyslu ČSR rozhodlo v továrně Aero vyrábět lehké nákladní automobily podle licence Škoda 150 a po ukončeni automobilové výroby se závod vrátil k výrobě letecké.
P-750 Ponny byl lehký otevřený vůz s pontonovou aerodynamickou karosérii podle návrhu ing. Voříška. Měl všechna kola nezávisle zavěšena, kapalinou chlazený dvoudobý motor o objemu 745 cm3 a výkonu 15,4 kW (21 k) při otáčkách 3400/min. Převodovka byla čtyřstupňová, náhon na zadní kola. Při tajných zkušebních jízdách ještě v době okupace najel Ponny tisíce kilometrů vysokými rychlostními průměry (například 87 km/h na trase Praha -Brno a zpět). Nepovolení sériové výroby velmi poškodilo náš automobilový průmysl.