Československé automobily: Jawa 600, 700

Sdílej
 

Motocyklová továrna Jawa vstoupila mezi automobilové výrobce licenční stavbou německého vozu DKW Meisterklasse, který se osvědčil jako lidový automobil. Podobně jako při zahájení výroby motocyklů posloužila zahraniční licence k urychlení sériové výroby, později však továrna Jawa vyprodukovala vůz vlastní konstrukce, kterým byla známá Jawa Minor.
V roce 1934 bylo vyrobeno prvních 550 automobilů Jawa 700. Měly smíšenou karosérii s dřevěnou kostrou a byly většinou v provedení kabriolet. Dvoudobý dvouválcový motor o objemu 684 cm3 a výkonu 14,7 kW (20 k) při otáčkách 3 000/min poháněl prostřednictvím třístupňové převodovky přední kola. Menši množství vozů vzniklo v provedeni Jawa 600 s motorem o objemu 615 cm3, který se pak později uplatnil ve vozu Minor. Automobil měl ocelový rám, výkyvné nápravy vpředu i vzadu odpružené příčnými listovými pery. Byl vybaven šnekovým řízením, přičemž rozvor náprav činil 2 700 mm a rozchod kol 1 100 mm. Dosahoval rychlosti 85 km/h. Pro sportovní a závodní účely se objevila řada speciálně karosovaných verzí.