Lokomotivy velkých rychlíků: Francouzské lokomotivy řady 16 000

Sdílej
 

Francouzské lokomotivy řady 16 000
Železnice ve Francii měly ještě za parního provozu nejrychlejší vlaky v Evropě a tuto tradici nechtějí porušit ani v elektrickém provozu. Dokonce jsou držiteli jedinečných světových rekordů, a to v roce 1955: 331 km/h a v roce 1980: 380 km/h. Tyto rekordy nebyly samoúčelné. Zkušenosti z nich posloužily dokonalejším konstrukcím nových lokomotiv, takže dnes v zemi nahrazuje leteckou dopravu celá sít rychlíků s rychlostí 160 km/h, mezi nimiž jsou ještě rychlejší. Nově vybudovaná rychlodráha s trasou Paříž-jihovýchod dovolí i největší rychlost 300 km/h pravidelně.
Tyto výsledky jsou ovocem třicetiletých zkušenosti. Např. již v roce 1958 SNCF zakoupily 62 lokomotiv Bo'Bo' řady 16000, tehdy s moderními konstrukčními prvky. Čtyři odpružené trakční motory s hodinovým výkonem 3890 kW byly stejnosměrné, přestože lokomotiva jezdí v síti 25 kV 50 Hz. Střídavý proud se v ni totiž nejprve transformuje a pak usměrňuje v ignitronových usměrňovačích. Ignitronové usměrňovače jsou dnes už překonané. Jezdilo se již tehdy rychlostí 160 km/h.